تونس در میانه تصمیمات سعید و استعفاهای النهضه

تونس در میانه تصمیمات سعید و استعفاهای النهضه
سه شنبه 6 مهر 1400 - 21:04

برخی کارشناسان و ناظران معتقدند تصمیمات قیس سعید رئیس جمهوری تونس از دو ماه پیش تلاش برای خارج کردن کشور از مسیر طولانی است که از زمان پیروزی انقلاب شاهد بوده است.

العالم نظرکده

برخی ناظران سیاسی می گویند تونس در سال های اخیر شاهد پارلمان ها و دولت های مختلف بوده که برخی به خاطر ترورهای سیاسی سقوط کرده و افزون بر بحران اقتصادی و افزایش میانگین بیکاری ، گروه تروریستی داعش در صدد آسیب زدن به امنیت کشور است.

ناظران درباره نگرانی گروه های سیاسی تونس از حکومت دیکتاتوری در کشور گفتند: حکومت فردی ضرورتا بد نیست و دموکراسی در تونس در گذشته منظم نبوده و تونس شاهد حیات سیاسی موفقی نبوده است.

برخی سیاستمداران معتقدند اختلافات اخیر جنبش النهضه به دلیل عملکرد رهبران این جنبش در مقابله با تصمیمات قیس سعید رئیس جمهوری تونس است.

برخی خبرنگاران تاکید دارند اختلافات در جنبش النهضه اختلافاتی قدیمی میان گروههای مختلفی است که دارای اختلاف عقیده هستند و این اختلافات به اتسعفای اعضای برجسته این جنبش مانند دبیر کل آن در چند سال گذشته بوده است.

خبرنگاران از فشارهای خارجی بر جنبش النهضه همزمان با بروز اختلافات داخلی خبر دادند اما دلیل انصراف النهضه و ناکامی رهبرانش در سالهای گذشته بخشی از ائتلاف های این جنبش است که بسیاری از هواداران آن را راضی نکرده است.

آنان بر کاهش قدرت جنبش النهضه در مقابله با تصمیمات رئیس جمهوری تونس تاکید کرده و بر امکان متلاشی شدن جنبش النهضه و تشکیل حزب های دیگر مانند حزب نجم الدین اربکان ترکیه اشاره کردند که حز بعدالت و توسعه به رهبری اردوغان از ان خارج شد.

سیاستمداران تونسی معتقدند رئیس جمهوری تونس با تصمیمات اخیر خود امید و حاکمیت را به مردم بازگرداند و 3 میلیون واکسن کرونا برای مردمی که در معرض مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بودند، تهیه کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها