الازهر عضویت در اخوان المسلمین را حرام اعلام کرد!/ اخوان المسلمین و سیاست یک بام و دو هوا

الازهر عضویت در اخوان المسلمین را حرام اعلام کرد!/ اخوان المسلمین و سیاست یک بام و دو هوا
دوشنبه 1 دی 1399 - 20:03

رژیمهای عربستان سعودی، امارات و مصر در تلاشند تا قبل از ورود جو بایدن به کاخ سفید، مانع بازگشت اخوان المسلمین به صحنه سیاسی منطقه به ویژه مصر شوند. 

العالمکشکول

اما گویا الازهر نیز به این جریان پیوسته و مانند هیات علمای بلندپایه عربستان سعودی و شورای فتوای شرعی امارات، عضویت در اخوان المسلمین را حرام اعلام کرده است.

البته گفته شده که اخوان المسلمین نیز پس از انتشار اخباری درباره امکان تغییر موضع بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا نسبت به مصر و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور تماسهایی را با آمریکاییها برقرار کرده است.

در این میان برخی از سران اخوان المسلمین مانند ابراهیم منیر معاون رهبر این گروه، در گفت وگویی مطبوعاتی ضمن اشاره به دیدار و تماس اخوان با شماری از مسئولین وزارت امور خارجه آمریکا، مرکز پژوهشهای این کشور و نمایندگان سنا و مجلس گفت که بعید نیست با به قدرت رسیدن بایدن، تغییراتی در مصر ایجاد شود.

اما اخوان المسلمین در این مسیر با مشکلاتی مواجه است، اول آنکه نمی تواند به راحتی با مراجع دینی در مصر، عربستان سعودی و امارات، درگیر شود چرا که این مراجع، دین و فتوا را دستاویزی برای تحقق اهداف سیاسی خود قرار داده اند.

از دیگر چالشهای اخوان المسلمین، سیاست یک بام و دوهوایی است که گاهی این گروه درباره مسائل گوناگون اتخاذ کرده است مانند شیخ القرضاوی رئیس سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمان و پدر معنوی اخوان در جهان که فتوا به یاری انقلاب در مصر، تونس و لیبی داد اما با انقلاب مردم بحرین علیه رژیم صهیونیست شده آل خلیفه مخالفت کرد آنهم به این دلیل که اکثر مردم بحرین، شیعه هستند و به همین دلیل، وی انقلاب آنان را انقلابی طایفه ای، شیعی و علیه حکومت اهل سنت توصیف کرد.

یا هنگامی که القرضاوی، شیوخ وهابی را به خاطر آنکه حزب الله را تکفیر کردند، ستود چرا که این حزب، از مردم سوریه علیه باندهای تکفیری مورد حمایت مثلث شوم آمریکایی اسرائیلی و ارتجاع عربی، حمایت کرده بود.

یا، محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر که از به اصطلاح "جهاد معارضین" علیه نظام و ارتش سوریه حمایت کرد اما پس از مدتی همه مشاهده نمودند که تروریستهای معارض در بیمارستان های رژیم صهیونیستی درمان می شوند و با رژیم صهیونیستی که به خاطر سرنگونی نظام سوریه، وارد جنگ شده است، همپیمان شده اند، این همان سیاست یک بام و دو هوایی است که سرانجام باعث به چالش کشیدن شدن اخوان المسلمین خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها