آیا 60 درصد از اشغالگران عراق را ترک کرده اند؟

آیا 60 درصد از اشغالگران عراق را ترک کرده اند؟
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 19:54

خبر: مصطفی کاظمی میگوید با زبان گفتگو و نه با زبان سلاح با نیروهای ائتلاف، موفق شده است 60 درصد از این نیروها را ازعراق خارج کند.

تحلیل:

- مفهوم این کلام نخست وزیر عراق این است که نیروهای اشغالگر و در رأس آنها آمریکا اساساً تابع منطق هستند و وقتی با آنها با این زبان سخن گفته می‌شود تسلیم می‌شوند. سوال اساسی در این باب آن است که چرا انسان‌هایی این‌چنین منطقی بیش از 16 سال است که به اشغال عراق پایان نداده اند؟ چرا همواره بازگشت ثبات به عراق را به چالش کشیده و می‌کشند؟ چرا پس از گذشت 17 سال از سرنگونی صدام همچنان اجازه بازسازی زیرساخت‌های عراق داده نمی‌شود؟ چرا امکان هزینه حداقل 70 میلیارد دلار بلوکه شده عراق در آمریکا الا بصورت قطره چکانی و حسب صلاحدید آمریکاییان به مسئولین عراقی داده نمی‌شود و ...
- مبتنی بر یک آمار فقط حوالی 20 هزار آمریکایی در عراق اعم ازنظامی، امنیتی، خدماتی، آموزشی و... در عراق حضور داشتند آیا خروج حوالی 2500 نفر از این جماعت به‌معنای خارج شدن 60 درصدی اینها و دیگر اشغالگران از عراق است؟
- ممکن است گفته شود حضور خارجی‌ها به‌ویژه درسال‌های اخیر با هدف مبارزه با داعش بوده است این در حالی است که حداقل قریب سه سال است بزعم آمریکاییان پایان داعش اعلام شده است و البته در یکسال اخیر الحشد الشعبی نشان داده است که در مبارزه با بقایای پراکنده داعش که در عراق باقی مانده اند اساساً نیازمند هیچ مساعدت خارجی نیست. البته بخاطر داشته باشیم که به اعتراف آمریکایی‍‍ها و به ویژه ترامپ داعش مخلوق خود آمریکا بوده است و به شهادت اسناد، بقایای داعش مجددا تحت حمایت‌هایی ویژه از سوریه به عراق منتقل می‌شوند و ...
- سوال اساسی دیگر آنکه وقتی پارلمان عراق مبتنی بر استدلال‌هایی محکم و با قاطبه آراء حکم به خروج آمریکا از عراق داد چرا این قانون با مقاومت مواجه شد و به آن عمل نگردید؟ آیا جز این است که ترک پایگاه‌های آمریکایی در عراق و تمرکز نیروهای این کشور در دو سه پایگاه از جمله عین الاسد و حریر جز با هدف در امان ماندن از هجمات مقاومتی بود که در میدان وبا زبان خاص خود آمریکاییان ،خروج انان ازعراق را پیگیری می‌کرد؟
- واقعیت آن است که آمریکا هیچ عزمی بر خروج از عراق ندارد و البته این حضور اشغالگرانه موجب شده است تا دیگران نیز به رفتار او و در چشم یک رقیب به او بنگرند و بر استمرار حضور خود در این کشور تصریح کنند. آمریکا هیچ عزمی بر خروج از عراق ندارد کما اینکه در سوریه نیز بر بقای خود اصرار کرد و می‌کند. شاید گفتگو رخنه هایی جزئی در این صخره محکم پدیدآورده باشد اما این تمام ماجرا نیست. بنظر می‌رسد این را مقاومت عراق بیش ازهرکس درک کرده باشد. شاید وقت آن رسیده باشد که به مقاومت با چشمی دیگر نگاه شود و زبان آن را در کنار زبان‌های دیگر برسمیت شناخت.

پربیننده ترین خبرها