استقرار ارتش تونس در خیابان‌های پایتخت بعد از تصمیمات جنجالی رئیس‌جمهور

استقرار ارتش تونس در خیابان‌های پایتخت بعد از تصمیمات جنجالی رئیس‌جمهور
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 08:59

بعد از تصمیمات جنجالی رئیس‌جمهوری تونس مبنی بر برکناری نخست‌وزیر و رئیس پارلمان، نیروهای ارتش در خیابان‌های اصلی پایتخت این کشور و ادارات مهم دولتی، از جمله ساختمان رادیو و تلویزیون مستقر شده‌اند.

العالم- تونس

منابع خاطرنشان کردند، ارتش تونس ساختمان پارلمان را محاصره کرده و به سمت تجمع‌کنندگان در مقابل ساختمان دفتر جنبش اسلامی "النهضه" در مرکز پایتخت گاز اشک‌آور شلیک می‌کند.

از سوی دیگر، اتحادیه عمومی مشاغل به عنوان یکی از مهم‌ترین موسسات مدنی در تونس، خواستار نشست فوق‌العاده رهبران اجرایی‌اش برای بررسی وضعیت کنونی شده است.

"قیس سعید" رئیس‌جمهوری تونس همچنین برخی اعضای پارلمان و شخصیت‌های سیاسی را ممنوع‌الخروج کرده است.

ارتش نیز صبح امروز- دوشنبه- مانع از ورود "راشد الغنوشی" رئیس پارلمان به ساختمان مجلس نمایندگان شده است.

راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه در پی تعلیق پارلمان و برکناری نخست‌وزیر از سوی رییس‌جمهوری این کشور، وی را به کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی متهم کرد و گفت: "ما معتقدیم که نهادهای دولتی همچنان پابرجا هستند و هواداران النهضه و ملت تونس از انقلاب دفاع خواهند کرد."

تلویزیون رسمی تونس تصاویری از قیس سعید در مراسم جشن گروهی از مردم منتشر کرده که به مناسبت برکناری نخست‌وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان، در خیابان "الحبیب بورقیبه" در مرکز پایتخت برگزار کرده بودند.

بر این اساس، رییس‌جمهوری تونس یکشنبه‌شب، "هشام المشیشی" نخست‌وزیر این کشور را برکنار کرد.

سعید در نشستی اضطراری با فرماندهان نظامی و امنیتی همچنین، فعالیت پارلمان را تعلیق و مصونیت پارلمانی نمایندگان را لغو کرد.

قیس همچنین اظهار داشت که تصمیم گرفته تصدی قوه مجریه را با کمک نخست‌وزیر جدیدی که خودش وی را تعیین خواهد کرد، به عهده بگیرد.

تصمیمات رییس‌جمهوری تونس در حالی است که شهرهای این کشور اخیرا به ویژه روز یکشنبه شاهد اعتراض‌های شدید بود.

پربیننده ترین خبرها