چین اکنون در قیاس با پیش از تحریم‌ها، از ایران نفت بیشتری می‌خرد

چین اکنون در قیاس با پیش از تحریم‌ها، از ایران نفت بیشتری می‌خرد
سه شنبه 10 اسفند 1400 - 13:45

واردات نفت چین از ایران در ماه‌های اخیر، رکوردهای جدیدی ثبت کرده است.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، داده‌های رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد که خرید نفت چین از ایران در ماه‌های اخیر به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است و از اوج خود در سال 2017 که تجارت مشمول تحریم‌های آمریکا نبود، فراتر رفته است.

افزایش خرید نفت توسط بزرگترین واردکننده نفت جهان در بحبوحه مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 صورت می‌گیرد که تحریم‌های صادرات نفت ایران را لغو می‌کند. مذاکرات در هفته های اخیر شدت گرفته است.

بازگشت نفت ایران به بازار باعث کاهش فشار بازار عرضه جهانی و کاهش قیمت‌های نفت خام می‌شود که پس از حمله روسیه به اوکراین به بشکه‌ای 100 دلار رسیده است.

بر اساس برآورد سه ردیاب نفتکش، واردات چین در ژانویه از 700 هزار بشکه در روز فراتر رفت و از اوج 623 هزار بشکه‌ای که گمرک چین در سال 2017 ثبت کرد، پیش از اعمال مجدد تحریم‌های دونالد ترامپ بر صادرات نفت ایران در سال 2018، فراتر رفت.

یک ردیاب، واردات را در ماه نوامبر تا دسامبر به طور متوسط 780 هزار بشکه در روز برآورد کرد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تاکنون تصمیم گرفته است که تحریم‌ها را علیه افراد و شرکت‌های چینی در بحبوحه مذاکرات احیای توافق سال 2015 اجرا نکند.

به باور بازرگانان، رکورد خرید نفت ایران توسط چین به معنای عرضه کمتر برای خریداران قبلی تهران مانند پالایشگاه‌های هندی و اروپایی در صورت رفع تحریم‌ها و اجازه به ایران برای از سرگیری صادرات نفت است.

در واکنش به پرسش رویترز، وزارت خارجه چین از ارائه جزئیات خودداری کرد اما تکرار کرد که پکن با تحریم‌های یک‌جانبه واشینگتن مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد تحریم‌ها را حذف کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشینگتن از خرید نفت چین از ایران آگاه است و این موضوع را با پکن در میان گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها