اوکراین خواستار تغییر یا لغو روند مینسک شد

اوکراین خواستار تغییر یا لغو روند مینسک شد
دوشنبه 6 ارديبهشت 1400 - 18:09

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین معتقد است که اصلاح و لغو قالب توافق نامه های مینسک برای حل منازعات در شرق این کشور ضروری است.

العالم - اروپا

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تصریح کرد: "ما دو گزینه داریم: ما می توانیم قالب مینسک را تغییر دهیم، تنظیماتی را در آن انجام دهیم. یا می توانیم از قالب دیگری استفاده کنیم سرعت این فرآیند مهم است.

رویکرد ملحق شدن ایالات متحده و انگلیس به مذاکرات دونباس سال گذشته از سوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مطرح شده بود، ولی این ابتکار پاسخی از طرف مقامات این دو کشور دریافت نکرد.

گروه مینسک شامل رئیسان جمهوری آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه برای حل تنش های شرق اوکراین است.

معاون نخست وزیر اوکراین در ماه ژوئن پیشنهاد کرده بود که مسکو از ترکیب مذاکرات مینسک و نرماندی اخراج شود.

پیش از این، روسیه به فرانسه و آلمان پیشنهاد داده بود تا در مورد اجرای توافق نامه های مینسک تا ۲۷ آوریل در منطقه درگیری در دونباس گفت و گو کنند.

دیمیتری کوزاک معاون رئیس دولت ریاست جمهوری، گفت که در این جلسه باید نمایندگان اوکراین و جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک حضور داشته باشند.

دیمیتری کوزاک نماینده مسکو روز جمعه (چهارم اردیبهشت) در قالب گروه نرماندی، کی یف را به خرابکاری و نقض توافق نامه های ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ متهم کرده بود.

تنش ها در دونباس بین جدایی طلبان و دولت اوکراین از ابتدای فروردین امسال اوج گرفت. در جریان جنگ داخلی در شرق اوکراین بین نیروهای این کشور و جدایی طلبان روس تبار که یک سال پیش با آتش بس بین دو طرف متوقف شد، در مجموع ۱۴ هزار نفر اکثرا غیرنظامی جان خود را ازدست دادند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها