آیا بایدن علی النمر را از تیغ بن سلمان نجات داد؟

آیا بایدن علی النمر را از تیغ بن سلمان نجات داد؟
دوشنبه 20 بهمن 1399 - 19:02

اکثر زندانیان سیاسی سعودی غیر از زندانیان تکفیری که با اندیشه وهابیت پرورش یافته اند، عمدتا به خاطر شرکت در تظاهرات یا نوشتن تویت زندانی شده اند و امکان دارد حتی با گردن زدن یا حبس ابد مواجه شوند.

العالم – کشکول

بی توجهی آل سعود به حقوق بشر، با ولایت عهدی بن سلمان افزایش یافت و او با حمایت ترامپ، به قطعه قطعه کردن مخالفانش و بازداشت کودکان و نوجوانان سعودی پرداخت، بهای حمایت ترامپ از بن سلمان، پرداخت یک تریلیون دلار از سوی شاهزاده سعودی بود، به همین دلیل، ترامپ پس از دریافت این مبلغ، به فلسطینیان فشار آورد تا قرارداد قرن را بپذیرند و رژیمهای مرتجع عرب را به عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی تشویق کرد.

یکی از این کودکان سعودی که قربانی خشونت بن سلمان شده است، علی محمد النمر است که فوریه 2012 به اتهام شرکت در اعتراضات منطقه الشرقیه همراه با دو دوست 17 و 15 ساله اش بازداشت و در مه 2014 به اعدام محکوم شد و از 23 سپتامبر 2015 منتظر تایید حکم اعدامش از سوی ملک سلمان ماند.

اما سازمانهای مدافع حقوق بشر اعلام کردند که بازداشت این کودک به خاطر خویشاوندی اش با آیت الله شهید نمر بوده است که توسط بن سلمان در سال 2016 به علت انتقاد از آل سعود اعدام شد.

این در حالی است که بن سلمان در این مدت هیچ اهمیتی به خواست کمیته های مدافع حقوق بشر مانند کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره آزادی علی النمر نداد و به اعدام وی اصرار کرد.

اما پس از به قدرت رسیدن بایدن، آل سعود کوشید برای جلب نظر رئیس جمهور جدید آمریکا، حکم اعدام این نوجوان سعودی را به 10 سال زندان کاهش دهد.

گرچه هدف بایدن از استفاده از اهرم حقوق بشر علیه آل سعود، دفاع از حقوق مردم سعودی نیست و مانند ترامپ، به خاطر دوشیدن این کشور است، ولی جین ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت بایدن پیش بینی کرده ریاض رفتارش در زمینه حقوق بشر را تعدیل کند، به ویژه پس از آنکه بایدن بر عزم دولتش برای رفع سری بودن پرونده قتل خاشقچی تاکید و بن سلمان را به دخالت در آن متهم کرده است.

اما نکته مهم آن است که رویدادهای اخیر نشان داد زندگی مردم سعودی، به جای آنکه در دست پادشاهان و شاهزادگان این کشور باشد، در دست کاخ سفید است، گرچه آل سعود کوشیده خود را همپیمان آمریکا نشان دهد اما تجربه ثابت کرده که رابطه سعودی و آمریکا، رابطه ارباب و نوکر است.

لذا تمام کسانی که توسط بن سلمان اعدام یا شکنجه شده اند در واقع قربانی ظلم آمریکا شدند چه اینکه ترامپ می توانست با یک اشاره آنان را نجات دهد زیرا در صورتیکه چراغ سبز ترامپ نبود بن سلمان هرگز نمی توانست چنین جنایاتی را مرتکب شود.

پربیننده ترین خبرها