حقیقت تلخی که آمریکا را از بازگشت به مذاکرات هسته ای می ترساند

حقیقت تلخی که آمریکا را از بازگشت به مذاکرات هسته ای می ترساند
جمعه 27 فروردين 1400 - 14:44

ناظران معتقدند که با نگاهی دقیق به از سر گیری مذاکرات هسته ای و اظهارات دولت بایدن می توان فاصله حرف و عمل را دریافت و دو رویی همیشگی دولت آمریکا را در این مذاکرات به وضوح دید.

العالم - نظرکده

ناظران تأکید کرده اند که هیچ اعتمادی به اظهارات آمریکایی در خصوص بازگشت به توافق هسته ای وجود ندارد و لذا معلوم نیست که آنها واقعا قصد داشته باشند تحریم ها را آن طور که ایران می خواهد، بردارد.

آنها خاطرنشان می کنند که پیشرفت برنامه هسته ای ایران، آمریکا را دستپاچه کرده است و باعث شده است واشنگتن احساس کند که به رغم همه تحریم هایی که بر این کشور تحمیل کرده است، شکست می خورد؛ لذا اگر با همین وضعیت به توافق هسته ای برگردد، حتما دست خالی برمی گردد. چرا که این کشور خود را ابرقدرت می داند و صرف بازگشت به توافق هسته ای از او طبل توخالی می سازد.

در مقابل کارشناسان مسائل استراتژیک هم تأکید کرده اند که رهبر انقلاب اسلامی چارچوبی را برای بازگشت به توافق هسته ای با پرهیز از وقت کشی و صرف مذاکره برای مذاکره ترسیم کرده اند.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که ایشان طرح حرکت گام به گام در توافق هسته ای رد کرده اند و خواستار طرح مکانیسم قابل اعتمادی شده اند که کسی نتواند به آن اعتراضی داشته باشد و این طرح عبارت است از پافشاری ایران بر رفع تحریم ها به طور قانونی و حقوقی و عملی. در غیر این صورت این توافق، کاغذپاره ای بیش نیست.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که ایران می خواهد از رفع همه تحریم ها و افتتاح حساب های بانکی برای مبادله بین المللی "سوئیفت" اطمینان حاصل کند و فروش نفت خود را به سه و نیم میلیون بشکه نفتی که اوپک تعیین کرده است برساند.

کارشناسان به نکته مهمی اشاره کرده اند و آن اینکه هدف ایران از آغاز مذاکرات وین یک چیز است و هدف طرف های دیگر، چیز باطل دیگر، و همین موضوع باعث نابرابری می شود و همین امر آیت الله خامنه ای را بر آن داشته است تا نسبت به کشانده شدن ایران به تله باج خواهی و وقت کشی و فریب هشدار دهند.

کارشناسان تصریح کرده اند که ایران برای بررسی مکانیسم های احقاق حقوق خود به پای میز مذاکره می رود؛ آنها خاطرنشان کرده اند که فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران یه 1500 تحریم رسیده است که 150 مورد آن ارتباطی به برنامه هسته ای ندارد بلکه تحت عناوین دیگری به تحریم های مرتبط به برنامه هسته ای الحاق شده اند.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به خرابکاری در تأسیسات هسته ای نطنز گفتند که سه کشور اروپایی با صدور بیانیه ای درباره این حمله ابراز نگرانی کرده و آن را محکوم کرده و این اقدام را عامل اخلال در روند مذاکرات دانسته اند و تأکید کرده اند که با هر گونه طرح و ایده ای که مذاکرات وین را عقب بیندازد، مخالف هستند.

این کارشناسان خاطرنشان کرده اند که طرف اروپایی از زمان بازگشت دولت بایدن، امیدوارند که اجرای توافق از سر گرفته شود. اروپایی ها می دانند که دشواری هایی در این مسیر وجود دارد از جمله اینکه ابتدا تهران برگردد یا واشنگتن. کارشناسان می گویند که طرف اروپایی تلاش های طاقت فرسایی را برای متقاعد کردن دو طرف به بازگشت به پای میز مذاکره بروز داده اند اما این اتفاق نیفتاد در حالی که اکنون گفتگوها به طور غیر مستقیم انجام می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها