تنش در روابط قدرت های هسته ای/ روسیه: آمریکا مسئول تضعیف ارکان کنترل تسلیحات جهان است

تنش در روابط قدرت های هسته ای/ روسیه: آمریکا مسئول تضعیف ارکان کنترل تسلیحات جهان است
جمعه 9 مهر 1400 - 19:42

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان این که روابط بین قدرت‌های هسته‌ای متشنج شده است، گفت: آمریکا مسئول تضعیف و متزلزل شدن ارکان کنترل تسلیحات جهان است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، ریابکوف روز جمعه در گردهمایی مرکز سیاست‌گذاری امنیتی ژنو خاطرنشان کرد که روابط بین قدرت‌های دارنده سلاح هسته‌ای متشنج شده است.

روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و چین بطور رسمی قدرت‌های دارای سلاح اتمی را تشکیل می دهند و هند و پاکستان و رژیم صهیونیستی نیز زرادخانه اتمی دارند اما بطور رسمی وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای نشده‌اند.

ریابکوف ادامه داد وضعیت این عرصه به دلیل نابودی ارکان ساختار کنترل تسلیحات جهان در پی اقدامات آمریکا و تلاش این کشور برای برتری‌جویی نظامی و برتری یافتن در عرصه‌های دیگر بطور جدی متشنج شده است.

وی با اشاره به امکان تنش‌زدایی بین روسیه و آمریکا پس از دیدار سران دو کشور در ژنو اظهار داشت: امکانات برای همکاری سازنده بین مسکو و واشنگتن فراهم شده بود.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: اما طرف آمریکایی این فرصت را که با پیشنهاد روسیه برای راکد کردن زرادخانه هسته‌ای بوجود آمده بود، از دست داد.

به گفته ریابکوف، طرف آمریکایی این پیشنهاد را نپذیرفت و در زمان حاضر این پیشنهاد معتبر نیست.

دومین دور مذاکرات روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت اتمی جهان، درباره «ثبات راهبردی»، روز پنجشنبه در ژنو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مذاکرات پشت درهای بسته و در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی مستقر در ژنو صورت گرفت.

ریابکوف در پایان دور دوم مذاکرات با آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: مسکو و واشنگتن هنوز اختلافات زیادی در زمینه ثبات راهبردی دارند.

وی خاطرنشان کرد روسیه و آمریکا در این مذاکرات همه مسائل مربوط به ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات را بررسی کردند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد که تصمیم انگلیس برای گسترش زرادخانه هسته‌ای خود و عقد پیمان آکوس بین بین آمریکا، انگلیس و استرالیا سبب نگرانی روسیه شده است.

پربیننده ترین خبرها