پیدا و پنهان جنایت رژیم صهیونیستی و سیلی‌های ایران

پیدا و پنهان جنایت رژیم صهیونیستی و سیلی‌های ایران
چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 18:27

سفر وزیر دفاع آمریکا به فلسطین اشغالی همزمان با نشست‌های وین درباره توافق هسته‌ای ایران و حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای نطنز انجام شد.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند هدف اساسی رژیم صهیونیستی از حمله به تاسیسات نطنز ایران، که تروریسم هسته‌ای قلمداد می‌شود، سنگ‌اندازی در روند مذاکرات ایران و اروپا و نیز جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و عدم لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است.

ناظران تصریح کردند، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل توافق هسته‌ای را اشتباهی تاریخی ادعا کرده و گفته است این، دستاورد تاریخی قلمداد نمی‌شود. اسرائیلی‌ها از زمان امضای این توافق، نگران پایبندی آمریکا به امضایش پای این توافق بودند ولی با خروج خودسرانه "دونالد ترامپ" از توافق هسته‌ای، بسیار شادمان شده‌انذد.

ناظران خاطرنشان کردند، تجاوز رژیم اشغالگر به تاسیسات هسته‌ای نطنز بسیار خطرناک شمرده می‌شود و این موضوع که این رژیم مسئولیت این حمله را مستقیم یا غیرمستقیم بر عهده گرفته حامل پیام مهمی به مذاکره‌کنندگان اروپایی در وین است با این مضمون، که نباید به ایران در موضوع هسته‌ای امتیازاتی داده شود.

ناظران تأکید کردند، پاسخ ایران به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات نطنز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته جهت انجام عملیات غنی‌سازی بوده است که چنین واکنشی به نوبه خود، ادعاهای اسرائیلی‌ها مبنی بر اینکه فعالیت نطنز برای مدت‌ها تعطیل می‌شود را کاملا نقض می‌کند.

به گفته ناظران، تجاوز صهیونیست‌ها به نفتکش ایرانی نیز به منظور سنگ‌اندازی در روند احیای توافق هسته‌ای انجام شد تا وضعیت به گونه‌ای رقم بخورد که آمریکا از امتیازدهی به ایران منصرف شود.

در مقابل، کارشناسان استراتژیک ایران معتقدند که آمریکایی‌ها رویکرد مبهمی را درخصوص توافق هسته‌ای دنبال می‌کنند تهران نیز از این امر به خوبی آگاه است و می‌داند که دولت واشنگتن از بازگشت به توافق هسته‌ای و پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود طفره می‌رود و سناریوهایی را خارج از چارچوب این توافق مطرح کرده که با مخالفت ایران و روسیه مواجه شده است.

این کارشناسان اظهار داشتند، میان اسرائیل و رژیم صهیونیستی به نوعی تقسیم کار شده است تا به اهرم‌های فشاری علیه ایران جهت ارائه به سازمان ملل دست بیابند.

این کارشناسان با تأکید بر اینکه حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات نطنز جنایت جنگی محسوب می‌شود و ممکن بود نتایج فاجعه‌بار انسانی داشته باشد، افزودند رژیم صهیونیستی با این اقدام نه تنها به دنبال سنگ‌اندازی در روند نشست‌های وین بوده بلکه می‌خواست قدرت چانه‌زنی آمریکا را در مذاکرات بالا ببرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها