میزان‌سنجی جدیت آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران

میزان‌سنجی جدیت آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران
شنبه 2 اسفند 1399 - 20:32

کارشناسان سیاسی معتقدند، گام‌های اخیر آمریکا درخصوص پرونده هسته‌ای ایران جزئی و نیز تحلیل درباره پشت پرده آنها زود است. هر چند که نیت و نشانه جدی در عزم دولت آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران وجود ندارد.

العالم- نظرکده

کارشناسان تصریح می‌کنند، آمریکا تاکنون نیت یا سیگنال مثتبی برای لغو تحریم‌ها نشان نداده و فقط اعلام کرده است که آماده مذاکره است. در حالی‌که ایران تأکید دارد که مذاکره جدیدی انجام نمی‌شود؛ چرا که مذاکره یعنی تغییر در توافق یا تحمیل شروطی اضافی یا ورود در مسائل جدید و یا وارد کردن طرف‌های جدید به مذاکره است.

کارشناسان با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران و احساس نیاز به بازگشت به توافق و آمادگی‌اش برای ورود به مذاکرات، خاطرنشان کردند که هیچ تغییر واقعی در موضع آمریکا درخصوص این توافق وجود ندارد.

به گفته کارشناسان، این اقدامات آمریکا نمادین و فاقد هرگونه تاثیر عملی است.

از سوی دیگر، تحلیلگران سیاسی می‌گویند اظهارات فرانسوی‌ها درباره ربط دادن پرونده هسته‌ای ایران به پرونده موشک‌های ایران با رویکرد آمریکا که می‌گوید پرونده موشکی کاملا مجزا از پرونده هسته‌ای است، تناقض دارد.

کارشناسان افزودند، کشورهای اروپایی موافق سیاست "دونالد ترامپ" درباره ایران نبودند ولی تسلیم باج‌خواهی‌های ترامپ شده‌اند. با این حال، اروپایی‌ها از رویکرد دولت جدید "جو بایدن" درباره پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.

کارشناسان با تأکید بر اینکه ایران درصدد دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نست، ادعای دولت بایدن در این‌باره را زیر سوال برده‌ و گفته‌اند: "فرض کنیم که ایران می‌خواهد از فنآوری‌های هسته‌ای برای اهداف نظامی استفاده کند، پس چرا این کشور وارد مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای شده و توافق امضا کرده است؟!"

به عقیده کارشناسان، جو بایدن نمی‌خواهد یک توافق جدید هسته‌ای با ایران امضا کند بلکه خواسته او احیای توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015 است.

پربیننده ترین خبرها