آمریکا: توافق بدتر از برجام را نمی‌پذیریم

آمریکا: توافق بدتر از برجام را نمی‌پذیریم
دوشنبه 6 دی 1400 - 20:27

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده دولت کشورش با آنچه به گفته او «توافق بدتر» نسبت به برجام است، موافقت نخواهد کرد.

العالم ـ آمریکا

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شده کشورش با آنچه به گفته او «توافق بدتر» نسبت به برجام است موافقت نخواهد کرد.

رابرت مالی در مصاحبه‌ای با پایگاه «نیویورکر» مدعی شده پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در مدت ۵ ماهه وقفه در مذاکرات وین باعث شده برجام به سمت تهی شدن از منافع منع اشاعه‌ای حرکت کند.

به نوشته نیویورکر، رابرت مالی تصریح کرده زمانی که دور جدید مذاکرات وین در اواخر ماه نوامبر از سر گرفته شده برنامه هسته‌ای ایران از محدودیت‌های وضع‌شده در برجام عبور کرده بود.

رابرت مالی ادعا کرد: «این پیشروی‌هایی که آنها می‌کنند به مرور آن توافق را از مزایای منع اشاعه‌ای که ما بر سر آن چانه‌زنی کرده بودیم تهی می‌کند.»

رابرت مالی در مصاحبه با نیویورکر اضافه کرد: «ما با توافق بدتر موافقت نخواهیم کرد زیرا ایران برنامه هسته‌ای خودش را تقویت کرده است.» او همچنین مدعی شده ممکن است زمانی برسد که تلاش برای احیای برجام «مثل تلاش برای احیای یک جسد مرده خواهد بود.»

رابرت مالی در مصاحبه با نیویورکر بدون اشاره به هیچ مستندات قابل اتکا مدعی شده که ۶ دور نخست مذاکرات با «پیشرفت‌های واقعی» همراه بوده است.

او گفت: «در ماه ژوئن، حس جمعی همه طرف‌ها- به طور آشکار اروپایی‌ها، روسیه‌ای‌ها و چینی‌ها و هیأت ایران در آن زمان- این بود که ما می‌توانستیم رئوس کلی توافق را ببینیم. اگر هر کدام از طرف‌ها آماده انجام مصالحه‌های ضروری بودند می‌توانستیم به آنجا برسیم.»

رابرت مالی در بخش دیگری از مصاحبه با نیویورکر مدعی شد: «ما شاهد توسعه برنامه هسته‌ای ایران بوده‌ایم و می‌بینیم که تهران در فعالیت‌های هسته‌ای خود ستیزه‌جوتر و خصمانه‌تر شده است. آنها دارند اشتباه محاسباتی کرده و با آتش بازی می‌کنند.»

به گزارش فارس، مصاحبه رابرت مالی در حالی منتشر شده که «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه، ششم دی‌ماه) برای شرکت در دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ وارد محل برگزاری مذاکرات در وین، پایتخت اتریش شد.

قرار است نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام برای آغاز دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها ساعت ۱۸ به وقت وین (۲۰:۳۰ به وقت تهران) در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شود.

رابرت مالی در حال حاضر سرپرستی هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین را بر عهده دارد. ایران با توجه به آنکه آمریکا از برجام خارج شده و عضو این توافق نیست اجازه حضور نمایندگان آمریکا در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ را نداده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در گفت‌وگوهای وین تشکیل می‌دهد.

مقام‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته تصریح کرده‌اند که چنانچه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند برجام، در بردارنده همان منافع «منع اشاعه‌ای» که در سال ۲۰۱۵ این توافق برای طرف غربی ایجاد می‌کرد نخواهد بود.

برخی از تحلیلگران این موضع طرف‌های غربی درباره کاسته شدن از منافع «منع اشاعه‌ای» را دیدگاهی یکجانبه می‌دانند. به گفته این تحلیلگران، جمهوری اسلامی ایران هم از زمان اجرایی شدن برجام به هیچ یک از منافع اقتصادی وعده‌داده شده در این توافق دست پیدا نکرده و این آمریکا است که با توجه به خروج از برجام باید با بازگشت به توافق، زمینه‌های ایجاد توازن دوجانبه در توافق را فراهم کند.

پربیننده ترین خبرها