ادعای افتتاح فرودگاه الغیضه؛ نمایش جدید ائتلاف سعودی در شرق یمن

ادعای افتتاح فرودگاه الغیضه؛ نمایش جدید ائتلاف سعودی در شرق یمن
چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 18:09

معاون سابق استاندار المهره و رئیس کمیته تحصن در استان المهره یمن، ادعای ائتلاف سعودی در افتتاح فرودگاه الغیضه و از سرگیری پروازهای غیرنظامی در این فرودگاه را زیر سوال برد.

العالم _ یمن

«علی سالم الحریزی» معاون سابق استاندار المهره و رئیس کمیته تحصن در این استان شرقی در یمن، طی پستی در توئیتر، جزئیات شوکه‌کننده‌ای از اقدام نیروهای ائتلاف سعودی و به تعبیر او «کشورهای اشغالگر حاشیه خلیج فارس» در فرودگاه الغیضه و دروغین بودن ادعای ائتلاف سعودی در افتتاح این فرودگاه فاش کرد.

وی نوشت: کشورهای اشغالگر حاشیه خلیج فارس در یمن، فرودگاه الغیضه در المهره را به یک پایگاه نظامی برای خود تبدیل کرده‌اند و چهار سال است که زیر فرودگاه تونل حفر می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌داند در حال چه کاری هستند؟».

الحریزی نوشت: «امروز گفتند که فرودگاه الغیضه به یک فرودگاه بین‌المللی تبدیل شده و آماده استقبال از هواپیماهای مسافربری از تمامی فرودگاه‌های جهان است. به چه کسی دروغ می‌گویید مزدوران؟».

فرودگاه غیرنظامی الغیضه در استان المهره، یکی از بزرگترین فرودگاه‌های یمن از نظر مساحت به شمار می‌رود که امروز به یک پادگان نظامی برای نیروهای اشغالگر سعودی تبدیل شده است و از زمان ورود این نیروها به المهره در سال ۲۰۱۷، کلیه پروازهای مسافربری آن لغو شد.

نیروهای سعودی به بهانه مبارزه با قاچاق و بازسازی استان المهره که طی جنگ چند ساله ائتلاف متجاوز علیه یمن در امان بوده و شاهد ویرانی و نابودی خاصی نبوده، وارد المهره شدند و الغیضه را به یک پادگان نظامی تبدیل کردند.

به اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، دوشنبه پیش بود که استان المهره یمن شاهد مراسم افتتاح این فرودگاه به روی پروازهای غیرنظامی بود و «برنامه‌ سعودی برای توسعه و بازسازی یمن» پروژه‌ی بازسازی فرودگاه بین المللی الغیضه در استان مهره‌ی یمن را افتتاح و اعلام کرد که هدف از این بازسازی، تحقق عالی‌ترین سطوح ایمنی برای تسهیل رفت و آمد و حمایت از روابط اجتماعی و ارائه‌ی خدمات برتر به مسافران و شرکت‌های هواپیمایی است.
«معمر الاریانی» وزیر اطلاع رسانی، فرهنگ و گردشگری دولت مستعفی یمن نیز با شرکت در این مراسم مدعی شد: «به دستور آقای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن امروز در مراسم افتتاحیه‌ی فرودگاه الغیضه شرکت کرده‌ام، و خیلی خوشحالیم از اینکه این فرودگاه امروزه میزبان انواع هواپیماها بوده و از امکانات کامل برخوردار است».

کمتر از ده روز پیش بود که منابع آگاه مسئول در دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» در یمن از ورود شمار جدیدی از افسران رژیم صهیونیستی به استان المهره در شرق یمن خبر دادند و اعلام کردند که شماری از افسران و کارشناسان موساد، طی ساعات اخیر با یک هواپیمای نظامی وابسته به ائتلاف سعودی - اماراتی، وارد فرودگاه الغیضه شدند.

این تحولات همزمان با افشای طرح جدید نیروهای ائتلاف سعودی - اماراتی برای هدف قرار دادن المهره پس از اعزام عناصر داعش از سوی امارات به این استان استراتژیک صورت می‌گیرد.

دی ماه گذشته (دسامبر) بود که منابع یمنی، از پهلو گرفتن یک ناو جنگی آمریکایی حامل شماری کارشناس و نیروی نظامی در سواحل شرقی یمن و انتقال تعدادی دستگاه و تجهیزات نظامی به فرودگاه الغیضه خبر دادند.

«حمید زعبنوت» رئیس کمیته تحصن شهرستان «شحن» نیز اواخر ماه اکتبر گذشته میلادی از ورود نیروهای انگلیسی به فرودگاه الغیضه و ساخت پادگان‌های نظامی در محوطه این فرودگاه خبر داده بود.

همزمان با این گزارش، پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» این خبر را تأیید کرد و نوشت که گروهی از نیروهای آمریکایی و انگلیسی در فرودگاه الغیضه مستقر هستند؛ شهری که افزون بر برخورداری از موقعیتی راهبردی بر گذرگاه‌های تجاری و انتقال انرژی مشرف است.

منابع نزدیک به جنبش انصارالله یمن نیز در این خصوص به روزنامه لبنانی «الاخبار» خبر داده بودند که که جنبش انصارالله به اطلاعات دقیقی دست یافته که نشان می‌دهد: «نیروهای انگلیسی در فرودگاه الغیضه یک اتاق جاسوسی را مدیریت می‌کنند و از آنجا و با استفاده از چند کشتی از کابل‌های زیردریایی مجاور شهر الغیضه از مخابرات یمن جاسوسی می‌کنند».

فارس

پربیننده ترین خبرها