"نشست عار" سعودی را رسوا می‌کند!

جمعه 30 آبان 1399 - 23:02

در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری نشست مجازی سران "گروه 20" به میزبانی عربستان سعودی، نهادهای مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها از رهبران این نشست خواستار تحریم آن و موضع‌گیری علیه نقض حقوق بشر در این کشور شده‌اند.

العالم- کشکول

به نظر می‌رسد این نشست از نعمت به نفرینی برای رژیم سعودی تبدیل شده است که درصدد بهره‌برادری از آن جهت بازسازی اعتبار "محمد بن‌سلمان" ولیعهد است که بعد از جنایت قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری این کشور در استانبول خدشه‌دار شده است. هر چند او تلاش کرده تا با ایجاد اصلاحات، افکار عمومی جهان را از این رسوایی منحرف سازد ولی نقض حقوق بشر همچنان در این کشور همچنان بیداد می‌کند و جهانیان نظاره‌گر آن است.

ولی تمام تلاش‌های بن‌‌سلمان در این خصوص به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا به در بسته خورده، و نشست سران "گروه 20" به صورت ویدیو کنفرانس و کوتاه برگزار خواهد شد و دیگر خبری از عکس دسته‌جمعی یا مصافحه رهبران گروه بر روی فرش قرمز نیست.

همزمان برگزاری این نشست با فراخوان نهادهای حقوق بشری بین‌االمللی و اعضای کنگره آمریکا برای تحریم آن مواجه شده است. رسانه‌های بین‌المللی نیز در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در این کشور پادشاهی، خواستار تحریم نشست مذکور شده و کمپینی موسوم به "نشست عار را تحریم کنیم" به راه انداخته‌اند.

این نشست که قرار است به میزبانی عربستان سعودی در روزهای شنبه و یکشنبه جاری برگزار شود، تحت تاثیر کمیین‌ها و فراخوان‌ها برای تحریم قرار گرفته؛ چرا که پارلمان اروپا تصمیم گرفته سطح مشارکت خود در نشست را کاهش دهد و اتحادیه اروپا نیز چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

رژیم سعودی، که میلیون‌ها دلار برای زیباسازی و بهبود چهره خود هزینه کرده، هرگز نخواهد توانست به اهداف و نیاتش را از میزبانی نشست رهبران گروه 20 عملی کند؛ جنگ ویرانگر در یمن، سرکوب گسترده فعالان حقوق بشر، جنایت‌های ضد بشری علیه فعالان در عرصه آزادی بیان، و نیز قتل وحشیانه خاشقحی وجهه رژیم سعودی را تخریب و کارنامه حقوق بشر آن را سیاه‌تر کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها