محاکمه فعالان عربستانی به سبک بن ‌سلمان

محاکمه فعالان عربستانی به سبک بن ‌سلمان
دوشنبه 8 دی 1399 - 20:46

دادگاه کیفری ویژه ریاض در حکمی لجین الهذلول، فعال حقوقی عربستانی را به 5 سال و 8 ماه حبس محکوم کرد. دادگاه الهذلول را طبق ماده 43 قانون مبارزه با جرائم "تروریستی" و تأمین مالی آن به ارتکاب اقدامات مجرمانه محکوم کرده است. از جمله اتهامات علیه الهذلول تحریک برای تغییر نظام سیاسی عربستان، تلاش برای کمک به طرح‌های خارجی در داخل کشور با هدف آسیب رساندن به نظم عمومی اعلام شده است.

العالم- کشکول

نیازی نیست برای اثبات این موضوع، که محاکمه الهذلول نمایشی مضحک است و اتهامات وارده شده علیه وی دروغ و ساختگی است و این فعال قربانی رژیم خونخوار و بسیار وحشی شده است که هیچ ابایی در تعقیب و محاکمه منتقدانش در هر کشوری که باشند، ندارد و آنها را به بدترین شکل به قتل می‌رساند، کارشناس حقوقی باشیم. اگر اتهامات مطرح‌شده علیه الهذلول، از جمله "تلاش برای کمک به طرح‌های خارجی در داخل کشور با هدف آسیب رساندن به نظم عمومی و همکاری با تعدادی افراد و نهادهایی که طبق قانون مبارزه با جرایم تروریسم و ​​تأمین مالی آن مرتکب اقدامات جنایی شده‌اند"، واقعیت داشت از همان روز اول بازداشتش از هستی ناپدید و ساقط می‌شد مانند "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقدی که در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید و هنوز جهانیان نتوانسته‌اند جسد او را پیدا کنند به رغم اینکه هیچ اتهامی متوجه وی نبود.

"محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی صدها شاهزاده و مسئول ارشد حکومت ریاض، تجار، علمای دینی و فعالان را به زندان کشاند و پس از شکنجه و آزار روحی آنها، اموال‌شان را مصادره کرد و گفته می‌شود برخی از آنها زیر شکنجه جان‌شان را از دست دادند چرا که تنها جرم‌شان موضع‌گیری بی‌طرفانه درخصوص ولیعهدی بن‌سلمان بوده است. با این اوصاف، اگر منتقدی اتهامش "تحریک برای تغییر نظام سیاسی" باشد با مجازات‌های سختی روبه‌رو خواهد شد.

دلیل دیگر که ساختگی بودن اتهامات علیه الهذلول را مورد تایید قرار می‌دهد سرنوشت "مرتجی القریریص" نوجوان 18 ساله است. وی بعد از 4 سال از زندانی شدنش به اتهام "مشارکت در تظاهرات کودکان دوچرخه‌سوار" در منطقه العوامیه در شرق کشور محاکمه شد. او در زمان بازداشتش فقط 10 سال سن داشت.

تمامی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای، از جمله تلویزیون "سی‌ان‌ان" آمریکا گزارش دادند که طبق کیفرخواست، اولین "جنایتی" که القریریص مرتکب شده رهبری گروهی متشکل از 30 کودک دوچرخه‌سوار طی تظاهراتی در منطقه العوامیه در جریان اعتراضات موسوم به "بهار عربی" در سال 2011 بود. سه سال بعد از این تظاهرات، مقامات سعودی مرتجی را زمانی‌که به همراه خانواده‌اش از طریق گذرگاه زمینی "ملک فهد" عازم بحرین بود، بازداشت کردند. القریریص 4 سال بعد از این بازداشت و هنگامی که او 18 ساله بود در دادگاه "جرایم تروریستی" به اتهام وابستگی به "گروه‌های تروریستی افراطی" و اتهامات دیگر نظیر دوچرخه سواری با برادرش و پرتاب کوکتل مولوتف به مرکز پلیس العوامیه و ارتکاب خشونت در جریان تظاهرات و کمک به ساخت کوکتل مولوتف و انداختن به سمت نیروهای امنیتی در جریان تشییع جنازه برادرش در سال 2011 محاکمه شد.

تلویزیون سی‌ان‌ان طی گزارشی در سال 2018 اعلام کرد، سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر گفته که ریاض مرتجی القریریص را برای یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و برای گرفتن اعتراف در مورد اتهامات مطرح شده علیه او مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داده بود.

حال باید گفت وقتی بن‌سلمان به یک کودک 10 ساله که تنها "جرمش" مشارکت در مراسم تشییع جنازه برادرش بوده، رحم نمی‌کند پس چگونه می‌تواند به الهذلول 32 ساله رحمی کند؟!

در سال 2018، بن‌سلمان جنایت اعدام گروهی 37 تن، که بیشتر آنها را پیروان اهل بیت( ع) شامل می‌شد که حتی برخی از آنها هنگام بازداشت کودک بودند، مرتکب شد، "میشل باشله" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این اقدام را محکوم و تأکید کرد که بسیاری از اعدام‌شدگان کودک بودند.

نکته قابل توجه این است که سر تمامی این افراد به شیوه وهابی‌ها قطع شد ولی وزارت دادگستری سعودی تصریح کرد که یکی از اعدامیان "به صلیب کشیده شد".

پربیننده ترین خبرها