در گفتگو العالم با عضو سابق کنگره ملی لیبی مطرح شد؛

بررسی آخرین تحولات لیبی/ علل نگرانی از شکست در تشکیل دولت جدید

بررسی آخرین تحولات لیبی/  علل نگرانی از شکست در تشکیل دولت جدید
پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 - 18:45

عضو سابق کنگره ملی لیبی گفت که ساز و کار «استفانی ویلیامز» فرستاده سازمان ملل متحد به لیبی در زمینه انتخاب اعضای کمیته گفت‌وگوی لیبی بدون در نظر گرفتن بافت جامعه این کشور بود.

العالملیبی

الشریفی الوافی، عضو سابق کنگره ملی لیبی در برنامه "ضیف و حوار" شبکه خبری العالم گفت: گروه‌های لیبیایی به این دلیل با ساختار گفت‌وگوی ملی موافقت کردند که امیدوار بودند این ساختار، به اوضاع بحرانی کشور پایان داده و مشکلاتی مانند تفرقه در لیبی، افزایش تعداد مهاجرین به خارج و آوارگان داخلی، کمبود برق و ویروس کرونا را حل کند.

وی ادامه داد که من یکی از نامزدهای فهرست‌های چهارگانه بودم، ابتدا انتخابات برگزار شد، اعضای شورای ریاستی و نخست وزیر انتخاب شدند، سپس رای گیری مخفی از سوی اعضای کمیته گفت وگوی ملی انجام شد و پس از آن با صدور یک بیانیه تلویزیونی، نتیجه تایید شد تا آرامش به کشور بازگردد و اختلافات پایان یابد.

چرایی استقبال از نتایج گفت وگوی ملی لیبی

الوافی خاطر نشان کرد که علت استقبال از نتایج گفت وگوی ملی لیبی آن است که انتخابات در موعد مقرر در 24 دسامبر 2021 برگزار شود.

وی گفت که درباره وحدت موسسات، آشتی ملی، پرداخت غرامت به جنگ زدگان، زمینه سازی برای بازگشت مهاجرین لیبیایی در خارج به لیبی، بازگشت آوارگان داخلی به شهرهایشان و موارد مشابه توافق شد گرچه رسیدن به توافق بسیار دشوار و پیچیده بود، همه به طور شبانه روزی فعالیت کردند و باندبازی یا فسادی در کار نبود تا انتخابات پارلمان و شورای ریاستی در اواخر سال جاری برگزار شود.

عضو سابق کنگره ملی یادآور شد که باید نیازهای زندگی روزمره مردم لیبی تامین شود به ویژه که مردم با مشکلاتی مانند آوارگی، قطع برق، کرونا و اوضاع دشوار اقتصادی مواجهند، به همین دلیل، ما آماده همکاری و رایزنی با مقامهای لیبی برای حل این مشکلات هستیم.

آیا حفتر به آسانی قدرت را به مقام‌های جدید تحویل می دهد؟

الوافی گفت که ارتش لیبی ارتباطی با اداره کشور ندارد بلکه این دولت موقت لیبی است که تحت نظر مجلس نمایندگان، امور کشور را اداره می کند، ارتش لیبی وظیفه دیگری دارد که تحت نظر سازمان ملل متحد است، اکنون تمام طرف‌ها برای ایجاد انسجام میان گروه‌های درگیر در شرق و غرب لیبی فعالیت می کنند، چرا که در گذشته هر منطقه یک وزارت یا بانک مشابه با منطقه دیگر داشت به همین دلیل، اولین قدم دولت موقت، ادغام این موسسات، ایجاد وحدت رویه و انسجام میان آنان است.

وی یادآور شد که گروه‌های لیبیایی به همین دلیل، دولت جدید را انتخاب کردند تا نماینده تمام مناطق باشد، دولتی تکنوکرات و قوی که بتواند این نهادها را متحد کند، چرا که تعدد وزارتخانه ها، یکی از علل رواج فساد در کشور است.

مهمترین موانع در مسیر نخست وزیر فعلی

الوافی ادامه داد که یکی از مشکلات فراروی محمد دبیبه نخست وزیر جدید آن است که وی فقط 21 روز برای انتخابات اعضای کابینه و معرفی آنان به پارلمان برای کسب رای اعتماد وقت دارد، مشکل دیگر، احتمال عدم برگزاری جلسه پارلمان است که به همین دلیل امکان دارد دبیبه نتواند در موعد مقرر اعضای کابینه خود را معرفی کند.

وی از این موضوع نیز ابراز نگرانی کرد که امکان دارد دبیبه قادر به انتخاب اشخاص اصلح نباشد و تحت تاثیر مسائل حاشیه ای قرار بگیرد علاوه بر آنکه امکان دارد کمبود وقت، باعث شتابزدگی برای انتخاب وزرا شود و مانند دولت فایز السراج، اشخاصی وزیر شوند که شایستگی کافی برای این سمت را ندارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها