مذاکرات وین و پرتاب موشک ماهواره‌بر "سیمرغ"

مذاکرات وین و پرتاب موشک ماهواره‌بر
شنبه 11 دی 1400 - 11:34

به نظر می‌رسد با وجود گذشت دهه‌های طولانی از پایان دوران استعمار، ذهنیت استعماری همچنان غرب را در تعامل با مردم جهان به‌ویژه ملت‌های اسلامی تحت کنترل خود دارد که نمود عینی آن را به عنوان مثال بیانیه وزارت خارجه فرانسه است که در آن اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر، موسوم به "سیمرغ"، را محکوم کرده است.

العالم- تحلیل روز

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: "فرانسه، این پرتاب آزمایشی موشک ایران به فضا که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد را محکوم می‌کند. این اقدامات ایران به‌ویژه زمانی که ما شاهد پیشرفت مذاکرات وین در زمینه هسته‌ای هستیم، بسیار تأسف‌آور است."

موضوع قابل توجه این است که قطعنامه 2231 که بیانیه وزارت خارجه فرانسه به آن استناد کرده، "از ایران می‌خواهد به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده، اقدام نکند." در حالی‌که تمام موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و نکته خنده‌دار دیگر این است که این قطعنامه توسط آمریکا- بعد از عقب‌نشینی‌اش از توافق هسته‌ای با ایران- نقض شده ولی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه که از اجرای تعهدات خود در چارچوب این توافق طفره رفته‌اند، این عهدشکنی آمریکا را نادیده گرفته‌اند.

بسیار دشوار است که بتوان رابطه‌ای منطقی میان موشک فضایی هواپیمابر و تجهیزات تحقیقاتی به فضا و میان موشک‌های بالستیک یا مذاکرات جاری در وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران پیدا کرد. ما نمی‌دانیم چرا فرانسه، آمریکا و غرب وارد برنامه فضایی ایران شده‌اند، چرا فرانسه به برنامه فضایی و موشکی خود "آریان" افتخار می‌کند در حالی‌که سعی دارد ایران را از آنچه که خود به آن فخرفروشی می‌کند، محروم کند. آیا فضا با وجود ماهواره‌های ایرانی تنگ شده است در حالی‌که 6000 ماهواره از کشورهای جهان را در خود جای داده است؟ یا اینکه فضا در انحصار فرانسه و غرب است؟!

اقدام فرانسه در ربط دادن مذاکرات وین به رویدادی علمی- فضایی ایران گواهی بر این ادعا است که سیاست غرب مبتنی بر نه تنها ربط برنامه موشکی ایران بلکه بر ربط نهضت علمی ایران به مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران است که البته ایجاد چنین رابطه‌ای را ایران کاملا و قاطعانه رد می‌کند. حتی اگر پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ به فضا با مذاکرات جاری در وین همراه شده باشد اما ایران در عمل این پیوند را رد کرده و تأکید کرده برنامه موشکی و فضایی آن و نقض منطقه‌ای‌اش در منطقه هیچ جایی در مذاکرات وین ندارد.

موشک ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ حامل پیام‌هایی بود: 1- فضا ملک شخصی کسی نیست، 2- ایران منطق غرب را که تلاش می‌کند به بهانه‌هایی نهضت علمی کشورها را متوقف کند، رد می‌کند، 3- فقط موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران روی میز مذاکرات مطرح می‌شود، 4- ایران این دستاوردهای علمی را در سایه تحریم‌های آمریکا به دست آورده است؛ تحریم‌هایی که سلاح آمریکا برای تسلیم کردن و به زانو درآوردن جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

پربیننده ترین خبرها