بحران در بازار انرژی و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای

بحران در بازار انرژی و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 22:45

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که غرب به دلیل بحران بازار انرژی پس از جنگ اوکراین، شدیدا به تسریع دستیابی به توافق با ایران در جریان مذاکرات وین نیاز دارد.

العالم نظرکده

برخی کارشناسان روابط بین الملل معتقدند که مذاکرات هسته ای در آخرین مرحله قرار دارد.

کارشناسان روابط بین الملل می گویند سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران گامی برای بازگشت به توافق هسته ای است.

آنها تاکید دارند گروسی قبل از سفر به ایران اظهارات تندی داشته و درباره قاطعیت و دقت و یافتن پاسخ هایی برای برخی سوالات سخن گفته، اما فضایی که پس از سفر وی به تهران ایجاد شد، مثبت بود، و احتمال دیدار وی با وزیر خارجه ایران مطرح شد و با وی دیدار کرد که این نشانه های خوبی از این دیدار بود.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای بررسی موضوعات مهمی درباره تلاش برای احیای توافق هسته‌ای، به ایران سفر کرد.

سفر مدیرکل آژانس در حالی انجام می شود که ایران و قدرت های وابسته به توافق 2015 یعنی فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در حال مذاکره برای احیای این توافق هستند که آمریکا سال 2018 به طور یکجانبه از آن خارج شد.

کارشناسان تاکید کردند تحولات اوکراین، غرب را به تسریع در دستیابی به نتایج در مذاکرات هسته ای با ایران ملزم کرده است.

آنان می گویند بازار انرژی شاهد بحران بی سابقه ای است، بنابراین غربی ها مجبور به پذیرش خواسته های ایران در مذاکرات هسته ای هستند.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که شرایط کنونی باعث شده که ایران صبور باشد در حالی غرب به توافق با ایران نیاز دارد.

برخی سیاستمداران ایرانی تاکید دارند ایران از پاره کردن یکجانبه برجام توسط آمریکا درس گرفته به همین دلیل در این دور از مذاکرات هسته‌ای بر لزوم دادن تضمین برای عدم خروج طرف های غربی از برجام تاکید دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها