دومین قرارداد مصر برای خرید جنگنده های فرانسوی؛ جهش نظامی یا انگیزه های سیاسی؟

دومین قرارداد مصر برای خرید جنگنده های فرانسوی؛ جهش نظامی یا انگیزه های سیاسی؟
شنبه 18 ارديبهشت 1400 - 23:08

دومین قرارداد جنگنده های فرانسوی رافال، سوالاتی درباره انگیزه های نظامی مصر و میزان نیازش به این تسلیحات طرح کرده و اینکه این قرارداد چه چیزی به زرادخانه بزرگ این کشور که دارای جنگنده های روسی و امریکایی است خواهد افزود؟ آیا انعقاد این قرارداد با توجه به موانع تامین مالی و گرفتن وام های سنگین مورد نیاز است؟!

العالم - مصر

الجزیره -- ارتش مصر روز سه شنبه گذشته از امضای قرارداد و خرید 30 جنگنده رافال فرانسه با وامی حداقل 10 ساله خبر داد.

جنگنده های فرانسه افزون بر داشتن یک سیستم تسلیحاتی پیشرفته، قدرت مانور بالا، دارای چندین سیستم تسلیحاتی توان عالی رزمایش و سامانه های تسلیحاتی دارای قابلیت جنگی بالا و انجام ماموریت های دوربرد است.

در حالی که در بیانیه ارتش مصر ارزش معامله مشخص نشده است، وب سایت تحقیقاتی Disclose فاش کرد که مبلغ آن به 3.75 میلیارد یورو می رسد و شامل تجهیزات به ارزش 200 میلیون یورو است.

جنگنده های جدید قرار است سالهای 2024 و 2026 تحویل شود و شمار جنگند های رافال حامل پرچم مصر پس از قرارداد مشابه سال 2015 که شامل 24 جنگنده بود به 54 فروند افزایش یابد که مصر را پس از فرانسه در دومین مرکز ناوگان رافال در جهان قرار می دهد.

فلورانس پارلی وزیر ارتش فرانسه گفت قراردادی که مصر برای خرید 30 جنگنده رافال از شرکت داسو فرانسه امضا کرده 7 هزار فرصت کار برای سه سال برای این کشور فراهم می کند.

اما اهداف نظامی این قرارداد با توجه به زرادخانه بزرگ مصر در سالهای اخیر با انعقاد قراردادهای تسلحیاتی بزرگی با کشورهایی مانند فرانسه، امریکا، روسیه، المان و ایتالیا علیرغم وام هایی که اقتصاد بحرانی مصر را بیشتر کرده مورد انتقاد قرار گرفت.

برخی نیز معتقدند این قرارداد بر منافع امنیتی ملی تاثیر خواهد گذاشته و توان نیروهای مسلح را در اوضاع بحرانی منطقه و در راس ان بحران سد النهضه اتیوپی و هشدار نسبت به وقوع درگیری مسلحانه با نزدیک شدن به دومین آب گیری مخزن سد تقویت می کند.

عادل العمده سرلشکر بازنشسته و مشاور مرکز دانشگاهی نظامی ناصر نیز گفت این قرار داد قدرت ضربتی جدید و ارسال حرفه ای پیام است که مصر برای حمایت از امنیت ملی خود هرچه را که مناسب ببیند آزادانه انتخاب می کند.

این کارشناس نظامی گفت قرارداد رافال که در راستای متنوع کردن منابع تسلیحاتی است به گونه ای که مصر تحت فشار یک نفر نباشد در برخورد با دیگران و تحولات گسترده منطقه به توان و امکانات دفاعی کامل و دیدگاه سیاسی و دیپلماتیک فعال خود اعتماد می کند.

وی درباره اهمیت این قرارداد گفت: این جنگنده به گفته وزارت دفاع دارای توان دفاعی بالا و انجام ماموریتهای دور برد نه تنها درمنطقه بلکه در زمینه های حیاتی مصر و همه جهات استراتژی مختلف است

بازدارندگی نظامی

سمیر راغب سرلشکر بازنشسته گفت: جنگنده های رافال برای پرونده سد النهضه بازدارندگی نظامی ایجاد می کند که البته پیش از این قرارداد، برخی نیروهایی بودند که در صورت طرح گزینه نظامی برای حل بحران سد، دارای برتری بودند .

راغب در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: فرانسه در دو ماه آتی جنگنده های جدید را تحویل نخواهد داد.

راغب درباره تردید ناظران در حمله نظامی مصر به سد اتیوپی و توان آن تاکید کرد: جنگنده های رافال می تواند با دقت حمله کرده و سد را تخریب کند ومی تواند برای حمله به سد بدون نیاز به پایگاههای هوایی سودان، مسافت کافی را طی کند.

بحران تسلیحاتی

صفوت الزیات کارشناس نظامی و سرلشکر بازنشسته ارتش مصر گفت: آمریکا از دهه ها پیش به دلایل ایجاد امنیت در عمق اسرائیل و مهار نقش مصر به دنبال انحصاری کردن تسلحیات مصر بود و از داشتن هر سلاحی که بتواند خارج از مرزها فعالیت داشته باشد جلوگیری کرد .

وی در گفت وگو با الجزیره نت گفت: مصر اخیرا خطرات و بحران های امنیت ملی اخیر را حس کرد که مستلزم تعامل با اهداف دور از مرزها از جمله سد النهضه است.

به گفته این کارشناس نظامی، کشورش در دوره اخیر شاهد اقدام سریع برای متنوع کردن منابع تسلیحاتی مانند رافال و جنگنده های سوخو 35 روسیه بوده است.

وی افزود: سوخو از رافال بهتر است و جزو جنگنده های سنگین است و از نظر فنی نیز در حمله دور برد مفید تر است که نکته مهمی است اما مشکل آن تعداد بسیار کم آن است زیرا رافال جزو جنگنده های متوسط است.

وی افزود:مصر به دلیل تحریم های آمریکا در خصوص تسلیحات و تضمین موفقیت هوایی به نفع اسرائیل در وضعیت دشواری است.

وی نظام های کشورش را به فرصت سوزی در رفتن به مناطق دیگر در بازار تسلیحات برای دست یافتن بر سامانه های دوربرد متهم کرد.

مشکل رافال

الزیات افزود: حتی در قرارداد پیشین رافال، واشنگتن برخی از انواع مهمات مانند سلاح های دور برد مانند موشک اسکالپ ای جی مخصوص تخریب استحکامات و مراکز فرماندهی و ارتباطات و پایگاههای هوایی و انبارهای سلاح و مهمات و پل ها و بنادر دشمن خارج از برد پدافند هوایی که با سامانه کنترل مرکزی کار می کند را تحریم کرده است.

مجله لوبوان فرانسه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد مصر صاحب مدل های بسیار پیشرفته نخواهد شد.

گزارش این مجله افزود ورود موشک میتیور به مصر پیام قطعی برای همسایگانش خواهد داشت و اگر فرض کنیم دولت فرانسه مایل به صادرات این سلاح داشته باشد به تلاش های زیادی برای دست یافتن به چراغ سبزامریکا نیاز خواهد داشت که می توان با لایحه های ویژه صادرات سلاح از انعقاد هر قراردادی که امریکایی باشد جلوگیری کند که بر موشک میتیور نیز صدق می کند.

صفوت الزیات کارشناس نظامی گفت: جایگزین های کم هزینه تر، بهتر و دوربردتر و مجهزتر از جنگنده های فرانسه در بلوک شرق وجود دارد.

الزیات گفت: تصمیم مسلح کردن مصر مانند هر تصمیم در هر نظام حکومتی، فردی است و با بررسی و تحقیق همراه نیست و بر روابط و مسائل دیگر متکی است و این پرشی بزرگتر برای دست یافتن براهدافی عمیق تر است اما بسیاری از جزئیات مشخص نیست.

پشت رافال انگیزه های سیاسی در قرارداد گذشت ه نبوده

عبدالله الاشعل استاد قوانین بین المللی و معاون پیشین وزیر خارجه نیزگفت: نظام به دنبال اقدام فرانسه در تایید دوستی اش و جلب رضایت فرماندهان ارتش است .

اشعل گفت: تمرکز بر هزینه نظامی در مصر چه از نظر اقتصادی و نظامی نامفهوم است زیرا این نظام درباره آن توضیحی نمی دهد و آن را بسیار مهم می داند از اینرو منطق نظام، ادعای حفظ منافع کشور است .

اشعل گفت قراردادهای تسلیحاتی اخیر مصر با تایید اسرائیل است و بنیامین نتانیاهو دستور داده تا مصر بتواند به ناوگان دریایی آلمان دست یابد.

کاربرد منطقه ای

یحیی غانم نویسنده و خبرنگار مصری گفت: به نظر می رسد فرماندهان مصر دیدگاه دیگری برای به کار بردن این سلاح دارند و از آن برای خدمت به اهداف و طرح های منطقه ای و نه ضرورتا منافع ملی مصر یعنی رود نیل استفاده می کنند.

غانم معتقد است این قرارداد هیچ فایده ای نظامی واقعی برای مصر ندارد بلکه به جنگنده های مشابه پیشین رافال خواهد پیوست.

وی آن را تلاش برای راضی کردن فرانسه کشور هم پیمان نظامی سیاسی مصر دانست و گفت وزیر دفاع فرانسه در افکار عمومی کشورش افتخار می کند این قرارداد 7 هزار فرصت کار برای کارگران شرکت های تولیدی ایجاد می کند

وی افزود: هدف از این تسلیحات در هر دولتی ضرورتا استفاده فعلی است و استفاده از بازدارندگی دشمنان است لذا اگر از این سلاح در تامین منافع کشور و بازدارندگی دشمن استفاده نکند هیچ فایده ای ندارد

وی درباره بحران سرمایه گذاری و وام های لازم برای اتمام قرارداد گفت: تاکنون شاهد هیچ تلاشی برای استفاده از سلاح گران قیمتی نبودیم که با مالیات و وام سنگین بر گرده مردم مصر تحمیل شود و کمترین تاثیری در بازدارندگی دشمن داشته باشد .

وی افزود: مهم ترین نمونه خودداری فرماندهان سیاسی از استفاده از این سلاح جلوگیری از اقدام اتیوپی در ضرر زدن به شریان زندگی مصر یعنی نیل است.

پربیننده ترین خبرها