نقض آشکار حقوق بشر در زندان های سعودی

نقض آشکار حقوق بشر در زندان های سعودی
چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 22:09

مقامات سعودی بدون توجه به درخواست های سازمان های حقوق بشری که ناقوس خطر را درباره حقوق بشر درعربستان به صدا درآورده اند، به بدرفتاری با زندانیان سیاسی وآزار و اذیت آنان ادامه می دهند.

العالم - درگوشی

با شیوع ویروس کرونا ، وضعیت حقوق بشر درعربستان به ویژه در زندان های این کشور که مملو از زندانیان سیاسی است، مشخص شد. زندانیانی که به طور همزمان با بیماری کرونا و با مسئولان سعودی می جنگند.

حزب تجمع ملی که اطلاعاتی را از داخل زندان های عربستان سعودی به دست آورده، بی توجهی به وضعیت زندانیان سیاسی را که نقض گسترده حقوق بشر علیه آنان به شمار می رود، محکوم کرد.

بعد از انتشار خبرهایی درباره ابتلای برخی از زندانیان به کرونا، حزب تجمع ملی که که همواره از سازمان های حقوق بشر برای نجات جان زندانیان سیاسی در عربستان کمک می خواهد، آل سعود را مسئول جان زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی دانست.

حزب تجمع ملی با انتشار توئیت هایی تاکید کرد که همسر دکتر محمد القحطانی، یکی از بنیانگذاران انجمن حقوق سیاسی و مدنی "حسم" ، طی نامه ای مطلع شد که همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده است.

این حزب گفت که القحطانی از ارتباط با همسرش بعد از متوجه شدن از ابتلا او به کرونا منع شده و وی گفته است که برخی از بیماران در سلول ها هستند.

بر اساس این بیانیه، شیوع این بیماری، پس از مدت کوتاهی از اعتصاب غذای برخی از زندانیان درپی اعتراض به بدرفتاری صورت گرفت.

"عبدالله العوده" عضو هیات کمیته موسسان این حزب گفت که ابتلای القحطانی به ویروس کرونا، نشانه ای از بی توجهی مسئولان سعودی در داخل زندان به شمار می رود.

وی با استناد به مرگ "عبدالله الحامد" حقوقدان مرحوم گفت که وی در سلولش بیهوش شد وحدود یک سال قبل در داخل این زندان های فجیع جان خود را از دست داد.

حزب تجمع سعودی، مسئولان آل سعود را مسئول کامل جان و سلامتی زندانیان و بازداشت شدگان سیاسی دانست و خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان شد.

وی برلزوم درمان بیماران در بیمارستان ها و نه حبس آنان در سلول های انفرادی که از آن به عنوان ابزاری برای مجازات و آزار زندانیان استفاده می شود، تاکید کرد.

این حزب همچنین موضع مسئولان سعودی در انکار شیوع ویروس کرونا و نادیده گرفتن خواسته های اهالی و ممانعت از رسیدگی پزشکی به بیماران و جلوگیری از ارتباط آنان با خانواده هایشان را محکوم کرد.

حزب تجمع ملی تاکید کرد مقامات آل سعود، از بیماری کرونا برای شکنجه جسمی و روانی زندانیان حتی حق آن ها در ارتباط تلفنی با نزدیکانشان به بهانه کرونا سوء استفاده می کنند.

علاوه بر حزب تجمع ملی درعربستان ، مرکز حقوق بشر خلیج فارس نیز خواهان جلوگیری از نقض حقوق بشر زندانیان سیاسی ازجمله زنان مدافع حقوق بشر و آزادی آنان از زندان شد.

این مرکز بر لزوم توقف فوری بدرفتاری با زندانیان سیاسی در عربستان و همه زندانیان از جمله جلوگیری از ارتباطات منظم خانوادگی که قوانین سازمان ملل را برای رفتار با زندانیان نقض می کند، تاکید کرد.

پربیننده ترین خبرها