روسیه و اوکراین در وضعیت حساس

روسیه و اوکراین در وضعیت حساس
چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 14:50

از سال 2014 و به‌ویژه بعد از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین- نزدیک به مسکو- صفحه شطرنج اوکراین به نحوی شده است که هر دو طرف مهره‌ها را به نحوی جابه‌جا می‌کنند که طرف مقابل را مات کنند.

العالم - تحلیل روز

مهره‌ای که غرب آن را به حرکت درآورده؛ اعتراضاتی بوده که باعث شد دولت یانوکوویچ به دنبال لغو مذاکرات شراکت با اتحادیه اروپا، سرنگون شود. در مقابل، روسیه مهره اول خود یعنی گسیل کردن جدایی‌طلبان روس به شرق اوکراین( در دونباس) برای درخواست استقلال را به حرکت درآورد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دومین مهره را نیز به حرکت درآورد و شبه‌جزیره کریمه را به روسیه الحاق کرد، و در مقابل، آمریکا و اروپایی‌ها مهره تحریم‌ها علیه روسیه را به حرکت درآوردند.

این حرکت‌ها به توافق "مینسک" میان طرفین منتهی شد که می‌توان گفت این توافق در نتیجه قدرت مهره‌ها و حرکت‌های روسیه حاصل شد.

تقریبا 5 سال از این تحرکات گذشت.. غرب ابتکار عمل را با به حرکت درآوردن مهره انضمام کی‌یف به ناتو در دست گرفت (یعنی موشک‌های بالستیک و پایگاه‌های نظامی آمریکا و اروپا را در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کرد)

روسیه فهمید که در چنین موقعیتی، به حرکت دراوردن مهره استقرار نظامی بهترین گزینه است که کارکرد مهره‌ غرب را تضعیف کند.

در مقابل، آمریکا به مهره تحریک رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای و مطرح کردن حمله احتمالی روسیه به کی‌یف متوسل شد.

واشنگتن و همپیمانان غربی‌اش تلاش می‌کردند روسیه را تحریک کنند مهره حمله را به حرکت دراورد تا آنها هم در مقابل، حرکت‌های سرنوشت‌سازی را انجام دهند.

حرکت بعدی را مسکو انجام داد که می‌توان آن را غافلگیر کننده توصیف کرد.. پوتین اعلام کرد که طبق همه‌پرسی سال 2014 استقلال مناطق لوگانسک و دونتسک را به رسمیت می‌شناسد.

همانطور که انتظار می‌رفت حرکت بعدی مربوط به مهره تحریم‌های اقتصادی باشد یعنی آلمان راه‌اندازی پروژه خط "نورد استریم 2" را به حال تعلیق درآورد.

بنابراین تا این مرحله، هر طرف مهره‌های در دسترس خود را بررسی می‌کند.

روسیه در حال بررسی مهره‌های خود است به‌ویژه تحکیم وضعیت جدید یعنی استقلال دونبال و فروپاشی توافقنامه مینسک، و همچنین مهره خطرناک‌تر یعنی حمله کامل به اوکراین.( این موضوع که اوکراین هسته‌ای و عضو ناتو است، روسیه را نگران کرده)

صفحه شطرنج اوکراین در وضعیتی قرار دارد که از مرحله به حرکت درآوردن مهره‌های معمولی به مرحله حرکت درآوردن مهره‌های اصلی رسیده است..

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها