بعداز اخراج شورشیان هوادار ترامپ از ساختمان کنگره

نشست کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن از سرگرفته شد

نشست کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن از سرگرفته شد
پنج‌شنبه 18 دی 1399 - 06:17

نشست کنگره برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تایید پیروزی جوبایدن که در پی یورش طرفداران شورشی ترامپ به ساختمان کنگره تعلیق شده بود، پس از حدود ۶ ساعت و بعداز اخراج شورشیان توسط نیروهای ضدشورش از سرگرفته شد.

العالم-آمریکا

« مایک پنس» معاون ترامپ که ریاست جلسه کنگره را برعهده دارد در سخنان ابتدایی خود و در شروع دوباره جلسه کنگره با محکوم کردن حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره گفت که خشونت هرگز برنده نخواهد شد.

پنس که چهار سال معاون ترامپ بوده است حاضر نشد دستور او برای برهم زدن جلسه کنگره و جلوگیری از تایید بایدن را بپذیرد.

بر اساس مقررات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چهارشنبه ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) موعد نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای شمارش تاییدیه‌های ارسالی از ایالت‌ها بود تا نتیجه نهایی انتخابات بر اساس آرای تایید شده گزینشگران نهایی شود.

این نشست ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه به وقت محلی آغاز شد اما پیش از آن، با فراخوان دونالد ترامپ تجمع بزرگی در مقابل کاخ سفید برگزار شد تا با پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات مخالفت کنند.

در این اجتماع علاوه بر برخی نمایندگان جمهوری‌خواه، وکیل شخصی و فرزندان ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم حضور یافت و خواستار ایستادگی در برابر این تقلب شد و گفت نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

سپس وی تاکید کرد که همراه معترضان به مقابل ساختمان کنگره خواهد آمد.

از آن سو، کنگره به ترتیب آرا در حال شمارش و تایید آرای ایالت‌ها بود که پس از شمارش ۱۲ رای متعلق به ترامپ، نوبت به آریزونا رسید. آرای گزینشگران این ایالت با اعتراض سناتور تد کروز و ۶ جمهوری‌خواه دیگر قرار گرفت.

پس از آن، دو مجلس از هم جدا شدند تا این اعتراض رسیدگی شود. ساعتی از نشست بررسی این اعتراض نگذشته بود که به دلیل ورود مهاجمان حامی ترامپ به حالت تعلیق درآمد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها