حمله بن سلمان به متون درسی.. آیا می تواند سعودی ها را مطیع خود کند؟

حمله بن سلمان به متون درسی.. آیا می تواند سعودی ها را مطیع خود کند؟
يکشنبه 31 مرداد 1400 - 17:49

همه برنامه ها و نقشه های بن سلمان، ولی عهد سعودی که به بهانه ورود به عصر جدید اجرا شده است اعم از ترویج فرهنگ غربی، رفاه زدگی و ترویج بی بند و باری و فساد در جامعه و دین زدایی از مدارس و دانشگاه ها و مقابله با سنتها و ارزش های بازدارنده همه و همه به شکست انجامیده اند.

العالم - داغ های مجازی

اما این بار این حمد آل الشیخ، وزیر آموزش عربستان است که دست به تغییرات جدید در متون آموزشی یا حتی افزودن متون و واحدهای جدید به نظام آموزشی این کشور زده است. او از 120 هزار مورد تغییر در 89 کتاب درسی صحبت کرده است که البته جرأت اشاره به جزئیات این تغییرها را ندارد. همچنین گفته است که قرار است 34 کتاب و واحد درسی جدید به مجموعه کنونی افزوده شود.

بهانه اصلی این تغییرات اصلاح متون دینی است که در آنها علیه اهل کتاب و یهودیان تبلیغ شده است. عربستان در سال گذشته متونی را به مدعی بود "در آنها افراط گرایی اسلامی و سامی ستیزی ترویج شده است" حذف کرد.

ناظران این اقدامات را تلاش جدیدی برای جلب رضایت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و آماده سازی ملت عربستان برای پذیرش سازش یا رژیم صهیونیستی دانسته اند. حکومت عربستان مدعی است که به خاطر حق و حقوق فلسطینی ها حاضر به سازش با رژیم صهیونیستی نیست در حالی که همه شواهد و حقایق نشان می دهند که این آل سعود بود که دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و آفریقایی را به سازش با رژیم اشغالگر وادار کرد.

کاربران شبکه های اجتماعی درباره تغییراتی که وزارت آموزش عربستان برای متون درسی در نظر گرفته است، واکنش نشان داده و شماری از آنها از آن انتقاد کرده اند. برخی پیش بینی کرده اند که این تغییرات اصول و ثوابت دینی و عربی و برخی اندیشه ها و اعتقادات سعودی را هم شامل شوند و بخواهند برای ترمیم چهره این کشور و سردمداران آن، هویت دینی آن را از بین ببرند.

بن سلمان اصلاحات و تغییرات مد نظر خود را از جامعه شروع کرد و بسیاری از مظاهر زندگی اجتماعی در این کشور را تغییر داد؛ از جمله به زنان حق رانندگی و انتصاب در پست های عالی دولتی را دارد. دیگر نیازی نیست که یک مرد محرم او را همیشه همراهی کند. حق سفر و زندگی آزادانه به آنها داد. در این بین، شخصیت های مذهبی که همیشه حرف اول و آخر را می زدند، اهمیت و تأثیر خود را از دست دادند و بسیاری از آنها به زندان افتادند که یکی از آنها شیخ سلمان العوده است. اکنون نوبت به اصلاح متون درسی رسیده است.

اما در عالم واقع می بینیم که به رغم تمام شگردها و تلاش های بن سلمان، و هزینه های چند میلیارد دلاری برای ترویج فرهنگ غربی و کشاندن جوانان به سمت آزادی های خیالی، ملت عربستان بیش از گذشته بر ارزش های اسلامی پافشاری می کنند و به آموزه های قرآن پایبندتر شده اند. بهترین گواه بر این مدعا این است که همین دیشب "نیرمین محسن"، هنرمند جوان سعودی اعلام کرد که از این به بعد حجاب خواهد داشت و به این ترتیب جوش و خروشی در شبکه های اجتماعی عربستان ایجاد کرد.

او در یک پیام ویدیویی اعلام کرد: "قبل از اینکه به ریاض برگردم از مسجد حضرت رسول ص اعلام می کنم که میخواهم با حجاب شوم و از خدا می خواهم خیر دنیا و آخرت را نصیبم کند و همه گذشته مرا ببخشد و بیامرزد.."

پربیننده ترین خبرها