الجزایر؛ کشور مبارزه و شرافت

الجزایر؛ کشور مبارزه و شرافت
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 15:57

گفته می شود که الجزایر در راستای منافع فلسطین تصمیماتی را اتخاذ کرده است که در واکنش به اقدامات خطرناک رژیم صهیونیستی است، زیرا "اسرائیل" با اقدامات خود درپی تحقق دو هدف است: نخست ضربه زدن به حل و فصل قضیه فلسطین و دوم، باز کردن راه خود به شمال آفریقا.

العالم-در گوشی

تل آویو گسترش روابط خود با دولت های عربی مشرف به دریای سرخ را برای رهایی اش از انزوای ژئوپلیتیک در خاورمیانه، بسیار ضروری می داند.

ضمن اینکه تنگه باب المندب یعنی نقطه وصل شبه جزیره عرب به شمال آفریقا می تواند فرصت نفوذ در آفریقا را برای این رژیم فراهم کند و به آن اجازه تسلط کامل بر شاه راه های تجاری دریایی را بدهد.

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر درپی استقبال اخیرش از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد که قصد دارد کنفرانسی با حضور جناح های فلسطین را میزبانی کند. این تصمیم دستاورد مهمی برای فلسطینی ها است تا بتوانند از طریق آن، اختلافات داخلی خود را مورد بحث قرار داده، قضیه فلسطین را احیا کرده و روابط خود با الجزایر را تقویت نمایند.

سامی ابو زهری عضو دفتر سیاسی جنبش حماس از این تصمیم الجزایر قدردانی کرد و دولت مذکور را در مقابله با عادی سازی پیشرو دانست که تحت فشارهای زیادی نیز قرار می گیرد و هزینه مواضع اصیل خود را می پردازد.

مواضع شرافتمندانه الجزایر محدود به میزبانی کنفرانس جناح های فلسطینی نیست، بلکه الجزایر در راستای اتحاد اعراب نیز تلاش می کند.

تبون که هم اکنون در تونس به سر می برد، بر اهمیت وحدت عربی در سایه شکاف های بوجود آمده در منطقه تاکید کرده است.

گفتنی است که تبون طی این سفر، 27 پیمان نامه در زمینه های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با تونس امضا کرد و علاوه بر آن، وامی به مبلغ 300 میلیون دلار نیز به این دولت پرداخت نمود.

از سوی دیگر، الجزایر با همسایه خود مغرب از سالها پیش دچار مشکلات دیپلماتیک است که طی چند ماه اخیر شدت یافته است.

علت اصلی این اختلافات عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی و برقراری روابط دیپلماتیک میان آنها است که از طریق آن، "اسرائیل" تلاش می کند حضور و نفوذ خود در سواحل شمال آفریقا را تقویت کرده و درصدد تضعیف الجزایر برآید. از این رو الجزایر نیز اقدام به تصمیم گیری فوری در این خصوص نمود که از جمله این تصمیمات، بستن حریم هوایی خود به روی مغرب بود.

ولید عبدالحی تحلیلگر سیاسی اردنی طی گفتگو با آژانس خبری الجزایر گفته بود: "مغرب درصدد ناکام گذاشتن تلاش های الجزایر برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر اتحادیه آفریقا است".

به عقیده وی، "اسرائیل اهمیت بسیاری به روابط خود با مغرب می دهد تا این دولت را به "جاسوسی در امور داخلی الجزایر" وادار کند.

اما الجزایر با تاریخ افتخار آمیز مقابله با اشغالگران فرانسوی برای استقلال خود و قربانیان زیادی که در این راه تقدیم کرد، اکنون نیز با قدرت در مقابل عادی سازی با رژیم اشغالگر و غیر قانونی "اسرائیل" ایستاده است. موضع سیاسی و دیپلماتیک الجزایر بدین صورت به عنوان مانعی در برابر گسترش نفوذ "رژیم صهیونیستی در شمال آفریقا عمل می کند.

بهترین توصیف از مواضع شرافتمندانه الجزایر همان چیزی است که رمطان لعمامره" وزیر امور خارجه این کشور در گفتگویش با روزنامه "القدس العربی" در نوامبر گذشته بر آن تاکید کرد:" الجزایر اکنون احساس می کند که دولتی مقابله کننده با رژیم صهیونیستی است، همان رژیمی که ما نیروهای خود را برای مبارزه با آنها در کنار برادران عرب خود می فرستادیم".

پربیننده ترین خبرها