بیوگرافی| «جمال الضاری»

بیوگرافی| «جمال الضاری»
جمعه 16 مهر 1400 - 17:55

جمال بن عبدالوهاب بن خمیس بن ضاری المحمود الزوبعی الشمری،رئیس عشیره معروف به «الزوبعه» عراق است.

العالم - عراق

اطلاعات شخصی:

سال 1965 در بخش ابوغریب نزدیک به بغداد متولد و در قبیله الزوبعه بزرگ شد و در دهه70 به مدرسه حفصه پیوست.

شیخ حارث الضاری عموی وی و دبیر کل پیشین هیات علمای مسلمین عراق بود. از زمان اشغال عراق توسط آمریکا در امان پایتخت اردن ساکن بود. او یکی از بزرگترین مخالفان اشغالگری آمریکا و روش حکومت داری عراق است.

خانواده وی با گروه تروریستی القاعده برای اشغال خاک عراق جنگیدند که در نتیجه آن، 70 نفر از آنان در همین راستا قربانی شدند.

پیشینه سیاسی:

جمال سال 1987 به همراه همکارانش در ارتش به وابستگی به نهادی سیاسی (هیات علمای مسلمین ) متهم و سال 1988 در دادگاهی نظامی به حبس محکوم شد و سال 1990 زمانی که صدام فرمان حمله به کویت را صادر کرد آنان نیز آزاد شدند زیرا برای حمایت از خانواده و رژیمش به شدت به قبائل سنی نیاز داشت.

وی از سال 1991 تا 2003 به فعالیت حرفه ای آزاد خود به عنوان تاجر پرداخت وافزون بر فعالیت کشاورزی ،تجارت خود را گسترش داد.

وی بین سالهای 2003-2015 به همراه عموی خود شیخ حارث الضاری به مبارزه سیاسی ملی علیه اشغال آمریکا پیوست و در بسیاری از فعالیتها و رویدادهای سیاسی مربوط به پروژه ملی مدرن و مخالف با فرایند سیاسی شرکت کرد.

وی سال 2014 ، سازمان سفیران صلح عراق در اروپا را تأسیس کرد. او همچنین در تشکیل انجمن نخبگان عراق متشکل از بیش از 600 دانشمند و دانشگاهی عراقی در کلیه رشته های علمی و حرفه ای مقیم 30 کشور از استرالیا تا آمریکا ، و آنهایی که ساکن عراق هستند مشارکت و از آن حمایت کرد.

سال 2015 برخی از شیوخ عشائر مهم را گرد هم اورد و با آنان درباره حل مشکلات عراق بحث و گفت وگو کرد.

وی سال 2015 همایشی نظامی برای افسران پیشین ارتش عراق برگزار کرد تا برای حفظ تاریخچه ی و سابقه ی این نهاد نظامی، مرکز پژوهش های نظامی تشکیل دهد.

سال 2016 در پاریس ، پایتخت فرانسه ، یکی از کنفرانس های مخالفان عراق با اعلام ظهور یک تشکل سیاسی مخالف به نام "پروژه ملی عراق" به کار خود پایان داد و شیخ جمال الضاری با توافق همه اعضا به ریاست آن انتخاب شد و شاهد توجه کشورهای غربی بود به ویژه که دومینیک دو ویلپن نخست وزیر فرانسه و نیروهای بازنشسته ارتش آمریکا و برخی نمایندگان پیشین کنگره مانند دیوید والدن ، برلدلی بلک من ، یرالد ویلر ، و همچنین دریاسالار ویلیام فالون و دیوید ریویرا ، و بسیاری از نمایندگان رسانه های غربی در افتتاحیه آن حضور داشتند.

سال 2017 ، 2018 و 2019 برای دیدار با مقامات امریکایی و لابی های آمریکایی و تبلیغ دیدگاه شخصی خود درباره عراق به واشنگتن رفت .

آوریل سال 2021 نیز اسامه النجیفی رئیس جبهه (نجات و توسعه )از ائتلاف انتخاباتی خود با جمال الضاری دبیر کل طرح ملی عراق خبر داد و خود را رئیس و الضاری را دبیر کل آن معرفی کرد.

پربیننده ترین خبرها