اوباما در کتاب خاطراتش تشریح کرد؛ منافع یا حقوق بشر؟

اوباما در کتاب خاطراتش تشریح کرد؛ منافع یا حقوق بشر؟
شنبه 1 آذر 1399 - 14:47

شبکه آمریکایی سی ان ان، متن گفتگوی بارک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا با محمد بن زاید، ولی عهد امارات در زمان حوادث داخلی مصر در سال 2011 را به طور کامل منتشر کرد.

العالم - آمریکا

باراک اوباما در تازه ترین کتاب خود با عنوان "سرزمین موعود"، درباره حال و هوای حاکم بر مصر پس از کناره گیری حسنی مبارک از قدرت نوشته است: من می دانستم که به رغم حال و هوای خوش بینانه و جشن در مصر، انتقال قدرت در این کشور صرفا آغاز جنگی است در جهان عرب که نتایج نامعلومی دارد.

وی گفت: محمد بن زاید به من گفت که اظهارات مقامات آمریکایی درباره مصر به دقت و با نگرانی روزافزون در کشورهای حاشیه خلیج فارس رصد می شود. اگر معترضان در بحرین خواستار کناره گیری حمد شوند چه باید کرد؟ آیا آمریکا همین مواضع و اظهارات خود درباره مصر را درباره بحرین هم تکرار می کند.

اوباما در پاسخ گفته است: من به او گفتم که امیدوارم بتوانم برای جلوگیری از قرار گرفتن در وضعیت انتخاب بین اخوان المسلمین یا درگیری های خونین و خشونت بار بین دولت ها و مردم کاری کنم.

اوباما به نقل از بن زاید می نویسد: همانطور که می دانید پیام علنی بر مبارک تأثیری ندارد ولی بر منطقه دارد.

وی در ادامه می گوید که بن زاید هشدار داده است که اگر حکومت مصر سقوط کند و اخوان به قدرت برسند 8 رهبر دیگر عرب هم سقوط می کنند.

اوباما ادامه می دهد: او از مواضع من انتقاد کرد و گفت که ظاهرا آمریکا در درازمدت قابل اعتماد نیست. صدایش آرام بود و من دریافتم که لحنش بیش از آنکه برای کمک خواستن باشد، هشدار است و هر اتفاقی که برای مبارک بیفتد حکومت قدیمی مصر قصد ندارد بدون درگیری از قدرت دست بکشد.

اوباما سپس به اوج گیری اعتراضات مردمی در بحرین در سال 2011 اشاره می کند و می گوید: همانطور که بن زاید پیش بینی کرده بود، تظاهرات بزرگی که اغلب از شیعیان بودند علیه حکومت حمد بن عیسی در بحرین راه افتاد. حکومت به شدت این تظاهرات را سرکوب کرد به طوری که ده ها تن از مردم کشته و صدها تن مجروح شدند. پس از تشدید اعتراضات مردمی که حاصل برخورد خشونت آمیز پلیس این کشور بود، ملک حمد در اقدامی بی سابقه اقدام به ورود نیروهای مسلح از عربستان و امارات برای سرکوب شهروندانش کرد.

اوباما در ادامه می نویسد: من و تیمم ساعت ها درباره اینکه چطور می توان حوادث سوریه و بحرین را کنترل کرد گفتگو کردیم. کار زیادی از دستمان نمی آمد. وی گفت که آمریکا در مورد سوریه که متحد روسیه و ایران بود بر خلاف مصر نفوذی نداشت.

وی می گوید در مورد بحرین، وضعیت بر عکس سوریه است زیرا بحرین سال هاست که متحد و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ماست.

وی افزود حکومت بحرین با هماهنگی عربستان و امارات ما را مجبور به انتخاب می کند. ما همه می دانستیم که وقتی زمان اعمال فشار برسد ما نمی توانیم موقعیت استراتژیکمان را در خاورمیانه به خطر بیندازیم و همزمان با سه کشور منطقه قطع رابطه کنیم.

اوباما اذعان می کند: دولت آمریکا به رغم صدور بیانیه های مختلفش علیه خشونت در بحرین وتلاش برای مذاکره بین دولت بحرین و رهبران شیعه میانه رو، به خصوص پس از مواضعمان درباره رئیس جمهور مصر، نتوانستیم با حمد قطع رابطه کنیم. و در مورد مصر هم به شدت مورد انتقاد قرار گرفتیم.

وی می افزاید: هیچ راه مناسبی برای توجیه این تناقض ظاهری در موضع گیری نداشتیم جز اینکه اعتراف کنیم که دنیا سراسر هرج و مرج است و سیاست خارجی باید پیوسته بر اساس منافع حاصل از رویکردهای دولت های پیشین و شرایط موجود تغییر کند. درست است که همیشه نمی توانیم حقوق بشر را بر دیگر ملاحظات ترجیح دهیم اما این به آن معنا نیست که تلاش مان را نکنیم.

پربیننده ترین خبرها