دفاع سیسی از قرار دادن اخوان المسلمین در لیست تروریستی

دفاع سیسی از قرار دادن اخوان المسلمین در لیست تروریستی
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 18:34

رئیس جمهوری مصر خواستار مجازات کشورهایی شد که از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

العالم- مصر

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در گفت‌وگویی ویژه با روزنامه فرانسوی «فیگارو» در پایان سفرش به پاریس، خاطرنشان کرد، کشورهای حامی سازمان‌های تروریستی باید مجازات شوند و مصر بهای سنگینی برای تروریسم پرداخته است.

وی افزود، مصر و فرانسه با تروریسم رو به رو هستند و با هم در جبهه‌های متعددی می‌جنگند.

سیسی همچنین تصریح کرد، به نظر می‌رسد فرانسه در حال حاضر به صورت واضح‌تری، به میزان خطری که اخوان المسلمین برای جامعه و شهروندان اروپایی دارد، پی برده است.

رئیس جمهوری مصر عنوان کرد: این مسأله که نام اخوان المسلمین در لیست سازمان‌های تروریستی مصر یا شماری از کشورهای دیگر منطقه قرار گرفته، بی‌دلیل نبوده و انگیزه و دلیلی وجود داشته است، زیرا کار آنها به سازمان‌های خیریه و سازمان‌های تروریستی مسلح که بر آنها کنترل دارند، هم نفوذ پیدا کرده است و مداخله آنها در اداره‌ها و محافل سیاسی به مثابه تهدیدی برای کشورها است و آنها برای توجیه فراگیر رویکرد خود، پشت دین مخفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه فرانسه اکنون متوجه میزان تهدید اخوان المسلمین برای اروپاییان شده است، ادامه داد، مصر، مانند فرانسه بهای سنگینی برای تروریسم پرداخت کرد و شهروندان مسلمان، قبطی‌ها، نیروهای پلیس و نیروهای مسلح و نیز دستگاه قضایی قربانی اقدامات تروریستی وحشیانه بودند.

سیسی همچنین اظهار کرد: ما هشدار دادن نسبت به این ایدئولوژی خطرناک که حد و مرز نمی‌شناسد، متوقف نکرده‌ایم و ما خواستار هماهنگی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم هستیم.

رئیس جمهوری مصر ضمن تاکید بر لزوم مجازات کشورهایی که از این سازمان‌های تروریستی حمایت و پشتیبانی مالی و یا آنها را به سلاح مجهز می‌کنند، این مسأله را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل دانست.

وی در خصوص روابط مصر با فرانسه گفت: همکاری نظامی و امنیتی با پاریس فراتر از چارچوب محدود مبادلات تجاری یا خرید تجهیزات است و روابط بین دو کشور در چارچوب همکاری‌های استراتژیک توسعه یافته است.

سیسی در مورد پرونده سد النهضة هم گفت: آب‌های رود نیل برای مصر حیاتی است و اختلافات با اتیوپی بر سر سد النهضة بسیار طولانی شده است. این سد برای اتیوپی به منزله منبعی برای رشد و توسعه است و آبگیری یک طرفه سد النهضه که با اصول و احکام قوانین بین‌المللی تناقض دارد، تامین آب ۱۰۰ میلیون مصری را تهدید می‌کند.

او افزود: ما به راه حل قانونی و عادلانه برای رسیدن به توافقی الزام‌آور برای تمامی طرف‌ها پایبندیم تا راه‌های آبگیری سد النهضة و بهره برداری از این سد تعیین و تعریف و از منافع مصر، اتیوپی و سودان محافظت شود.

وی اظهار کرد: پس از گذشت ۱۰ سال از مذاکرات، وقت تکمیل و امضای این توافق فرا رسیده است.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

رئیس جمهوری مصر در خصوص مسأله فلسطین تاکید کرد: مصر همیشه به خاطر دستیابی به راهکاری عادلانه و فراگیر برای درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به تلاش خود ادامه می‌دهد.

سیسی افزود، مصر از تمامی تلاش‌های بین‌المللی به خاطر دستیابی به راهکار تشکیل دو کشوری در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین بدون هیچ‌گونه تاخیری حمایت می‌کند اما عدم وجود راهکاری عادلانه برای درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، منبع اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی روز یکشنبه بنا به درخواست امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به پاریس سفر کرد.

طبق بیانیه ریاست‌جمهوری مصر، سیسی با رئیس شورای اداری شرکت نافال گروپ فرانسه درباره تقویت نیروی دریایی ارتش کشورش رایزنی کرد.

رئیس شرکت مذکور گفت، به توسعه همکاری با مصر توجه دارد و آن را یکی از شرکای جهانی این شرکت می‌داند و به بررسی دوجانبه حول محور چشم‌اندازهای همکاری در آینده ادامه می‌دهد.

رئیس این شرکت از توانمندی‌های فنی بالای نیروی دریایی مصر و فعال سازی یگان‌های دریایی با تکنولوژی پیشرفته تولید این شرکت تقدیر کرد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها