وزیر دفاع سابق اوکراین: نیروهای روسیه تنها برای تصرف کی‌یف کافی هستند نه کل کشورم

وزیر دفاع سابق اوکراین: نیروهای روسیه تنها برای تصرف کی‌یف کافی هستند نه کل کشورم
دوشنبه 18 بهمن 1400 - 13:12

وزیر دفاع سابق اوکراین گفت، روسیه برای تصرف شهر کی‌یف یا یکی دیگر از شهرهای کشورش نیروهای کافی در اختیار دارد، اما هنوز از تعداد نیروهای کافی برای تصرف و اشغال کامل این کشور برخوردار نیست؛ این در حالی است که واشنگتن نیز هشدار داده تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است هر زمانی صورت بگیرد.

العالم - اروپا

آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت که وضعیت "بسیار وخیم" به نظر می‌رسد. او بیان کرد: روسیه اکنون می‌تواند هر شهری در اوکراین را تصرف کند. اما ما هنوز ۲۰۰ هزار سرباز مورد نیاز این کشور برای دست زدن به یک تهاجم تمام عیار را نمی‌بینیم.

این اظهارات وی در پی گزارش‌های هشداردهنده دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد تقویت مواضع نظامی روسیه در مرز اوکراین مطرح می‌شوند. کاخ سفید بر این باور است که مسکو حداقل ۷۰ درصد از قدرت آتش مورد نیاز خود برای تامین گزینه اجرای عملیات نظامی بزرگ تا اواسط فوریه برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را فراهم کرده است.

زاگورودنیوک گفت که باور ندارد تهاجم روسیه به اوکراین اجتناب‌ناپذیر است. او اظهار کرد که این روند افزایش بی‌امان نیروهای روسیه در راستای خط مشی‌های متعارف به پیش می‌رود، اما نیات و استراتژی کرملین مبهم باقی مانده‌اند.

او اظهار کرد: ما در اینجا شاهد یک عملیات نهایی سیاسی نیستیم. اگر پوتین کی‌یف را تصرف کند، جنگ تمام‌عیار رخ خواهد داد. نیروهای ارتش اوکراین خواهند جنگید. یک مقاومت عظیم تمام وقت وجود خواهد داشت. چرا شما چنین کاری می‌کنید؟

وی افزود: اوکراین قرار نیست بگوید "بیایید به روسیه بپیوندیم." این باید فهمیده شود. البته مگر اینکه پوتین کاملا متوهم باشد و درک خودش از واقعیت را داشته باشد. خون و مجازات‌ها در کار خواهد بود. در حال حاضر هیچکس به یک چنین جنگ بین‌المللی در اروپا نیاز ندارد.

همچنین دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، تلاش کرد "پیشگویی‌های آخرالزمانی" در مورد تهاجم قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را کم‌اهمیت تلقی کند و گفت که کشورش قوی و از حمایت بین‌المللی بی‌سابقه‌ای برخوردار است.

زاگورودنیوک گفت که دولت آمریکا در منتشر کردن اطلاعات مربوط به برنامه‌ها و توانایی‌های روسیه کار درستی کرد. روز پنجشنبه، مقامات آمریکایی مدعی شدند که شواهدی دال بر توطئه پیچیده کرملین برای ساختن یک ویدیوی جعلی "بسیار واقع‌گرایانه" از حمله اوکراین به عنوان بهانه‌ای برای تهاجم نظامی در اختیار دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری غربگرای اوکراین، تلاش کرد تا نگرانی‌ها از وقوع حمله را کم‌اهمیت جلوه دهد. میخائیلو پودولیاک، دستیار او، روز یکشنبه گفت شانس راه‌حل دیپلماتیک برای این بحران "به‌طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر" از حمله روسیه است.

زلنسکی پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۹، زاگورودنیوک را وزیر دفاع کرد. زاگورودنیوک بعداً دولت او را ترک کرده و اکنون یک اندیشکده به نام مرکز استراتژی‌های دفاعی را اداره می‌کند. او گفت: روسیه تعداد نیروهای خود را در بلاروس افزایش داده است. آنها برای حمله‌ای بالقوه آماده می‌شوند. نگرانی اصلی من برای کی‌یف است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها