العالم- لبنان
برخی ناظران سیاسی معتقدند از ابتدا اعتمادی میان رئیس جمهوری و نخست وزیری وجود نداشت و اظهارات و اتهام زنی های دو طرف و انداختن مسئولیت بر گردن دیگری مساله را پیچیده تر کرد.
ناظران افزودند: زمانی که سعد الحریری مامور تشکیل کابینه شد وی معتقد بود وزرای کابینه باید از افراد متخصص باشند اما در خصوص شمار وزرا الحریری ابتدا 18 وزیر و در نهایت 24 وزیر انتخاب کرد در مقابل رئیس جمهوری نیز شرایطی داشت تا دو مسیحی را که خود انتخاب کرده به عنوان وزیر معرفی شوند. پس از آن مشکلات و درگیری و اتهامات متقابل طی چند ماه شروع شد و هر طرف دیگری را به مانع تراشی برای تشکیل کابینه متهم می کرد.
ناظران افزودند: اما این وضعیت با توجه به شرایط اقتصادی ،بهداشتی و معیشتی بسیار نامناسب اصلا به نفع لبنان نیست .
ناظران خواهان در اولویت قرار دادن منافع کشور و ترک دشمنی و لجبازی شدند که هشت ماه و نیم گریبان کشور را گرفته است.
در مقابل برخی مسئولان جریان المستقبل ،اعمال فشار عربستان بر الحریری برای انصراف از تشکیل کابینه را تکذیب و گفتند افزون بر سخنرانی های سیاسی تحریک امیز جریان ملی در دفاع از حقوق مسیحیان ، الحریری به مانع تراشی های تیم رئیس جمهوری پی برده بود .
از سوی دیگر فعالان وابسته به جریان ملی ،اتهام جریان المستقبل به رئیس جمهوری و جبران باسیل رئیس جریان ملی مبنی بر مانع تراشی برای تشکیل کابینه را تکذیب کردند.
آنان تاکید کردند:الحریری سال 2017 در سخت ترین شرایط لبنان ،ماموریت های خود را کنار گذاشت در حالی که دولت پابرجا بود و می توانست برنامه های اصلاحاتی خود را آن زمان تصویب کند و ادامه دهد اما از ماموریت خود شانه خالی کرد و خواست تا به قافله انقلابیون بپیوندد و به درخواست همه مسئولان پشت کرد و 9 ماه به کشورهای خوش آب و هوا سفر کرد.
آنان افزودند: الحریری نام کسانی که نزد پدرش کار می کردند را به رئیس جمهوری پیشنهاد دارد و گفت این کابینه وزراست و زمانی برای امضای اعضای کابینه و نه بررسی صلاحیت اسامی اختصاص داد در حالی که روشی غیر قانونی است .اما نقش وی در نجات کشور انگونه که ادعا می کند چیست ؟ وی تمایلی به تشکیل کابینه نداشت.