روسیه در نشست تمدید قطعنامه ناقض حاکمیت سوریه شرکت نکرد

روسیه در نشست تمدید قطعنامه ناقض حاکمیت سوریه شرکت نکرد
چهارشنبه 16 تير 1400 - 09:48

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند نماینده روسیه در نشست شورای امنیت برای تمدید قطعنامه ناقض حاکمیت سوریه جهت تداوم عملیات در مرز این کشور، حضور پیدا نکرد.

العالم - آمریکا

شورای امنیت شامگاه سه‌شنبه (به وقت محلی) نشستی را برای بررسی تمدید قطعنامه مأموریت سازمان ملل در مرز سوریه با ترکیه برگزار کرد.

دیپلمات‌های سازمان ملل اما می‌گویند که روسیه به دلیل مخالفت با تمدید این قطعنامه، در آن نشست شرکت نکرده و همزمان چین نیز خواستار راهکاری برای حل معضل تحریم‌های یکجانبه بر سوریه شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مدت این قطعنامه روز شنبه به پایان رسیده و منقضی می‌شود اما کشورهای روسیه و چین که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، تمایلی به تمدید آن ندارند.

مقام‌های سازمان ملل ادعا می‌کنند که جایگزینی برای مأموریت مرزی در سوریه - که از سال ۲۰۱۴ تصویب و اجرایی شده - وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، شورای امنیت امسال در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی از سوی ایرلند و نروژ برای بررسی عملیات نیروهای سازمان ملل در دو گذرگاه مرزی سوریه، یکی در عراق و یکی در ترکیه هستند اما مسکو تاکید کرده که مأموریت در مرز عراق را نمی‌پذیرد.

به نوشته رویترز، علی‌رغم حضور پیدا نکردن نماینده روسیه در نشست شامگاه سه‌شنبه شورای امنیت، دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند که در حال انجام گفت‌وگوهای جداگانه با اعضای مهم این شورا هستند.

دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل هنوز به سوالات در این‌باره پاسخ نداده است. با این حال مسکو تاکید کرده عملیات مرزی سازمان ملل در ترکیه نه تنها تاریخ‌گذشته و قدیمی است بلکه ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه نیز هست.

در آن نشست همچنین «ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل گفت پکن خواستار یافتن راهکارهایی برای حل نگرانی‌ها درباره تحریم‌های یکجانبه برخی کشورها از جمله آمریکا بر سوریه است که کمک‌رسانی واقعی به مردم این کشور را دشوار کرده است.

قطعنامه شورای امنیت موسوم به ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در شمال سوریه، در تاریخ ۱۹ تیر (دهم جولای) منقضی می‌شود و برای تمدید آن به ۹ رأی موافق بدون وتو نیاز است.

سال گذشته بعد از یک هفته تلاش پنج باره کشورهای غربی در شورای امنیت برای تمدید قطعنامه عملیات مرزی در شمال سوریه که با وتوی روسیه و چین ناکام مانده بود، نهایتاََ با رأی ممتنع مسکو و پکن این قطعنامه برای هفتمین سال پیاپی تمدید شد.

پیش از این اما یک مقام ارشد آمریکایی گفته بود هیأت روسی در دیدار با طرف آمریکایی در ژنو، به تمدید قطعنامه شورای امنیت درخصوص عملیات سازمان ملل در گذرگاه مرزی سوریه-ترکیه متعهد نشده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها