المهره عاملی برای نزدیکی روابط سعودی - عمان

المهره عاملی برای نزدیکی روابط سعودی - عمان
سه شنبه 3 اسفند 1400 - 15:08

روابط عربستان و امارات دیگر مانند سال های گذشته نیست، زیرا تحولی مستمر دراین روابط به وجود آمده که همچنان بر روابط این دو کشور با امارات تاثیر می گذارد. درحالی که انگیزه‌های ریاض و مسقط برای تقویت روابط دوجانبه متفاوت است، اما نگرانی‌های مشترک دو طرف درباره ابوظبی ، عامل اصلی این تحول در روابط است که اشکال مختلفی دارد، از جمله آتش‌بس برقرار شده در استان المهره در شرق یمن، که امارات تلاش می کند تا اهرم های فشار خود را در رویارویی با آن تقویت کند، ‌به ویژه اینکه عمان «موضعی سست و ضعیف» درقبال عملیات « طوفان یمن » اتخاذ کرده است.

العالم - عربستان سعودی

به نوشته روزنامه لبنانی «الأخبار» ، از زمان روی کار آمدن سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» در عمان در ژانویه 2020، علیرغم تلاش وی برای حفظ سیاست های کلی که توسط سلطان قابوس بن سعید سلف وی ایجاد شده بود، تغییری در سیاست خارجی عمان پدید آمد.

شاید به بن بست رسیدن عربستان در جنگ با یمن، و نیاز آن به مهار سلطان نشین عمان، و نگرانی های مشترکش با عمان در مورد جاه طلبی های امارات، چه در زمینه اقتصادی و چه درزمینه نفوذ در یمن، همه عواملی بود که منجر به تغییر در روابط ریاض و مسقط منجر شد. این عوامل موجب تحول در روابط بین مسقط و ریاض شد، درنتیجه این دو پایتخت از کشمکش های سیاسی در داخل "شورای همکاری خلیج فارس" فاصله گرفتند و نیز از میزان درگیری های خود در استان المهره در شرق یمن کم کردند. عربستان به درک بیشتری از نقش عمان به عنوان میانجی درجنگ دست یافت. همچنان که به طور همزمان تلاش کرد تا از روابط تاریخی ایران و عمان در راه حل اخلافات خود با تهران استفاده کند.

نزدیکی دو کشور همسایه واقع در حوزه خلیج فارس به اشکال مختلف از جمله امضای توافق سرمایه گذاری به ارزش 30 میلیارد دلار دربخش های انرژی، مراقبت های بهداشتی، صنایع دارویی، توسعه املاک، گردشگری، پتروشیمی، صنایع تبدیلی ، صنایع غذایی، کشاورزی، حمل و نقل ، پشتیبانی، فناوری اطلاعات و فناوری مالی، و نیز چند طرح سرمایه گذاری در منطقه الدقم نمود پیدا کرد. همچنین اولین جاده زمینی بین دو کشور نیز با عنوان «جاده راهبردی» با طول ۷۲۵ کیلومتر افتتاح شد. همچنین ریاض از بنادر عمان به عنوان جایگزینی برای بندر جبل علی امارات استفاده می کند و مسقط هم به نوبه خود، تلاش می کند تا با نزدیک شدن به ریاض، پشتوانه ای پیدا کند که معتقد است با تکیه به آن به بهترین نحو می تواند مواضع خصمانه امارات را مهار کند.

با توجه به موارد فوق، می توان به علت عقب نشینی نیروهای سعودی مستقر در اردوگاه های مهم استان المهره را که بیانگر عمق استراتژیک برای سلطان نشین عمان است، پی برد. همچنین کاهش حضور نظامی و اطلاعاتی سعودی در گذرگاه های مرزی ( صرفیت و شحن) واقع بین یمن و عمان،‌ و نیز مقر اصلی نیروهای سعودی در فرودگاه بین المللی الغیضه قابل توجیه است. اما این موضع سعودی ،‌ اتخاذ موضعی مشابه از سوی امارات را به دنبال نداشته است چرا که این کشور همواره تلاش می کند تا حضور خود در المهره را تقویت کند و به موفقیت هایی مشابه موفقیت های اخیر خود در استان شبوه دست یابد.

شورای انتقالی جنوب در تلاش برای تحریک اهالی المهره علیه مقامات محلی وابسته به سعودی است

«شورای انتقالی جنوب» که طرفدار امارات متحده عربی است، از ابتدای ماه جاری با تکیه به مطالبات خدماتی و حقوق بشری، تلاش کرده تا اهالی استان المهره را علیه مقامات محلی وابسته به عربستان سعودی بشوراند.

همچنین شورای انتقالی جنوب، ‌جلساتی را با بزرگان، شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی و دانشگاهی، و نهادهای مدنی، جوانان و زنان در شهر الغیده با هدف تحریک و شوراندن آنان علیه سعودی برگزار کرده است.

گفتنی است که المهره از جمله استان هایی است که درمیان استان های تحت سلطه ائتلاف سعودی – اماراتی از بیشترین ثبات برخوردار است و همچنین به علت ارتباط با عمان از لحاظ زیرساختی و دارا بودن خدماتی مانند برق و بیمارستان و آب و آموزش وغیره از وضعیت بهتری نسبت به استان های دیگر برخوردار است.

با این حال، علت درگیری دراین استان به ادعای «سلب حقوق» که درحضرموت نیز مطرح شد، مربوط نمی شود، بلکه به ثروت نفتی و مدیریت امنیتی و سیاسی استان مربوط می شود که عربستان سعودی درآن جایگاه کلیدی دارد.

شاید یکی از واضح‌ ترین شواهد این درگیری، عدم تمایل مسقط به همراهی با مواضع ابوظبی، پس از حملات هوایی ارتش یمن و کمیته های مردمی به امارات در ماه گذشته است.

به گونه ای که بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، از طبقه بندی جنبش انصارالله به عنوان یک سازمان تروریستی امتناع کرد و این جنبش را بخشی از راه حل در یمن دانست و قرار دادن نام این جنبش در فهرست گروه های تروریستی را به منزله ناکامی در تلاش ها برای کشاندن این گروه به پای میز مذاکره دانست.

این موضع، خشم امارات را برانگیخت و این خشم در راه اندازی کمپین‌های رسانه‌ای علیه مسقط توسط نزدیکان ابوظبی و نیز کمپین های مشابه در توییتر توسط ارتش الکترونیک امارات نمایان شد.

پربیننده ترین خبرها