سایه گنبد آهنین بر سر منطقه؛ آیا فایده ای به حال میزبانان دارد؟

سایه گنبد آهنین بر سر منطقه؛ آیا فایده ای به حال میزبانان دارد؟
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 13:03

عبد الباری عطوان نویسنده و تحلیلگر سرشناس عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم می نویسد از همان نخستین روز اعلام امضای توافق های ابراهام بین عربستان و امارات با رژیم صهیونیستی گفتیم که این توافق ها مقدمه ائتلاف نظامی و امنیتی بین "اسرائیل" و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تحت نظارت آمریکا، به بهانه مبارزه با خطر ایران است.

العالم - جهان اسلام

اقدامات متعددی پس از این توافق ها از جمله اعلام استقرار سکوهای سامانه "گنبد آهنین" در پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس، ماهیت واقعی این توافق ها را نشان داد.

پایگاه های آمریکایی سال هاست که در چند کشور حاشیه خلیج فارس دایر هستند. اما این سامانه های اسرائیلی از چند ماه پیش با اطلاع کشورهای میزبان و با پوشش آمریکا وارد منطقه شده اند. لازم به ذکر است که پایگاه های آمریکایی خود، پیشرفته ترین سامانه های دفاعی را در اختیار دارند و نیازی به سامانه های اسرائیلی ندارند اما در این بین نکته قابل توجه این است که ورود و استقرار این سامانه ها، ورود کارشناسان صهیونیستی برای نظارت بر راه اندازی آنها را در پی دارد.

خطر این تحولات نظامی در اینجاست که کشورهای میزبان پیوند خود را با جهان عرب و اسلامی به کلی قطع کرده و کلا خود را زیر چتر حمایت رژیم اسرائیل قرار داده اند و ناچارند که همه دیکته های ارباب اسرائیلی را مو به مو اجرا کنند.

امروز سامانه موشکی وارد منطقه می شود و فردا زیردریایی های اتمی و سپس رزمایش های هوایی و دریایی و زمینی مشترک آغاز می شود. این تحولات ممکن است باعث تحریک همسایه ها شده و کشورهای میزبان را تبدیل به هدفی آسان برای کشورهای همسایه کند.

دراینجا دو نکته قابل توجه است اول اینکه حضور نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر در منطقه، احتمال وقوع جنگ و بی ثباتی را بالا می برد و دیگر اینکه این شدت خودسری عرب های حاشیه خلیج فارس باعث خشم کشورهای عرب بزرگ منطقه مثل عراق و مصر و الجزایر می شود.

در نهایت باید خاطرنشان کرد که گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نتوانسته است از تل آویو و شهرک های صهیونیست نشین در برابر موشک های غزه و جنوب لبنان حفاظت کند لذا در صورت شروع جنگ هیچ کمکی به این کشورها در برابر موشک هایی که از عراق و یمن و ایران شلیک می شوند و به مراتب قویتر و دقیق تر هستند، نخواهد کرد. حوادثی که در بقیق، خریص، ینبع و جده رخ دادند، گواه این مدعا هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها