سردار محمد در گفتگو با العالم:

به بحث دور زدن تحریم ها اعتقادی نداریم/ می توانیم با تکیه بر توان داخل تحریم ها را خنثی کنیم/ در بسیاری از کشورها نیروهای نظامی هویت اقتصادی پیدا کرده اند

به بحث دور زدن تحریم ها اعتقادی نداریم/ می توانیم با تکیه بر توان داخل تحریم ها را خنثی کنیم/ در بسیاری از کشورها نیروهای نظامی هویت اقتصادی پیدا کرده اند
يکشنبه 9 آذر 1399 - 20:04

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: ما به بحث دور زدن تحریم ها اعتقادی نداریم بلکه باید کشور را تقویت کنیم، تولید را افزایش دهیم از همین رو می توانیم با تکیه بر توان داخل تحریم ها را خنثی کنیم.

العالم _ ایران / سیاسی

سردار "سعید محمد"، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم پیرامون اقدامات قرارگاه خاتم الانبیا گفت: قرارگاه خاتم الانبیا در سال 1368 پس از پایان جنگ تحمیلی و در ابتدا برای ترمیم و بازسازی خرابی ها ناشی از جنگ تحمیلی تشکیل شد، براساس اصل 147 قانون اساسی که به نیروهای مسلح این اجازه داده می شود که در زمان صلح در سازندگی کشور سهیم باشند قرارگاه تاسیس شد.

وی افزود: نیروهای متخصصی که در زمان جنگ در واحد های مهندسی سپاه شکل گرفته بودند در قالب موسسات اجرایی در بازسازی ورود کردند، کشور هم آسیب های جدی ناشی از جنگ دیده بود و عملا قرارگاه توانست در همان ابتدا در پروژه های بزرگ سد سازی مشابه سد کرخه یا پروژه های راهسازی مشابه آزاد راه تهران ساوه ورود کند و فعالیت های خود را گسترش بدهد و نیاز کشور به شرکت های خارجی را قطع کند؛ شاید بتوان گفت در دهه نخست، قرارگاه در حوزه بازسازی فعالیت کرد، در دهه دوم قرارگاه به پروژه های توسعه زیرساختی کشور ورود کرد و در دهه سوم قرارگاه جایگزین شرکت های خارجی در پروژه های سنگین و های‌تک مشابه پروژه های نفت و گاز شد، قرارگاه خاتم سه دهه افتخار آفرینی را در کارنامه خود دارد.

تشریح جزئیات اقدامات قرارگاه در کشور

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: در بخش راه آهن قرارگاه توانست 4 هزار کیلومتر به خطوط ریلی کشور بیفزاید، ظرفیت راه آهن کشور حدود 14 هزار کیلومتر است، که پروژه های قرارگاه سهم زیادی از آن را دارد. در حوزه آزادراهی، قرارگاه توانست 900 کیلومتر اجرا و بخشی از آن را در دست اجرا دارد. در بخش نفت، گاز و پتروشیمی گام های بزرگی برداشته شده است، 6 فاز پارس جنوبی فاز های 13، 15، 16، 22، 23 و 24 از دریا تا خشکی توسط قرارگاه تکمیل شده است در این پروژه ها سکوهای نفتی نیز توسط قرارگاه احداث شده است، چاه های استحصال گاز بعضا تا 5 هزار متر زیر دریا حفاری و احداث شد. انتقال خط لوله از سکوها تا ساحل عسلویه و سپس تاسیس پالایشگاه، تقریبا یک پکیج کامل در این 6 فاز اجرا شد که حاصل آن 150 میلیون متر مکعب روزانه گاز شیرین که به شبکه گاز کشور تزریق می شود.

سردار محمد یادآور شد: خودکفایی در بخش بنزین توسط قرارگاه رقم خورد، این اتفاق پس از آن رخ داد که سعی داشتند تحریم های جدی را روی واردات بنزین کشور اعمال کنند. ریچارد نفیو، طراح تحریم ها علیه ایران در کتاب هنر تحریم ها نوشته بود که تحریم بعدی آنها علیه ایران تحریم بنزین بود، اما قرارگاه توانست با احداث ستاره خلیج فارس، امروز شاهد هستیم که یک تهدید به فرصت تبدیل شده است و ما از واردکننده بنزین به صادرکننده آن تبدیل شده ایم، بیش از 40 درصد از تولید بنزین حاصل پروژه های قرارگاه است، 23 درصد پروژه های گازوئیل کشور در پروژه های قرارگاه حاصل شده است و حدود 5 هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز اجرا کردیم.

وی اظهارداشت: در صنعت آب نیز، قرارگاه توانسته است پروژه های سدسازی بسیاری را با موفقیت به اجرا برساند، 62 سد با ظرفیت مخزن حدود 50 درصد مخازن کل کشور توسط قرارگاه اجرا شده است و همچنین انتقال آب در 15 استان انتقال آب حوزه به حوزه و بین شهری، قرارگاه 4600 کیلومتر فعالیت انجام داده است.

سردارمحمد افزود: قرارگاه در حوزه انتقال آب در 15 استان انتقال آب حوزه به حوزه و بین شهری حدود 4600 کیلومتر فعالیت انجام داده است . در بخش مبادلات دیتا از سه ترابایت به 19 ترابایت افزایش پیدا کرد که این حاصل 23000 کیلومتر کار فیبر نوری که قرارگاه ظرف سه سال در کشور انجام داد. قطع وابستگی سیگنال رسانی صدا و سیما به ماهواره ها توسط قرارگاه طی طرح تدبیر با احداث 207 مرکز سیگنال رسانی در کل کشور برقرار شد که این اقدام خوبی برای جلوگیری از تحریم های ماهواره ایی بود.

وی گفت: در بخش بنادر قرارگاه بیش از 80 درصد از پست اسکله هایی که امروز در کشور فعال است مثل بندر شهید رجایی، بندر شهید بهشتی و پروژه های دیگر؛ احداث موج شکن های مردمی که در زندگی مردم بسیار موثر بود و اصلاح و ترمیم بنادر در شمال و جنوب کشور. در عرصه صنایع دریایی قرارگاه سرآمد است و توانمندی های بسیار خوبی در حوزه کشتی سازی دارد به طوری که چهار نفتکش 750000 تنی یا به عبارتی 750000 بشکه ایی یا 113000 تنی سفارش خارجی گرفتیم و یکی از آنها را تحویل دادیم و مورد دوم هم در خرداد ماه سال آینده تحویل می دهیم و در ترمیم و تعمیر شناورها طی سال گذشته بیش از 270 فروند کشتی و شناور را قرارگاه تعمیر و بازسازی کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در حوزه مترو گفت: بیش از 50 درصد متروهایی که امروز در کشور احداث یا در حال احداث هستند توسط قرارگاه انجام می شود که حدود 330 کیلومتر پروژه مترویی است؛ سه خط در مشهد، دو خط در شیراز و یک خط در تبریز، یک خط در قم و خط 7 تهران، خط فرودگاه حضرت امام که ادامه آن به پرند می رود، خط شهر جدید پردیس و شهر هشتگرد و امثال این موارد که بخشی از آنها تمام و بخشی دیگر در حال اجراست .

سردار محمد خاطر نشان کرد: در حوزه صنایع و معادن قرارگاه فعالیت های چشمگیری دارد؛ صنایع معدنی،احداث کارخانجات فرآوری، فولاد بافق، فولاد میانه، مس سونگون، مس درآلو پروژه هایی است که توسط قرارگاه به اجرا رسید و تقریبا در تمام بخش های فنی و مهندسی در کشور فعالیت می کند و کشور را از کشورهای خارجی بی نیاز کرده است.

در بسیاری از کشورها نیروهای نظامی هویت اقتصادی پیدا کرده اند

وی گفت: در اکثر کشورها ورود بخش نظامی در توسعه زیرساخت های کشور را شاهد هستیم مثلا کشور چین که بخش نظامی بسیار قوی دارد، اکثر شرکت هایی که امروز در دنیا نقش آفرینی می کنند و به عنوان شرکت های طراز اول در دنیا مطرح هستند، بیس نظامی دارند مثلا شرکت سی آر ای سی (CREC)، یا شرکت نورینکو (Norinco‎) خیلی از این شرکت های چینی که پایه نظامی دارند؛ یا شرکت مکنزی آمریکا بیس نظامی داشته است یا شرکت انی ایتالیا (Eni)، شرکت دایلیم (Daelim)کره جنوبی بیس نظامی دارد، اکثر شرکت هایی که امروز در دنیا نقش آفرینی می کنند و به عنوان شرکت های طراز اول در دنیا مطرح هستند پایه نظامی دارند. مثلا شرکت "سی آر ایی سی" و یا شرکت نوری ینکو و خیلی دیگر از شرکت های چینی هستند که پایه نظامی داشته اند یا در خود آمریکا شرکت مکنزی آمریکا پایه نظامی داشته، شرکت "انی" ایتالیا، شرکت دایلم کره جنوبی و شرکت هایی درترکیه یا "اف دبلیو او" در پاکستان پایه نظامی داشته اند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: تقریبا می توان گفت که اکثر کشورها از نیروهای نظامی خود استفاده می کنند و آن را تبدیل کردند به یک هویت اقتصادی که بتوانند راحت در کل دنیا و نه فقط در کشور خودشان کار کنند. این مساله هم یک دیدگاه امنیتی دارد و هم این که یک بعد استفاده از توانمندی ها دارد. بخش مهندسی ارتش آمریکا مالکیت تعداد زیادی از نیروگاه ها و سد را در این کشور در اختیار دارد همچنین تعداد زیادی از بنادر را ساخته و مالکیت آن را در اختیار دارد. این ها از این جهت است که بعضا سوالاتی مطرح می شود در خصوص ورود نظامیان ایران به عرصه سازندگی درحالی که این مساله در دنیا تجریه شده و دارد انجام می شود اما سپاه پاسداران با یک رویکرد جدید و خدمت رسانی به مردم در حال فعالیت است یعنی عموما تمام توان و تلاش ما این است که بتوانیم یک خدمت رسانی مستمر و نزدیکی را در سراسر کشور عزیز مان به مردم ارایه دهیم.

جزئیات فعالیت قرارگاه در خارج از کشور

سردار محمد در پاسخ به این سوال که آیا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در خارج از کشور هم فعالیت های ساخت و ساز دارد؟ گفت: بله ما در خارج از کشور فعالیت داریم. در خیلی از کشورها مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امروز صدور خدمات مهندسی دارد به عنوان مثال پروژه راه آهن خواف ـ هرات که تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد، توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام شده است یا پروژه هایی را در کشور عراق و همین طور سایر کشورها انجام داده ایم. صدور خدمات مهندسی یکی از اهداف اصلی قرارگاه است علاوه بر این سفارش گذاری هایی از سایر کشورها داریم که با توجه به پیشرفت و توان گسترده ای که مجموعه قرارگاه دارد، درخواست هایی می شود که ما اجابت و سعی می کنیم آنها را برای تقویت تولید در کشور به گار بگیریم و بحث صادرات را دنبال کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم آمریکا علیه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، آیا این امر بر فعالیت شما تاثیر نگذاشته است و این که چگونه در چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه می دهید بیان داشت: قرارگاه سازندگی خاتم یکی از اولین مجموعه های پیمانکاری و سازندگی در کشور بود که تحریم شد. اولین تحریم های ما به نام خود قرارگاه خاتم و شرکت و موسسات اقماری و مدیران عامل شرکت های زیر مجموعه ما از سال 1386 شروع شد و تقریبا یکی از اولین مجموعه ها بودیم که ذیل این تحریم ها قرار گرفتیم. منتها به اعتقاد من تحریم ها در نوع خودش یک فرصت است البته ما منکر این نیستیم که تحریم ها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده و امروز کشور با مسایل زیادی دست به گریبان است و معیشت مردم توسط غربی ها هدف قرار گرفته است. منتها این شرایط یک فرصتی را ایجاد کرده که ما بتوانیم بر اساس منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، آسیب پذیری کشور را در برابر این تکانه ها کاهش دهیم. قرارگاه هم با همین رویکرد و علیرغم تمام تحریم ها و فشارهایی که هست، می بینید که کمان یکی از موفق ترین مجموعه های پیمانکاری در کشور است و علاوه بر پیمانکاری، ما امروز در خیلی از حوزه ها تبدیل به سرمایه گذار شده ایم و به دولت ها در سرمایه گذاری در پروژه ها و ایجاد اشتغال و کارآفرینی کمک می کنیم.

به بحث دور زدن تحریم ها اعتقادی نداریم/ می توانیم با تکیه بر توان داخل تحریم ها را خنثی کنیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: باتوجه به این که ظرفیت های بسیار زیادی در داخل کشور وجود دارد و از آنجا که کشور چه به لحاظ نیروی انسانی، مواد اولیه و مواد خام و چه به لحاظ دانش فنی بی نیاز و غنی است، می توانیم با تکیه بر توان داخل تحریم ها را خنثی کنیم البته اگر عزم و اراده ای وجود داشته باشد که از این ظرفیت ها استفاده شود. ما خیلی به بحث دور زدن تحریم ها اعتقادی نداریم بلکه باید کشور را تقویت کنیم، تولید را افزایش دهیم، تولید ناخالص ملی و "جی دی پی" افزایش یابد، با این رویکرد اصلا کشور آسیب ناپذیر می شود کاری که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام داد. قرارگاه بحث بنزین را تبدیل به فرصت کرده است امروز شناورهای خارجی در صف هستند که بنزین ایران را بارگیری کنند علیرغم این که کشور تحریم است ولی صادرات دارد انجام می شود لذا برنامه ریزی کردیم که در حوزه هایی که بتوانیم جلوگیری شود از خام فروشی و یک ارزش افزوده ایجاد شود، قرارگاه ورود جدی داشته باشد کما این که در پتروپالایشگاه ها قرارگاه ورود کرده و کلنگ اولین پتروپالایشگاه را هم در بندر عباس به زمین زده ایم و تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. اقدامی که قرارگاه در ستاره خلیج فارس در بحث بنزین انجام داد باعث شد تبدیل به فرصت شود و با وجود اینکه کشور تحریم هست شناورهای خارجی در صف هستند که برای اینکه بنزین ایران را بارگیری کند و صادرات انجام میشود.

تحریم ها در قرارگاه اثری نداشته بلکه مجموعه قرارگاه پویاتر و شکوفاتر هم شده است/ به دنبال جلوگیری از خام فروشی هستیم

وی افزود: برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا بتوانیم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و با ایجاد یک ارزش افزوده، قرارگاه وجود جدی داشته باشد کما اینکه قرارگاه در پالایشگاه‌ها ورود پیدا کرده است مانند پتروپالایشگاه‌ها که اولین پتروپالایشگاه‌ها را در بندرعباس گلنگش را به زمین زده ایم و انشاالله تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. این موضوع برمیگردد به تفکر مجموعه‌هایی که در کشور مدیریت می‌کنند، اما تحریم ها در قرارگاه اثری نداشته بلکه مجموعه قرارگاه پویاتر و شکوفاتر هم شده است.

سردار محمد گفت: در کشور به دلیل اینکه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی به خوبی به آن پرداخته نشده و در بسیاری از حوزه ها زنجیره ارزش آن تکمیل نشده و هر از چند گاهی نوسانات قیمتی اتفاق می‌افتد و در معیشت مردم دچار مشکلاتی می شویم و مشکلاتی بوجود می آورد. راه حل این موضوع این است که باید این گلوگاه ها را شناسایی کنیم و دراین بخش‌ها، با تکیه بر توان داخلی، زنجیره را تکمیل کنیم و تکان هایی که ناشی از تحریم ها اتفاق صورت میگیرد را جبران کنیم و این شدنی است، به دلیل اینکه ظرفیت‌های کشور بسیار بالا است و ظرفیت‌ها را می شناسیم و اگر در کل کشور یک عزم جهادی باشد ما می‌توانیم این تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به اینکه میتوان مسئله بیکاری را در کشور حل و به دنبال آن بحث مشکلات اقتصادی مثل شاخص تورم و اختلاف طبقاتی در جامعه را کنترل کرد تصریح کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بودجه کشور باید اصلاح و از نفت مستقل شود و آن میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و همچنین با اصلاح ساختار مالیاتی در کشور و بسیاری از ساختارهای دیگر می‌توانیم از منابع داخلی، پروژه های داخلی را عملیاتی کنیم و اشتغالزایی کنیم و مردم با ایجاد اشتغال می توانند وضعیت رفاهی مناسبی داشته باشند.

وی گفت: به طور مثال اگر بتوانیم کسانی که در بازارهای سوداگری سفته بازی ، خرید و فروش ملک ، طلا ، دلار و سکه به دنبال کسب سود هستند شرایطی فراهم کنیم تا از محل تولید مانند پتروپالایشگاه و معادن ها بتواند سود کنند، که در این راستا در فرابورس پذیره نویسی خواهیم کرد و زمانی سرمایه مردم به سمت این بازار جذب میشود که اصلاح قوانین مالیاتی صورت و بازارهای کاذب را نا امن وهم زمان بتوانیم شرایط تولید را فراهم کنیم. زمانی که این منابع به تولید وارد شود با احداث پالایشگاه و بخش‌های صنایع تبدیلی کشاورزی، اشتغالزایی صورت میگیرد و زنجیره ارزش کشور تکمیل می شود و همچنین در صادرات هم میتوانیم تاثیر گذار باشیم.

سردار محمد گفت: صادرات کشور ما میتواند در شکستن بحران تحریم نقش‌آفرین باشد و با توجه داشتن ۱۵ کشور همسایه اگر بتوانیم تعامل دیپلماسی اقتصادی خیلی خوبی داشته باشیم کشور ارزآوری پیدا خواهد کرد و همچنین تحریم ها تاثیری نخواهد داشت که همه این موارد نیاز به قوانین، مقررات ، همدلی دولت و مجلس، فعال شدن بخش هایی از دولت را دارد. آن چیزی که در ید اختیار ما است شروع به کار کردیم که نمونه‌اش را هم عنوان کردم و با توجه به همین شرایط تحریم با این تفکر و تدابیر به نظرمی توانیم کشور را به خوبی اداره کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن بیان اینکه کشورهایی که درآمد حاصل از فروش نفت خود را وارد بودجه کشور نمی کنند افزود به عنوان مثال کشور نروژ این درآمد را در خرید سهام های شرکت های بزرگ دنیا استفاده می‌کنند و سود حاصل آن را وارد بودجه جاری کشور می کند همزمان هم درآمدزایی کردند و هم سرمایه گذاری برای نسل‌های آینده و آن درآمد به قیمت نفت بستگی ندارد وی افزود: مشابه به این مورد صندوق توسعه ملی کشور در جریان است اما چون درست مدیریت نشده است مقام معظم رهبری هم فرمودند که این صندوق بی‌خاصیت شده است، اگر درآمدهای نفتی را به سمت سرمایه‌گذاری مولد ببریم هم درآمدزایی شده است و هم برای نسلهای بعدی سرمایه‌گذاری کردیم .

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری در دهه هفتاد فرمودند که ای کاش چاه های نفت را ببندیم و کشور را بدون نفت اداره کنیم، چرا که نفت باعث می‌شود به سمت تحقیق و توسعه حرکت نکنیم ما نمی‌گوییم که دریچه ها بسته شود و نظر مقام معظم رهبری این است که منفک بشود و این نیست که می‌گویند باید بودجه از نفت استقلال پیدا کند دقیقا همین مفهوم است که این قابلیت برنامه ریزی دارد و دلیل این که بحث های تحول سخت است دولت ها سمت اجرای آنها نمی روند. ما امیدواریم که دولت و مجلس دست به دست هم بدهند و این مفاهیم را پیاده سازی کنند.

به قراردادهای زیر ۱۵۰ میلیارد تومان ورود نمی کنیم تا بخش خصوصی در حوزه های مورد نیاز این پروژه ها را انجام دهند

سردار محمد با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیا یک چتر حمایتی بر سر بخش خصوصی است افزود: امروز بیش از ۵ هزار شرکت پیمانکار مشاور و سازنده با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مشغول فعالیت هستند به علاوه اینکه در بودجه عمرانی کشور یک سهم خوبی دارند و سهم قرارگاه خاتم در بودجه عمرانی کشور سهم کوچکی است و شرکت‌های خصوصی به صورت مختصات مستقیم در حال فعالیت هستند و خود قرارگاه خاتم الانبیا با توجه به اینکه نیروهای خیلی زیادی را دائماً در حال بکارگیری و استخدام دارد حدود ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در حال فعالیت با قرارگاه هستند که حدود ۵۰ هزار نفر آن نیروی مستقیم قرارگاه و ۱۵۰ هزار نفر از آنها نیروهای شرکتهای پیمانکاری هستند که با قرارگاه کار می‌کنند ضمن اینکه قرارگاه خاتم محدودیتی را برای خود فرض کرده و قراردادهای زیر ۱۵۰ میلیارد تومان باشد را اصلاً ورود نمی کند که بخش خصوصی در حوزه های مورد نیاز این پروژه ها را انجام دهند.

وی افزود: بیشتر قرارگاه خاتم الانبیا در حوزه‌های تلاش می‌کند و ورود می‌کند که صحنه خالی باشد و در آن صحنه هم که وارد شود بخش خصوصی را حتماً وارد می کند مثلاً اخیراً کنارگذر جنوبی تهران را به عنوان یک پروژه تکمیل کردیم تا ان شاالله طی یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد این یک پروژه خیلی استراتژیک است از آزادراه قزوین کرج در منطقه آبیک جدا می‌شود و ضلع جنوبی استان البرز و استان تهران عبور کرده و به گرمسار می‌رسد یک آزادراه پدافند غیر عاملی است که در زمان بحران خیلی می‌تواند کمک کند بار های ترانزیتی می توانند از آنجا عبور کنند و یک ساعت و نیم زمان سفر را در این محور کاهش و از طرفی مصرف سوخت را کاهش دهد خوب این پروژه در قرارگاه به صورت سرمایه‌گذاری بوده یعنی ۷۰ درصد قرارگاه خاتم الانبیا سرمایه گذاری کرده و ۳۰ درصد هم وزارت راه و شهرسازی که به صورت مشترک این کار را تکمیل کردیم ما کل این پروژه را به بخش خصوصی واگذار کردیم یعنی ما تامین منابع مالی را انجام داده‌ایم و پروژه را به بخش خصوصی واگذار کردیم یا کاری که امروز در مهر خلیج فارس در پترو شیمی و پالایشگاه انجام می‌دهیم بخش خصوصی را درگیر کردیم منابع مالی را تأمین کردیم و سفارش گذاری کردیم شرکت‌های سازنده تجهیزات را بسازند و بخش خصوصی را درگیر کردیم عملا با اعتقاد آن بر آن است که قرارگاه دست به دست بخش خصوصی کشور عزیزمان را بسازند.

سردار محمد با بیان اینکه مشکلات زیادی در کشور تلمبار شده گفت: دلیل مشکلات این است که تحول در کشور خیلی کم است ، معمولاً مجموعه‌هایی که سر کار می‌آیند چون زمانبندی های مشخصی دارند چه در مجلس چه در دولت دوره‌های کوتاه مدت را می بینند و دنبال آن هستند که کارهای سرعتی انجام دهند، اگر کارها بخواهند تحولی انجام شود باید برنامه‌ریزی درازمدت کرد و من فکر می‌کنم که با توانمندی ها و استعدادهای داخلی که داریم با مواد اولیه و خامی که در اختیار داریم که در جهان بی نظیر است هیچ مشکلی نیست که نتوانیم در داخل آن را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد اگر ما اراده، نگاه جهادی و همدلی و انسجام داشته باشیم به نظر من مشکلی نیست که قابل حل نباشد.

سردار محمد در پایان درپاسخ به سوال خبرنگار العالم پیرامون کاندیداتوری در انتخابات ریاست جموهوری 1400 گفت: به نظرم در این مساله ورود نکنیم و این موضوع را اصلا مطرح نکنید.

پربیننده ترین خبرها