جنگ اوکراین؛ تقابل غرب علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل

جنگ اوکراین؛ تقابل غرب علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل
دوشنبه 9 اسفند 1400 - 23:00

غربی‌ها به رهبری ایالات متحده آمریکا در نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین، یکصدا علیه روسیه موضع گیری کردند.

العالم ـ آمریکا

نماینده اتحادیه اروپا روز دوشنبه به وقت محلی در نشست فوری و اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین در سخنانی گفت اتحادیه اروپا کاملا از مردم اوکراین حمایت می کند. آنها درحال مقابله با یک حمله بدون دلیل و ناعادلانه از سوی روسیه هستند.

این مقام غربی تصریح کرد با وجود تلاش های دیپلماتیک گسترده روسیه تصمیم گرفته است به صلح و نظم جهانی مبتنی بر قانون پشت کند. ما حمله بی دلیل روسیه به اوکراین را که نقض استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است،به شدت محکوم می کنیم.

نماینده اتحادیه اروپا اضافه کرد ما از هر دو کشور روسیه و بلاروس می خواهیم که به تعهدات بین المللی خود عمل کنند. ما همچنین نگران آماده باش اتمی روسیه هستیم. ما از روسیه می خواهیم فورا تنش ها را کاهش دهد و وضعیت آماده باش زرادخانه هسته ای خود را به حال پیشین آن بازگرداند و از هرگونه اقدامی که امنیت تاسیسات هسته ای اوکراین را به خطر می اندازد خودداری کند. روسیه تنها مسوول این حمله و خسارت و نابودی جان انسان ها است.

این مقام غربی تصریح کرد ما همچنین از روسیه می خواهیم تا عملیات نظامی خود در اوکراین را فورا و بدون شرط متوقف کند و همه نیروها و تجهیزات خود را از تمام سرزمین اوکراین خارج کند.

وی ادامه داد ما همچنین از روسیه می خواهیم با صداقت برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک وارد گفتگو شود. اقدامات روسیه نقض فاحش قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قانون هلسینکی او اس سی ای و تعهد ویژه روسیه به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

سفیر و نماینده دانمارک در سازمان ملل نیز به نمایندگی کشورهای بالتیک در این نشست گفت: به شدیدترین شکل ممکن حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم. حمله روسیه یک نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. اقدامات روسیه قوانین بین المللی و اصول منشور سازمان ملل را نقض می کند. این اقدامات یک حمله به سازمان ملل است. عواقب مخرب این تهاجم نتنها برای اروپا بلکه برای جهان نمی تواند نادیده گرفته شود.

این مقام اروپایی افزود اگر ما پاسخ ندهیم، تهاجم روسیه به اوکراین عواقب جهانی و طولانی مدت خواهد داشت و نظم جهانی مبتنی بر قانون را به چالش خواهد کشید.

سفیر و نماینده دانمارک در سازمان ملل ادامه داد ما از تمام ابزار موجود استفاده خواهیم کرد. هم اکنون تحریم ها برای برای ناتوان کردن پوتین در تامین مالی ماشین جنگی خود اجرایی شده اند. همچنین نقش دولت بلاروس در حمله روسیه به اوکراین نیازمند یک پاسخ قاطع است.

وی اضافه کرد ما بسیار از این جنگ بی دلیل، غیرقانونی و غیر اخلاقی علیه مردم اوکراین خشمگین هستیم. این جنگ هیچ هدفی ندارد و تنها به دنبال قدرت و قلمرو بیشتر است.

وی تصریح کرد روسیه باید به قوانین بین المللی و بشر دوستانه احترام بگذارد. ما از روسیه می خواهیم این جنگ بی معنی را متوقف کند. ما خواهان آتش بس فوری هستیم و از روسیه می خواهیم تمام نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.

نیکولا دوریویه سفیر و نماینده نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: روسیه در حال نقض اصول پایه منشور سازمان ملل است. روز جمعه روسیه تنها کشوری بود که با قطعنامه مورد حمایت ۸۲ کشور مخالفت کرد.

این مقام دولت امانوئل مکرون افزود فرانسه از تلاش های این مجمع در درخواست از روسیه برای توقف تهاجم خود حمایت می کند.ما از همه اعضای این مجمع می خواهیم به این متن رای مثبت بدهند.

باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم اظهار داشت امروز ما در مجمع عمومی برای مخالفت با حمله روسیه به اوکراین و حمله به اصول منشور سازمان ملل جمع شده ایم.

سفیر دولت بوریس جانسون در سازمان ملل افزود: حقایق روشن هستند. روسیه به اوکراین حمله کرده است. این حمله بدون تحریک و بدون توجیه انجام شده است. روسیه شهرهای اوکراین را موشک باران کرده است. پاسخ بین المللی به تهاجم روسیه سریع و متحد بوده است.

وی اضافه کرد ما باید از اصولی که باهم ایجاد کرده ایم دفاع کنیم. در غیر این صورت استقلال همه کشورها در خطر قرار می گیرد. ما همچنین حمایت بلاروس از حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم.

سفیر انگلیس در سازمان ملل افزود: ما از پوتین می خواهیم این جنگ بی معنی را متوقف کند و از همه اعضا می خواهیم از منشور سازمان ملل و اوکراین حمایت کنند.

پربیننده ترین خبرها