کودتا در سودان چرا؟

کودتا در سودان چرا؟
سه شنبه 30 شهريور 1400 - 20:35

العالم _ آفریقا

خبر:

صبح سه شنبه رسانه های سودانی از مهار یک کودتا در این کشور خبر دادند و البته رسانه های حامی نظام حاکم بر سودان به ویژه رسانه های سعودی و اماراتی به بزرگنمایی این مساله پرداختند.

تحلیل:

- در حالی که شرق سودان در واکنش به اوضاع کشور حوالی یک هفته است که ملتهب و مواجه با ناآرامی سیاسی است برخی از تحلیلگران حادثه امروز صبح خارطوم را پس لرزه و دنباله این ناآرامی معرفی کرده آن را به بقایای نظام عمرالبشیر که از اوضاع جاری ناخرسند هستند مرتبط معرفی می کنند.

- برخی از اصحاب تحلیل و آشنایان به مسائل سودان به کودتا یا شبه کودتای امروز بادیده تردید نگاه می کنند و آن را گونه ای تحرک ساختگی و در واقع گونه ای نمایش از سوی حکمرانی سودان برای پیداکردن بهانه ای ویژه برای برخورد با مخالفان و البته تصفیه نیروهای باقیمانده از نظام سابق به ویژه دربدنه ارتش معرفی می کنند.

- صرف نظر از موافقت با هریک از دو دیدگاه به نظر می رسد تحولات تسریع و تشدید شده این روزهای سودان بی ارتباط با پروژه عادی سازی روابط سودان و اسرائیل که بناست در ماه آینده رسمیت پیدا کند نباشد. مفهوم این سخن آن است که نظام حاکم اصرار دارد درکمال ارامش پروژه عادی سازی را رسمیت بخشیده ان را از سر بگذراند.

- در این میان رسانه های سعودی و اماراتی با بزرگنمایی ناارامی امروز درحقیقت تلاشی مضاعف برای مساعدت نظام سودان برای گذر ازمرحله حساس پیش رو را تمهید و اجرا کردند.

- از ابتدا کاملا مشخص بود که مساله عادی سازی روابط سودان پرجمعیت با اسرائیل با مشکلات عدیده و واکنش های در خور توجهی مواجه خواهد شد. سودان برخلاف کشورهای ذره ای و کم جمعیت یعنی امارات و بحرین از مردمی کاملا وفادار به ارمان فلسطین برخوردار است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها