بن سلمان سرگرم بازی ویدیویی و مردم اسیر تورم

بن سلمان سرگرم بازی ویدیویی و مردم اسیر تورم
سه شنبه 26 مرداد 1400 - 14:48

می گویند تورم باعث کاهش قدرت خرید و افزایش پیوسته قیمت کالاها در جامعه می شود.

العالم - در گوشی

ناظران بر این عقیده اند که ارزش تولیدات داخلی عربستان طی چند ماه گذشته به نصف رسیده است و همچنان آینده ای مبهم پیش رو دارد.

افزایش تورم طی چند ماه گذشته در عربستان، نتیجه افزایش قیمت حمل و نقل به میزان 7.8 درصد و افزایش قیمت مواد غذایی به میزان 1.2 درصد و توتون به میزان 1.2 درصد است. این تورم در کنار مشکلات اقتصادی شدید در عربستان زندگی شهروندان این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

در گزارشی که یکشنبه گذشته در سایت "الواقع السعودی" منتشر شد، آمده است که به رغم امدادطلبی شبانه روز شهروندان این کشور از حکومت برای مهار موج گرانی، رژیم آل سعود همچنان افزایش تورم و گرانی و تأثیرات منفی آن بر زندگی شهروندان را نادیده می گیرد.

مقامات سعودی سعی می کنند به شهروندان خود – که به دلیل تورم دچار ضرر و زیان شده اند – بقبولانند که علت تورم، رقابت شدید بین اصناف است؛ گاهی نیز ادعا می کنند که افزایش قیمت مواد غذایی چیز قابل توجهی نیست.

این حقیقت را می توان در اظهارات غیر مسؤولانه عجلان العجلان، رئیس اتاق بازرگانی عربستان دید؛ وی ادعا کرده بود که افزایش قیمت مواد غذایی، "اغراق آمیز نیست" و با این حرف خشم مردم را برانگیخته بود.

در واقع شاخص قیمت کالاهای مصرفی بیانگر تغییر در هزینه ای است که مصرف کنندگان در ازای سبد ثابت کالا و خدمات شامل 490 رقم کالا می پردازند. این سبد بر اساس سنجش هزینه و درآمد شهروندان در سال 2018 انتخاب شده است.

فهرست تورم در عربستان که توسط بانک مرکزی این کشور از مه 2020 تا ژوییه 2021 منتشر شده است

حیف و میل ثروت های عربستان توسط بن سلمان

خبرگزاری رویترز نوشت که بن سلمان، ثروت عربستان را صرف تفریح و خوشگذرانی خود می کند.. و صندوق ثروت ملی عربستان سهام خود را در شرکت "بازی های ویدیویی آمریکا" به میزان 13.3 درصد افزایش داده است. دیروز دوشنبه هم پرونده ای تحویل آمریکاییها شد که نشان می دهد صندوق ثروت ملی عربستان سهام خود را در شرکت بازی های ویدیویی "اکتیویژن بلیزارد" آمریکا به 37.9 میلیون سهم افزایش داده است و این صندوق بنا به گزارشی که به کمیته اوراق بهادار و بورس آمریکا تحویل شده است در فصل دوم از سال جاری، 4.4 میلیون سهم از شرکت سازنده بازی های ویدیویی خریداری کرده است.

در این گزارش با عنوان "ضربات کاری به اقتصاد عربستان" آمده است که از ابتدای رکود در سال گذشته تا رسیدن به مرحله رکود عمیق در سال جاری، ضربه های پی در پی به اقتصاد عربستان وارد شده است و علت آن، شکست حمله به یمن و ورود به جنگ تجاری و نفتی، هزینه های گزاف مبارزه با شیوع کورونا، تعلیق حج عمره در دو سال پیاپی عنوان شده است.

انقلاب گرسنگان در راه است

بر اساس گزارش سایت "الموقع السعودی"، اگر مشکل فقر در کشوری با بزرگترین ذخایر نفت جهان برطرف نشود، باید منتظر انقلاب گرسنگان بود. در همین راستا یک مرکز مطالعات بین المللی گفته است که دولت عربستان تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بر بحران فزاینده فقر در این کشور وفساد طبقه حاکم سرپوش بگذارد. مرکز مطالعات کوینسی گفته است که فقر به سرعت در میان شهروندان سعودی در حال گسترش است اما در پس دارایی ها و ثروتهای خاندان حاکم مخفی شده است.

سرنوشت تاریک

کاهش درآمد و افزایش میانگین تورمف دولت عربستان را به شدت دچار بحران کرده است. لذا چاره ای جز اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای کاهش هزینه های عمومی و به تعویق افتادن بسیاری از پروژه ها مثل شهر گردشگری نیوم در دریای سرخ نیست.

در همین راستا دولت رسما کاهش 5 درصدی هزینه های عمومی را اعلام کرده و از وزارت خانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی خواسته است که به منظور جلوگیری از کسری بودجه، هزینه های خود را به میزان 20 تا 30 درصد کاهش دهد.

در این گزارش تصریح شده است که به فرض ثبات در بازار در نیمه دوم سال جاری، خسارت های جنگ نفتی به تنهایی تا اواخر سال جاری حدود 20 تا 30درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه بر اقتصاد عربستان تحمیل خواهد کرد. و اما کسری بودجه ناشی از کاهش شدید درآمدهای نفتی و غرامت های ناشی از جنگ با یمن – که انصار الله مطالبه خواهد کرد – و کاهش درآمدهای حج و عمره و هزینه های سنگین مبارزه با کورونا تا 8 برابر باعث افزایش کسری بودجه در مقایسه با سال 2019 خواهد شد.

عربستان که بزرگترین کشور صادرکننده نفت در جهان است در مه 2020 از افزایش سه برابری مالیات بر ارزش افزوده خبر داد تا از این طریق زیان های مالی ناشی از شیوع کورونا و کاهش قیمت نفت را جبران کند. پیش از آن، صندوق بین المللی پول در سال 2018 درباره شیوع فقر در عربستان و چالش تأمین خانواده های کم درآمد هشدار داده بود.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها