آمریکا در حال طراحی سناریوی شیمیایی برای سوریه

آمریکا در حال طراحی سناریوی شیمیایی برای سوریه
جمعه 15 اسفند 1399 - 13:12

برخی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از "پرونده تسلیحات شیمیایی" در سوریه برای پیاده کردن طرح‌ها و سیاست‌های خصمانه‌شان و به عنوان اهرم فشار علیه نظام دمشق و باج‌گیری سیاسی بهره‌برداری می‌کنند.

العالم- درگوشی

آمریکا و برخی کشورهای غربی همچنان از سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و "پرونده شیمیایی" به عنوان سلاحی در جنگ تحمیلی علیه سوریه استفاده و تلاش می‌کنند از این طریق، پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه سوریه را به کنفرانس کشورهای عضو در سازمان تقدیم کنند.

هدف؛ بسترسازی برای اقدامات خصمانه

سوریه بار دیگر از کشورهای عضو سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی خواست تحت تاثیر شایعه و جوسازی‌های آمریکا و فرانسه قرار نگیرند چرا که هدف، ایجاد بهانه‌هایی جدید برای انجام اقدامات خصمانه علیه سوریه و تشویق گروه‌های تروریستی به تکرار نمایش‌های ساختگی شیمیایی است که این وضعیت در خدمت سیاست‌های خصمانه آمریکا و غرب است.

"بشار الجعفری" معاون وزیر خارجه و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، اخیرا در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه برگزار شد، تاکید کرد که کشورهای غربی به استفاده از موضوع سلاح‌های شیمیایی موسوم به پرونده شیمیایی به عنوان سلاحی در جنگ علیه سوریه ادامه می‌دهند. او همچنین این موضوع را ابزاری برای اعمال فشار و باج‌خواهی سیاسی از سوی کشورهای غربی در سوریه و منطقه برشمرد.

الجعفری با تأکید بر اینکه سوریه از سال 2014 هیچ‌گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و این موضوع در گزارش سازمان ملل متحد هم مورد تأیید قرار گرفته است، اظهار داشت: " برخی از کشورهای غربی تلاش دارند این واقعیت ثابت شده را انکار کنند و معتقدند که خدمت به برنامه‌های خود در قبال سوریه و منطقه مستلزم استفاده از سازمان منع تسلیحات شیمیایی و به اصطلاح پرونده شیمیایی به عنوان سلاح است."

سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم کرد

در حالی فرانسه و آمریکا چنین گام خصمانه‌ای را برمی‌دارند که دولت سوریه بارها و به کرات استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی هر طرفی و در هر کشوری و تحت هر بهانه‌ای را محکوم و بر عدم استفاده‌اش از تسلیحات شیمیایی تأکید کرده است. سوریه تصریح کرده که داوطلبانه به پیمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در سال 2013 پیوسته و عملیات انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش تکمیل شده است.

"بسام صباغ" نماینده دایم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی پرونده حمله شیمیایی در این کشور گفت: "از زمان آغاز طرح ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، دمشق خواستار اعزام تیم دبیرخانه فنی سازمان ملل برای حقیقت‌یابی شد. اما این تیم به انجام تحقیقات از راه دور و دریافت نمونه‌هایی بسنده کرد که معلوم نبود از کجا آمده و چه طرفی آن را جمع آوری کرده است. "

وی افزود: "تحقیقات این تیم درباره حادثه ادعایی حمله شیمیایی در دوما، رسوایی آشکار بود. اطلاعات فاش شده از سوی یکی از کارشناسان تیم تحقیقات درباره حادثه دوما حجم تحریف در این حادثه را نشان داد. کمیته ملی سوریه همیشه بر همکاری خود با تیم تحقیقاتی تأکید کرده است و از سفر این تیم برای تکمیل تحقیقات در حادثه ادعایی حمله شیمیایی در کفر زیتا استقبال کرد. شکست ساز و کار تحقیقاتی مشترک در عمل به تعهداتش، کشور‌های غربی را به سوی رجوع به پیمان منع گسترش سلاح‌هایی شیمیایی و بازیچه قرار دادن بند‌های این توافق سوق داد."

ادامه فشار علیه سوریه

در همین چارچوب، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، روز گذشته در نشست شورای امنیت، کشورهای غربی را متهم کرد که با استفاده از پرونده مختومه شیمیایی، در پی مجازات مقامات دولت سوریه هستند. واسیلی نبنزیا متذکر شد: "سوریه به طور داوطلبانه و به پیشنهاد روسیه، به سازمان منع سلاح شیمیایی پیوست، اعلامیه اولیه منع سلاح شیمیایی را رعایت کرد و از شر همه ذخایر سلاح های شیمیایی خلاص شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از دولت‌ها همچنان از "پرونده شیمیایی" به عنوان ابزاری برای فشار بر دولت سوریه استفاده می‌کنند، افزود: "میزان شواهد کلاهبرداری مستقیم، دستکاری و تخلفات داخلی در کمیته تحقیقات سازمان منع سلاح شیمیایی از حد بحرانی فراتر رفته است."

نبنزیا خاطرنشان کرد: "ریشه این مشکل این است که پرونده شیمیایی سوریه مدت زیادی است که برای همکاران غربی ما تنها ابزاری برای مجازات مقامات دمشق است که آنها را نمی‌خواهند. بنابراین جست‌وجوی هرگونه ارتباط با استفاده یا عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی در آن بی‌فایده است."

ادامه حمایت ائتلاف آمریکایی از تروریسم

دولت‌های روسیه و سوریه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که هدف غرب و آمریکا در سوریه غارت منابع آن است نه مبارزه با تروریسم. هیئت هماهنگی دولتی میان سوریه و روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "تمام اقداماتی که غرب در سوریه اتخاذ می‌کند هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد و هدف واقعی آن غارت منابع ملی یک کشور دارای حاکمیت است که عضو سازمان ملل است. از این روش برای تقسیم سوریه و افزایش حضور نظامی آمریکا در مناطق شمال شرق استفاده می‌شود."

در این بیانیه آمده است: "نیروهای ائتلاف بین‌المللی که حضور خود در سوریه را با مبارزه با تروریسم توجیه می‌کنند عملا فعالیت‌های گروه‌های مسلح را با مجهز کردن آن‌ها به سلاح، مهمات و کمک مالی تحریک می‌کنند و به افراد مسلح آموزش می‌دهند."

در این بیانیه آمده است: "همزمان با این مسئله از روش ایجاد خفقان اقتصادی در سوریه استفاده می‌شود. حضور نظامی غیرقانونی کشورهای غربی و فعالیت‌های آن‌ها که ثبات را برهم می‌زنند توجه اساسی جامعه جهانی را می‌طلبد. همه این مسائل در وخامت سطح جرایم و اوضاع اقتصادی نه تنها در سوریه بلکه در کل منطقه نقش دارد."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها