ترامپ: پوتین باهوش است و رهبران ما احمق!

ترامپ: پوتین باهوش است و رهبران ما احمق!
يکشنبه 8 اسفند 1400 - 07:58

دونالد ترامپ ادعا کرد اگر در انتخابات 2020 آمریکا تقلب نمی‌شد، بحران اوکراین نیز به وجود نمی‌آمد.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و گفت که برای اوکراینی‌ها دعا می‌کند و لحن ستایش‌گرانه پیشین خود را درباره پوتین اندکی تغییر داد.

اظهارات ترامپ در گردهمایی محافظه‌کاران CPAC در فلوریدا ساعاتی پس از آن مطرح شد که ایالات متحده و متحدانش تحریم‌های گسترده‌ای را اعلام کردند که برخی بانک‌های روسی را از سیستم‌های اصلی پرداخت جهانی خارج می‌کند و توانایی بانک مرکزی روسیه را برای حمایت از روبل محدود می‌کند.

ترامپ در مراسمی که خود را بزرگ‌ترین گردهمایی محافظه‌کاران جهان معرفی می‌کند، خطاب به جمعی از مردم تحسین‌کننده، از سخنرانی‌اش برای انتقاد از جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات استفاده کرد و بار دیگر به احتمال نامزدی ریاست‌جمهوری در سال 2024 اشاره کرد.

ترامپ پیشتر برخی از اعضای حزب جمهوریخواه را با توصیف اقدامات پوتین در اوکراین با واژگانی نظیر «نابغه» و «بسیار زیرک» ناخشنود کرده بود.

ترامپ با اوکراینی‌ها ابراز همدردی کرد و این بار از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تمجید کرد و او را در حالی که در کی‌یف، پایتخت مانده است، «شجاع» خواند.

ترامپ گفت: «حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است. ما برای مردم سرافراز اوکراین دعا می‌کنیم. خداوند به همه آنها کمک کند.»

ترامپ گفت که پوتین از "ضعف" بایدن برای حمله به اوکراین استفاده کرد. او همچنین بحران اوکراین را به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ایالات متحده مرتبط دانست و بار دیگر مدعی شد تقلب عامل پیروزی بایدن بوده است.

او گفت: «همانطور که همه می‌دانند، اگر در انتخابات ما تقلب نمی‌شد و من رئیس‌جمهور بودم، این فاجعه هولناک هرگز اتفاق نمی‌افتاد.»

ترامپ تأیید نکرده است که آیا در سال 2024 بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد یا خیر، اما به‌تازگی به شدت به آن اشاره کرده و روز شنبه دوباره این کار را انجام داد.

ترامپ گفت: «در نوامبر 2024، آنها (دموکرات‌ها) مانند گذشته متوجه خواهند شد. ما این کار را دو بار انجام دادیم و دوباره انجام خواهیم داد. ما دوباره و برای بار سوم این کار را انجام خواهیم داد.»

ترامپ به تمجید پیشین خود از پوتین پرداخت و گفت که او درست می‌گوید که پوتین باهوش است زیرا رهبران جهان و ناتو را نادیده گرفته است.

او ادامه داد: «مشکل این نیست که پوتین باهوش است، که البته او باهوش است. اما مشکل واقعی این است که رهبران ما بسیار احمق هستند.»

کمیته ملی حزب دموکرات از اظهارات ترامپ انتقاد کرد. در بیانیه این کمیته آمده است: «رئیس جمهورشکست خورده سابق در CPAC روی صحنه رفت تا تمجید بی‌شرمانه خود از پوتین را دو چندان کند.»
بایدن نیز در مصاحبه‌ای که اوایل روز شنبه منتشر شد، اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه پوتین یک "نابغه" است را به سخره گرفت.

محافظه کاران در کنفرانس CPAC در اورلاندو، فلوریدا، که روز یکشنبه به پایان می‌رسد، این خط فکری را تکرار کردند که پوتین تصمیم گرفت به اوکراین حمله کند زیرا می‌دانست بایدن "ضعیف" است.

پربیننده ترین خبرها