در آستانه برکناری از قدرت؛

آیا "نتانیاهو" در شکستن ائتلاف سست "بنت-لاپید" موفق خواهد شد؟

آیا
پنج‌شنبه 13 خرداد 1400 - 18:48

بنیامین نتانیاهو که در شرف پایان دوران نخست وزیری اش قرار دارد، حتی با این شرایط نیز تلاش می کند تا ائتلاف میان نفتالی بنت رهبر راست گرای افراطی و یائیر لاپید رهبر حزب اپوزیسیون میانه "یش عتید" را متزلزل کند تا بتواند طی معامله ای که از به زندان افتادن او جلوگیری می کند و موجب بسته شدن پرونده های فساد وی می شود، با آسودگی خاطر از صحنه سیاست خارج شود.

العالم-کشکول

میزان خصومت با نتانیاهو و تلاش برای رهایی از شر او، باعث شد که همه احزاب با وجود اختلافاتشان، علیه وی با یکدیگر متحد شوند. نتانیاهو نیز به خوبی از این موضوع آگاه است و تلاش می کند که مانع وقوع اتحاد مصلحتی شکننده میان بنت و لاپید شود، زیرا در صورت موفقیت آمیز بودن این اتحاد، ضربه سختی به آینده سیاسی نتانیاهو وارد خواهد شد و دوره مملو از فساد، خونریزی و تروریسم او به پایان خواهد رسید.

از همین منظر حمزه البشتاوی نویسنده و پژوهشگر سیاسی بیان داشت که تیم نتانیاهو درحال بررسی سناریوهای امنیتی متعددی است تا رای اعتماد کنست را جلب کند. وی تاکید کرد که تیم ائتلافی جدید هیچ برنامه سیاسی یا اقتصادی ندارد و تنها هدفش براندازی نتانیاهو است. نتانیاهو در چهارمین انتخابات عمومی در ماه مارس نیز اکثریت قاطع را بدست نیاورده بود.

عصمت منصور کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی نیز خاطرنشان کرد که نتانیاهو به خطرناک ترین مرحله از حکومت خود رسیده و با تهدید جدی پایان زندگی سیاسی اش روبروست. مسائل داخلی رژیم صهیونیستی به حالتی از بحران زدگی، بن بست و ناتوانی در پیشرفت در زمینه های مختلف رسیده و آنقدر عرصه را تنگ کرده که احزاب ،از آنجایی که وجود نتانیاهو به بزرگ ترین خطر برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده، حاضر به کنار گذاشتن برخی اختلافات با یکدیگر شدند.

نتانیاهو که گرفتار پرونده های فساد و اتهاماتی در این زمینه است، بیش از هر سیاستمدار دیگری در ضربه زدن به پیکره سیاسی رژیم صهیونیستی نقش دارد. او با پافشاری بر بقایش در نخست وزیری و حکومت باعث اجرای چهار انتخابات طی دو سال شد. نتانیاهو همچنان تلاش می کند تا از طریق صدور اخطارهایی علیه ائتلاف جدید که سعی بر پایان دادن به دوره طولانی او دارند، به نخست وزیری خود در این رژیم غیر قانونی ادامه دهد.

نتانیاهو در اظهارات اخیرش، طی هشداری حکومت ائتلافی جدید را "تهدیدی علیه امنیت" رژیم دانست و راست گرایان را به حمایت نکردن از برنامه های آنها دعوت کرد. ادعای نتانیاهو درپی اظهارات نفتالی بنت رهبر راست گرایان افراطی مطرح شد که در آن، از نیت خود برای پیوستن به مذاکره با یائیر لاپید رهبر حزب اپوزیسیون "یش عتید" پرده برداشت.

از سوی دیگر رئوفین ریفلین اخیرا از موفقیت خود در تشکیل ائتلاف جدید برای جانشینی حکومت نتانیاهو خبر داد. به گفته رسانه ها، لاپید نیز یک ساعت قبل از پایان مهلت مقرر و پس از ناکامی نتانیاهو رهبر حزب لیکود برای تشکیل حکومت در 23 ماه مه گذشته، توانست با احزاب دیگر برای تشکیل ائتلاف به توافق برسد.

نتانیاهو در طول زندگی سیاسی خود به فریبکاری، نیرنگ و بکارگیری همه روش های ممکن برای رسیدن به اهداف سیاسی خود مشهور بود. او در سال 1992 پس از اتمام دوره اسحاق شامیر و بعد از شکست لیکود و پیروزی حزب کار به ریاست اسحاق رابین، رهبری لیکود را بدست گرفت و با این کار سردسته اپوزیسیون رژیم صهیونیستی شد و نقش گسترده ای در تحریک دیگران علیه رابین در انتخابات 1996 ایفا کرد. چند ماه پس از ترور رابین، نتانیاهو که به سه پرونده مهم فسادش شامل خیانت در امانت ، دریافت رشوه و تقلب مشهور بود، با پیروزی غیر منتظره اش بر شیمون پرز رهبر حزب کار، همه را غافلگیر کرد.

نتانیاهو پس از سومین انتخابات در سال گذشته، توانست وزیر جنگ کنونی رژیم صهیونیستی بنی گانتس را متقاعد کند تا دولتی ائتلافی تشکیل دهند و به نوبت نخست وزیری آن را به عهده بگیرند. اما با نزدیک شدن موعد تحویل حکومت به گانتس، نتانیاهو فرصت یافت تا با تصویب نکردن بودجه دولت، این قرار را خنثی کند. این کار باعث انحلال دولت ائتلافی شد و رژیم را به سوی برگزاری انتخابات جدید کشاند که در آن نیز، نتانیاهو در کسب اکثریت لازم برای تشکیل حکومت ناکام ماند.

با وجود ماموریت لاپید برای تشکیل حکومت براساس توافق بین دو حزب اپوزیسیون، نفتالی بنت رهبر حزب "یمینا" در دو سال اول این حکومت چهار ساله نخست وزیری رژیم را بر عهده خواهد گرفت و لاپید وزیر خارجه او خواهد بود. در دوسال بعدی نیز پست های آنها با یکدیگر جابجا خواهد شد.

بدون شک بین احزاب مختلفی که در رژیم صهیونیستی به نخست وزیری می رسند تفاوتی وجود ندارد، چرا که همه آنها به تروریسم، خونریزی و فساد مشهورند، هرچند درجه این صفات در هریک از آنها متفاوت باشد. این رژیم جعلی که بر پایه های سست و شکننده ساخته شد و با تجاوز به سرزمین فلسطین از سال 1948 خود را به جهان تحمیل کرد، رژیمی غیر قانونی است و از ائتلافی که قرار است رای کنست را بدست آورد نیز شکننده تر است. تک تک دولت های رژیم صهیونیستی بخاطر فعالیت در سرزمین های اشغالی، غیر قانونی هستند.

حال این سوال مطرح می شود که آیا تلاش های نتانیاهوی فریبکار و تیم او برای بازگرداندن مخالفانش به خانه اول از طریق تضعیف اتحاد آنها که هنوز استحقاق کسب رای اعتماد کنست در هفته آینده را دارند، به ثمر خواهد رسید؟

پربیننده ترین خبرها