آیا عملیات علیه هیات های دیپلماتیک  و ترساندن غیرنظامیان در بغداد، توجیه پذیر است؟

آیا عملیات علیه هیات های دیپلماتیک  و ترساندن غیرنظامیان در بغداد، توجیه پذیر است؟
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 20:55

گفته می شود سفارت آمریکا و مناطق پیرامون آن در منطقه سبز در مرکز بغداد پایتخت عراق بار دیگر شامگاه دوشنبه با سه موشک کاتیوشا مورد هدف قرار گرفت به گونه ای که سامانه پدافند هوایی آمریکا در رهگیری موشکها ناکام ماند.

العالم - درگوشی

این حمله نظامی که سومین مورد در هفته گذشته بود و طی آن مراکز دیپلماتیک،نظامی یا تجاری غرب عراق چند ماه پس از آرامش نسبی هدف قرار گرفت واکنش های مختلفی را به دنبال داشته مثلا هادی العامری رئیس ائتلاف "الفتح " عراق با صدور بیانیه ای گفت : ما به شدت بمباران مجدد هیات های دیپلماتیک و ترساندن غیر نظامیان را محکوم می کنیم که به هر بهانه اقدامی غیرموجه است.

العامری از نهادهای امنیتی خواست در حفاظت از هیات های دیپلماتیک به وظیفه خود عمل کنند و از دولت نیز خواست برای حفظ ابهت نهادهای امنیتی برای انجام وظایفشان به بهترین وجه، به مسئولیت خود عمل کنند.

مرکز اطلاع رسانی امنیتی نیز از شلیک دو موشک به منطقه سبزو موشک سوم به منطقه الحارثیه خبر داد و گفت این موشک ها از منطقه السلام الطوبجی شلیک شده که به 4 خوردوی غیر نظامی اصابت کرد گفتنی است چندین سکوی پرتاب موشک نیز توسط یگان های فرماندهی عملیات بغداد شناسایی شد.

یک منبع امنیتی دیگر نیز گفت : 4 موشک به منطقه سبز واقع در مرکز بغداد شلیک شد یکی از موشک ها به نزدیکی مقر امنیت ملی ،موشک دوم نزدیک کاخ السجود اصابت کرد و به خودروی غیرنظامیان صدمه زد برخی منابع خبری دیگر بغداد نیز از شلیک موشک کاتیوشا به اطراف منطقه سبز و زخمی شدن چندین نفر خبر دادند.

تعداد موشک های شلیک شده به منطقه سبز هرچقدر که باشد در نوع خود به نفع اشغالگران آمریکایی است که در صدد ایجاد توجیهات و بهانه ای برای محکوم کردن شاخه های مقاومت به ویژه الحشد الشعبی هستند،نیروهایی که این روزها در صدد پاکسازی کمربند بغداد و مناطق پیرامون آن از وجود تروریست های گروه تروریستی داعشی هستند که این مناطق را پناهگاه و مکان امنی برای انجام اقدامات تروریستی بر ضد عراقی ها و نهادهای دولتی قرار داده اند.

این حمله موشکی درست با درگیری های ارتش عراق و داعش در الطارمیه در شمال بغداد توسط همزمان شد که یک منبع امنیتی عراقی امروز سه شنبه از ان خبر داده بود و هم اکنون نیز ادامه دارد و به زخمی شدن دو نفر از ارتش عراق منجر شده است.

واشنگتن نیز برای سوء استفاده از این حادثه که تاکنون گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته ، ایران را مسئول حمله به منافع خود در عراق دانست اما تاکید کرد از هرگونه تنش که به نفع ایران باشد دوری خواهد کرد اما این کشورفراموش کرده این ادعاهای پوچ در نوع خود تنش بیهوده و بدون پشتوانه ای است که در صدد برانگیختن گروههای وابسته به خود علیه جمهوری اسلامی ایران و به مثابه چراغ سبزی برای آغاز حمله تبلیغاتی علیه ایران است .

در همین راستا " ند پرایس" سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت : واشنگتن ایران را مسئول رفتاری دانست که به اصطلاح آنان "اتباع تهران" است که به امریکائی ها در عراق حمله می کنند .

پیش از این ایران اتهامات آمریکا را رد کرده بود به گونه ای که وزارت خارجه آمریکا بارها تاکید کرد با هرگونه اقدامی که به ضرر امنیت عراق و هدف قرار دادن هیات های دیپلماتیک باشد مخالف است و و این تلاش های تردید آمیز برای نسبت دادن حمله به آن را محکوم کرد.

از سوی دیگر گروههای الحشد عراق هرگونه رابطه با این حملات که گروههای ناشناس پیش از این آن را بر عهده گرفتند ،تکذیب کردند ،حدود یک هفته پیش نیز مجتمع نظامی در فرودگاه اربیل در شمال عراق هدف قرار گرفت که به کشته شدن یک پیمانکار امریکایی و زخمی شدن دیگران منجر شد .

گفتنی است گروهی موسوم به " گردان های ولی دم " مسئولیت آن را بر عهده گرفت این در حالی است که پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد نیز شاهد حمله موشکی بود اما هیچ گروهی مسئولیت این حمله را که پیمانکار محلی شرکت سالپورت امریکایی مسئول حفاظت هواپیماها را هدف قرار داده بود را بر عهده نگرفت.

مساله قابل توجه در این حمله موشکی اخیر اینکه سامانه پدافند هوایی امریکا عملا در ره گیری موشک های حمله کننده به منطقه سبز مرکز بغداد ناکام مانده است. یک منبع امنیتی روزدوشنبه گفت: این سامانه که فعالیتش متمرکز بر ترساندن شهروندان عراقی بوده نتوانست پرواز موشک ها به سوی خود را حس کند و عمل نکرد این در حالی است که فرمانده عملیات بغداد با بیانیه مختصری از شناسایی سکوهای پرتاب موشک از سوی اطلاعات فرماندهی منطقه حی السلام الطوبجی خبرداد.

اما سوالی که ذهن بسیاری را مشغول کرده این است چرا سامانه پدافند هوایی امریکا این موشک ها را رهگیری نکرد ؟ آیا این موشک ها دوست امریکا بوده ؟ این حمله شبانه انجام شده تا افکار عمومی را از عملیات حذف تروریست ها به دست نیروهای مقاومت الحشد الشعبی و نیروهای ارتش عراق منحرف کند ؟ زمان این حقیقت را عیان خواهد کرد.

السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها