آمریکا و علل خروج از منطقه؛ مقاومت ملت ها یا چالش هایی دیگر؟

آمریکا و علل خروج از منطقه؛ مقاومت ملت ها یا چالش هایی دیگر؟
شنبه 29 خرداد 1400 - 17:37

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در گزارشی به نقل از مسئولانی در دولت جو بایدن رییس جمهور امریکا آورده است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به منظور سازماندهی مجدد حضور نظامی خود در منطقه و به بهانه تمرکز بر چالشهای مرتبط با روسیه و چین، تعداد سامانه های ضد هوایی خود در خاورمیانه را کاهش داد.

العالم ـ آمریکا

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی تاکید کرد که وزارت دفاع حدود 8 سامانه پاتریوت از کشورهایی از جمله عراق و کویت و اردن و عربستان را خارج خواهد کرد و نیز سامانه موشکی "تاد" از عربستان خارج خواهد شد و این علاوه بر خروج صدها نظامی در واحدهایی است که از این سیستم‌ها استفاده یا از آن پشتیبانی می‌کنند.

به گفته روزنامه وال استریت ژورنال، روند کاهش‌ نظامیان که قبلا گزارشی از آن داده نشده بود، از ماه جاری میلادی آغاز شده است.

پیشتر در جریان تماس تلفنی در تاریخ ۲ ژوئن، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، تغییرات را به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اطلاع داده، با توجه به آنکه بیشتر تجهیزات نظامی که خارج می‌شود از عربستان سعودی است.

روشن است که تصمیم آمریکا با انگیزه های انسانی به منظور توقف جنایتهای نیروهای امریکایی در این کشورها و یا مقابله با چالش های چینی و روسی نبوده است، زیرا این چالشها از قبل بوده و خواهد بود و هیچ گاه بر حضور گسترده نیروهای امریکایی در منطقه حتی در طول دوران جنگ سرد تاثیری نداشته است.

در واقع این تصمیم تحت فشار محور مقاومت و مخالفت ملت ها با سلطه گری و زورگویی آمریکا اتخاذ شد. این امر به وضوح در یمن و لبنان و عراق و افغانستان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان تجلی یافته است.

اگر آمریکا در صدد خروج از منطقه و یا کاهش نیروهایش بود، سردار سلیمانی را ترور نمی کرد، امریکا گمان می کرد که با ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس بزرگترین مانع در برابر حضور خود در عراق و منطقه را از میان برداشته است. اما آنچه که رخ داد کاملا برعکس بود.

پارلمان عراق تصمیمی الزام آور مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق صادر کرد. از سوی دیگر نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق در معرض حملات روزانه قرار می گرفتند تا ملزم به اجرای تصمیم ملت عراق شوند.

چگونه آمریکا می تواند خروج از عربستان را به تمرکز بر چالشهای چینی و روسی توجیه کند؛ در حالی که عربستان روزانه در معرض حملات یمنی ها قرار می گیرد؛ حملاتی که مهمترین تاسیسات حیاتی این کشور مانند فرودگاه ها و پایگاه های نظامی و تاسیسات نفتی را هدف می گیرند.

روشن است که مقاومت ملت یمن در برابر چالش ها عاملی در پس این تصمیم آمریکاست؛ پس از آنکه موشک ها و پهپادهای یمنی ناکارآمدی سامانه های دفاع هوایی امریکا مانند تاد و پاتریوت را برملا کرد. این موشک ها صدها میلیارد دلار برای عربستان هزینه داشت در حالی که نتوانست جلوی انتقام جویی یمنی ها از عربستان را بگیرد.

پس از آنکه ملت ها تصمیم گرفتند در مقابل آمریکا بایستند، آمریکا دیر یا زود گزینه ای به جز عقب نشینی کامل از منطقه نخواهد داشت. مقاومت تصمیم راهبردی ملتهاست. آنها بیش از پیش به آن چنگ زده اند؛ پس از آنکه آمریکا و مزدورانش خون پاک بهترین فرزندان این ملت و در راس آنها سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را ریختند.

پربیننده ترین خبرها