طمع ورزی تاریخی صهیونیست‌ها نسبت به دریای سرخ و هشدار یمن

طمع ورزی تاریخی صهیونیست‌ها نسبت به دریای سرخ و هشدار یمن
پنج‌شنبه 14 بهمن 1400 - 13:35

هشام شرف وزیر امور خارجه یمن نسبت به خطرات پنهان و آشکار رزمایش دریایی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب هشدار داد.

العالم - درگوشی

این هشدار پس از آن اعلام شد که رژیم صهیونیستی از قصد خود جهت تجهیز امارات به سامانه هشدار زودهنگام و رادار و آمریکا از قصدش برای ارسال هواپیماهای پیشرفته و حمایت هوایی از امارات خبر داد.

کارشناسان معتقدند اینکه دریای سرخ به این منظور انتخاب شده است، چند علت دارد.

1 - دریای سرخ که سالانه بیش از 21000 کشتی تجاری و بیش از 2 میلیارد بشکه نفت از آن عبور می‌ کند، یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان و مهم‌ترین آبراهی است که هند و اقیانوس اطلس را از طریق مدیترانه به یکدیگر متصل می ‌کند و نقطه اتصال 3 قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

2 - دریای سرخ در میانه دو نقطه جغرافیایی استراتژیک قرار دارد، عمق عربی-آفریقایی با قاره آفریقا و عمق عربی- آسیایی با قاره آسیا که از شبه جزیره عربستان و سرزمین های اطراف شروع می شود و «گنج زمین» نام دارد زیرا سرشار از منابع انرژی است که اقتصاد جهانی برای حرکت در اقتصاد فعلی و آینده به آن نیاز دارد.

3 - طمع ورزی تاریخی صهیونیست ها نسبت به دریای سرخ و آفریقا برای همگان آشکار است.

بن گوریون (نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال 1933 گفته بود که موقعیت بندر عقبه و ایلات - ام الرشرش - به ما امکان می دهد در خلیج (عقبه) و دریای سرخ مستقر شویم."

وی افزود: «آرزو دارم که ناوگان ما از دریای سرخ بگذرد» چرا که ما در خشکی در محاصره هستیم و دریا تنها راه ما برای رسیدن به یهودیان جهان است.

همکارش (براندیز) قاضی دادگاه عالی ایالات متحده نیز در سال 1934 گفته بود که "ما یک آبراه آزاد به اقیانوس هند و بزرگترین قاره جهان از طریق خلیج (ایلات) و دریای سرخ خواهیم داشت."

اما این بار رژیم صهیونیستی از آسمان امارات و سعودی برای فراهم سازی مقدمات عادی سازی و عبور اولین هواپیمای حامل هیات اسرائیلی-آمریکایی از تل آویو به ابوظبی در سال 2020 استفاده کرد.

همزمان تمرین دریایی بین المللی تحت عنوان آی ام ایکس با حضور 59 کشور، رژیم صهیونیستی و شماری از کشورهای عربی و اسلامی در بحرین آغاز شده که 18 روز ادامه دارد، 9 هزار نفر و 50 کشتی در آن شرکت دارند و در آن 80 نوع سامانه پهبادی آزمایش می شود.

کارشناسان معتقدند که هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی از این تحرکات تبدیل دریای سرخ و دریای عرب به عرصه درگیری مستقیم و نیابتی است که قربانی آن ملتها و کشورهای منطقه هستند.

وزیر امور خارجه یمن نیز گفت که هدف از این رزمایش دریایی پیام تهدید و سلطه طلبی اسرائیلی علیه کشورهای شبه جزیره عربستان، دریای سرخ و خلیج (فارس) به امید تقویت روند عادی سازی و ارعاب نظامی کشورهای منطقه است که هنوز به عادی سازی نپیوسته اند.

لذا نظارت مستمر بر تحرکات جدید رژیم صهیونیستی که با حمایت واشنگتن و با مشارکت کشورهای همپیمانشان انجام می شود ضروری است آنهم در زمانی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و ائتلاف سعودی و اماراتی در برابر نیروهای مسلح یمن با شکست مواجه شده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها