وزیر آموزش عالی سوریه در دیدار با وزیر بهداشت:

ایران در دشوارترین شرایط در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است

ایران در دشوارترین شرایط در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 11:07

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه گفت: ایران و سوریه روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. دولت و ملت سوریه از مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تشکر می کنند که از 10 سال پیش تا کنون و در دشوارترین شرایط در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است.

العالم/ سوریه

به گزارش وبدا، بسام ابراهیم بشیر در دیدار با دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز برگزار شد، اظهار داشت: جنگ در سوریه پیامدهای بسیار بدی از جمله ویرانگری، جان باختن و مجروحیت تعداد قابل توجهی از مردم داشت و به بخش های اقتصادی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی، خسارت های زیادی وارد کرد و منجر به تحمیل تحریم ها و محاصره اقتصادی سوریه شد.

وی افزود: ایستادگی کشورهای دوست به ویژه جمهوری اسلامی ایران در کنار سوریه در محافل بین المللی در سطح سیاسی و اقتصادی و حتی بخش های آموزشی و بهداشتی باعث شد که علیرغم ادامه جنگ، زندگی در سوریه ادامه پیدا کند.

وزیر آموزش عالی سوریه با اشاره به بازدیدهای خود از دانشگاه ها و دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، گفت: برنامه های همکاری های علمی با وزارت علوم به امضا رسید و حضور ما در وزارت بهداشت نیز در جهت فعال کردن همکاری علمی، بهداشتی و درمانی است و همکاری وزارت بهداشت و وزارت آموزش عالی سوریه در سالهای گذشته نیز وجود داشته که امروز یکبار دیگر تمدید و البته بخش ها و بندهای جدیدی به آن اضافه می شود.

ابراهیم بشیر گفت: همکاری های مشترک ایران و سوریه، محدود به مبادله بورس های دانشجویی و پیگیری امور دانشجویان سوری در ایران نمی شود بلکه بر گسترش مراکز و پروژه های علمی مشترک بین دو کشور تاکید داریم و همچنین به مبادله اساتید، برگزاری کنفرانس ها و سیمنارهای مشترک و انجام پژوهش های علمی و تحقیقاتی، توجه داریم.

وی ادامه داد: از دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران بازدید کردیم و تفاهم نامه ای بین روسای این دانشگاه و دانشگاه دمشق به امضا رسید. همچنین از دانشگاه امیرکبیر به عنوان یک دانشگاه برجسته صنعتی و مهندسی بازدید کردیم و این دانشگاه نیز موافقت نامه هایی با دانشگاه های سوریه دارد. درخواست ما تقویت همکاری های در حوزه پارک های علم و فناوری است.

وزیر آموزش عالی سوریه خاطرنشان کرد: باعث افتخار و مباهات است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه های علمی و فنی پیشرفت های بسیار خوبی داشته و این پیشرفت ها با تکیه بر توان داخلی این کشور بوده است. در حوزه های مختلف علمی و پزشکی به ویژه سرطان و غدد و روش های درمانی، ایران پیشرفت های قابل توجهی داشته است. علاقه مندیم که همکاری های دانشگاه های سوریه و ایران تقویت و این فرصت برای دانشجویان سوری فراهم شود که به ایران سفر کرده و در دوره های تخصصی حضور پیدا کنند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تخصص زیادی در زمینه های فناوری های پزشکی و سلول های بنیادی داشته است. بنابراین کشور و دانشگاه های سوریه نیاز به این تخصص ها دارند و تجربیات ارزنده اساتید ایرانی می تواند به سوریه کمک زیادی کند. همچنین آمادگی داریم تا برای برگزاری آموزش های کوتاه مدت برای اساتید و پزشکان سوری و فعالیت های علمی و پژوهشی مشترک بین ایران روسیه، یادداشت تفاهم همکاری امضا کنیم.

ابراهیم بشیر همچنین در حاشیه این دیدار گفت: روابط بین ایران و سوریه برادرانه و مستحکم است. دانشگاه های ایران در حوزه پزشکی، برجسته و معتبر هستند و وجود تعداد زیادی دانشگاه علوم پزشکی، یک هزار بیمارستان و 900 مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت در ایران، نشان دهنده اراده و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر آموزش عالی سوریه در پایان گفت: ایران در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی، یکی از کشورهای برجسته است و برای وارد کردن این تجهیزات در مراکز بهداشتی و دانشگاه های پزشکی سوریه، اقدام شده و برخی از پیشرفت های ایران در این حوزه ها به ویژه پزشکش و مهندسی را از نزدیک در پارک های علم و فناوری مشاهده کرده ام. ایران گام بسیار بلندی در زمینه های علمی، تحقیقاتی و پزشکی برداشته است و برای ایران پیشرفت و کامیابی بیشتر را خواستاریم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها