هزینه میلیاردی برای هیچ..

روایت گاردین از تلاش عربستان برای خروج از یمن

روایت گاردین از تلاش عربستان برای خروج از یمن
جمعه 10 دی 1400 - 00:34

روزنامه انگلیسی گاردین گفته عربستان سعودی دنبال راهی برای خروج از جنگ یمن است.

العالم - عربستان سعودی

یک روزنامه انگلیسی در مطلبی تحلیلی به وضعیت جنگ در یمن پرداخته و نوشته عربستان سعودی علی‌رغم صرف میلیاردها دلار در این جنگ به دنبال راهی برای خروج از آن است.

روزنامه گاردین به نقل از سازمان ملل نوشته همزمان با فرا رسیدن پایان سال میلادی ۳۷۷ هزار یمنی بر اثر جنگ ۷ ساله یمن جانشان را از دست داده‌اند.

مطابق این تحلیل، با شروع سال ۲۰۲۱ امید آن می‌رفت که حضور جو بایدن در کاخ سفید بتواند روند اوضاع را به سمت صلح حرکت دهد. جو بایدن در ابتدای کار ادعا کرد که به حمایت خود از عملیات‌های تهاجمی توسط عربستان سعودی پایان خواهد داد.

دولت بایدن همچنین اقدام دولت دونالد ترامپ در قرار دادن نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی را نیز به عقب برگرداند.

گاردین نوشته با این حال تیم بایدن در توانایی خود برای حل و فصل این بحران مبالغه کرده بود و مسیر دیپلماتیک به زودی دچار تزلزل شد. در ماه اکتبر، واشنگتن اعلام کرد قراردادی نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با عربستان سعودی منعقد کرده که از جمله مفاد آن حمایت از بالگردهای جنگی ریاض در جنگ است.

مضاف بر این، فاجعه انسانی که سازمان ملل از آن به عنوان بدترین فاجعه در دنیا یاد کرده نیز رو به گسترش است. تنها اندکی قبل از کریسمس، «سازمان جهانی غذا» که سه ماه قبل گفته بود ۱۶ میلیون یمنی در آستانه مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند اعلام کرد مجبور شده به دلیل منابع مالی ناکافی حمایت از یمن را متوقف کند.

در یمن، چهار میلیون نفر آواره شده‌اند. یمن حتی قبل از شروع جنگ هم جزو فقیرترین کشورهای منطقه بود و ۴۷ درصد از جمعیتش در فقر روزگار می‌گذارندند.

بعد از جنگ، سازمان ملل هشدار داد یمن در آستانه تبدیل شدن به فقیرترین کشور دنیا است، زیرا ۷۱ تا ۷۸ درصد از مردم این کشور زیر خط فقر قرار دارند.

حملات ائتلاف سعودی به مدارس و بیمارستان‌ها در یمن ویرانی زیرساخت‌ها و خدماتی را به همراه داشت که تا قبل از آن هم وضعیت چندان مناسبی نداشتند.

به نوشته گاردین، معادلات جنگ اکنون وضعیت پیچیده‌ای به خود گرفته، چرا که جدایی‌طلبان «شورای انتقالی جنوب»، القاعده و داعش نیز هر یک به دنبال استفاده از فرصت‌های خود در این موقعیت هستند.

روزنامه انگلیسی در بخشی از این گزارش به تلاش‌های عربستان سعودی برای خروج از جنگ اشاره کرده و می‌نویسد: «عربستان سعودی که انتظار داشت به سرعت به پیروزی دست پیدا کند در برابر میلیاردها دلاری که در این جنگ هزینه کرد دستاوردهای قابل نمایش ناچیزی دارد. با آنکه امارات به عنوان متحد عربستان بیشتر نیروهایش را دو سال پیش خارج کرد، ریاض هنوز در جستجوی راه خروج است.»

گاردین نوشته اینکه عربستان سعودی بعد از قطع روابط با ایران در سال ۲۰۱۶ اکنون با تهران مذاکره می‌کند پیشرفت قابل توجهی است.

ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها