سفیر اروپا در بغداد:

ایران و عراق دارای روابط تاریخی عمیق در سطوح مختلف هستند/ ثبات عراق ضامن ثبات منطقه است

ایران و عراق دارای روابط تاریخی عمیق در سطوح مختلف هستند/ ثبات عراق ضامن ثبات منطقه است
سه شنبه 23 دی 1399 - 17:30

یک دیپلمات اروپایی با اشاره به روابط تاریخی عمیق میان تهران و بغداد در تمامی سطوح از تلاش اتحادیه اروپا برای حذف نام عراق از فهرست کشورهای پرخطر خبر داد.

العالم - عراق

«مارتین هوت» سفیر هیأت اتحادیه اروپا در عراق، امروز (سه‌شنبه - ۱۲ ژانویه) تصریح کرد که ثبات در عراق، شکوفایی و حاکمیت کامل در این کشور شرط اساسی صلح و ثبات در سراسر منطقه است. وی در ادامه با اشاره به روابط تاریخی تهران و بغداد در تمامی سطوح، بر تلاش برای حفظ برجام از طریق دیپلماسی تاکید کرد.

تلاش اتحادیه اروپا برای حذف نام عراق از فهرست کشورهای پرخطر

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی با استقبال از اقدامات دولت عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام و بررسی گزینه‌های نظارت بر آن، گفت که هیأت اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای خط خوردن نام عراق از فهرست کشورهای پرخطر انجام خواهد داد.مقامات عراقی نیز باید نقایص سیستماتیک مشخص شده مربوط به پولشویی و تامین تروریسم را حل و فصل کنند.

ثبات عراق ضامن ثبات منطقه است

هوت افزود: در بسیاری از اوقات نیروهای خارجی از عراق به عنوان عرصه درگیری‌ نیابتی برای اجرای برنامه‌های منطقه‌ای خود استفاده می‌کنند که موجب افزایش بی‌ثباتی داخلی و منطقه‌ای می‌شود. همه باید درک کنند که عراقی ضعیف و بی‌ثبات در نهایت به کشوری شکست‌خورده با عواقب فاجعه‌بار در منطقه و خارج از آن تبدیل خواهد شد. به نفع همه است که در ایجاد کشوری شکوفا، باثبات، قدرتمند و دارای حاکمیت به عنوان شرط اساسی ثبات در منطقه سهیم باشند. کشوری که بر اساس روابط حسنه با کلیه همسایگانش بر اساس اصل برابری و حاکمیت شکوفا شود.

ایران و عراق دارای روابط تاریخی عمیق در سطوح مختلف هستند

وی با تاکید بر اصل روابط حسنه عراق با همه همسایگانش بر اساس اصل برابری و حفظ حاکمیت گفت: بی شک عراق و ایران دارای روابط تاریخی عمیق در سطوح مختلف هستند.

تاکید بر ضرورت زنده ماندن دیپلماسی در خصوص حفظ برجام

سفیر اتحادیه اروپا در عراق توضیح داد: اتحادیه اروپا به زنده ماندن دیپلماسی به‌ ویژه برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و نجات آن به شدت ایمان دارد. روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که بیشتر از دولت سابق به دنبال گفت‌وگو است، امکان فراهم شدن فرصتی بی‌نظیر در این راستا را میسر می‌سازد. لذا هرگونه پیشرفتی احتمالا به یک برنامه‌ دیپلماتیک جدید منجر ‌می‌شود که از طریق آن طرف‌های هسته‌ای بتوانند برای تثبیت پرونده هسته‌ای تلاش کنند و از نتیجه حاصل برای حل و فصل سایر مسائل با ایران استفاده کنند.

خوش‌بینی به توسعه روابط عراق و عربستان

این مقام اتحادیه اروپا درباره روابط میان عراق و عربستان گفت که این دو کشور عربی، روابط مستحکم و مهمی دارند و اتحادیه اروپا خوش‌بین است که این روابط مورد بازنگری مثبت و تلاش برای تحکیم پیوندهای اقتصادی بین دو کشور قرار گیرد.

ضرورت توسعه روابط آنکارا و بغداد

به نوشته پایگاه خبری «الفرات»، وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص رابطه آنکارا و بغداد گفت که ترکیه همسایه‌ای مهم برای عراق به شمار می‌رود و دو طرف دارای روابط تاریخی، جغرافیایی و اقتصادی هستند. لذا توسعه این روابط و به کارگیری همه امکانات برای این رابطه به نفع هر دو کشور است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها