جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رییس جمهوری به روز چهارشنبه موکول شد/ امضای 126 نماینده تحریم کننده پارلمان تقدیم رییس مجلس شد

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رییس جمهوری به روز چهارشنبه موکول شد/ امضای 126 نماینده تحریم کننده پارلمان تقدیم رییس مجلس شد
شنبه 6 فروردين 1401 - 15:56

نشست امروز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به روز چهارشنبه موکول شد.

العالم ـ عراق

خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد، جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری عصر امروز (شنبه) آغاز شد.

در این جلسه الحلبوسی رئیس مجلس به قرائت اسامی نمایندگان حاضر درجلسه پرداخت.

جلسه پارلمان عراق که اختلافات سیاسی و حقوقی سبب شده انتخاب رئیس‌جمهور و سپس نخست‌وزیر جدید این کشور با تأخیر مواجه شود، درحالی برگزار شده که ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی اعلام کرده در این نشست شرکت نخواهد کرد.

بنابر گزارش خبرنگار العالم، احمد الاسدی رئیس فراکسیون "السند الوطنی" امضای 126 نماینده تحریم کننده جلسه را به ریاست پارلمان عراق تقدیم کرد.

بنابر این گزارش حد نصاب لازم برای تعطیلی جلسه پارلمان 110 عضو پارلمان از مجموع 329 نماینده و به عبارت دیگر بیش از یک سوم نمایندگان است.

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور قرار بود ساعت 11 صبح امروز( به وقت بغداد) برگزار شود ولی این جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، به ساعت 12 ظهر موکول شده بود.

گفته می شود ائتلاف چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی یک سوم آرای تعیین کننده را در اختیار دارد، سران این ائتلاف دیشب (جمعه 5 فروردین ماه ) جلسه‌ای برای هماهنگی بیشتر برگزار کردند. جلسه ائتلاف چارچوب هماهنگی در منزل «فالح الفیاض» رئیس هیات الحشد الشعبی برگزار شد و در پایان، یک منبع آگاه حاضر در جلسه به رسانه ها گفت که «اعلام ائتلافی پارلمانی مشتمل بر 153 نماینده نزدیک است؛ آنها در جلسه روز شنبه (امروز) پارلمان برای تعیین رئیس جمهوری عراق شرکت نخواهند کرد.»

آنچه مسلم است ادامه کشمکش ها بین دو جریان اصلی سیاسی عراق یعنی چارچوب هماهنگی شیعی و ائتلاف سه گانه متشکل از جریان صدر، الحلبوسی و بارزانی ها است و به این راحتی نمی توان گفت که چه اتفاقی رخ خواهدداد.

خبرنگار العالم گزارش داد: روسای ائتلاف های صدر و السیاده شروط فراکسیون "من اجل الشعب" را هنگام ورود به جلسه پارلمان عراق پذیرفته و امضا کردند ولی حزب دموکرات کردستان با این شروط موافقت نکرده است.

خبرنگار العالم به نقل از مرکز رسانه ای پارلمان عراق خاطرنشان کرد: تعداد 202 نماینده مجلس در جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری حضور دارند.

بنابر اعلام منابع عراقی، یک نماینده هیات هماهنگی شیعیان عراق گفت: برگزار نشدن جلسه پارلمان تا این لحظه ، نشان دهنده شکست ا‌ئتلاف سه گانه در به حد نصاب رساندن جلسه پارلمان است.

خبرنگار العالم نیز گزارش داد، ائتلاف سه گانه به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در جلسه پارلمان در رای گیری برای انتخاب رییس جمهوری شکست خورده است.

با شکست جلسه امروز و به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، جلسه آتی پارلمان عراق برای انتخاب رییس جمهوری به روز چهارشنبه همین هفته موکول شد.

در همین حال قیس الخزعلی دبیر کل گردان های اهل الحق گفت: چارچوب هماهنگی شیعیان در مسیر گفتگو و توافق حرکت می کند و اجازه نمی دهد که خواسته ها نادیده گرفته شود.

الخزعلی افزود: امروز روزی تاریخی و سرنوشت ساز در سوق دادن فرایند سیاسی عراق در مسیر درست آن است.

نوری المالکی عضو ائتلاف دولت قانون نیز در واکنش به شکست ائتلاف سه گانه (ائتلاف صدر، بارزانی و الحلبوسی) در به حد نصاب رساندن نمایندگان پارلمان گفت: آنچه در پارلمان روی داد ، پیروزی برای «یک سوم تضمین کننده» (ثلث ضامن برای از حد نصاب انداختن جلسه) است.

هادی العامری رئیس ائتلاف فتح هم خاطرنشان کرد، «یک سوم تضمین کننده» محقق شده است و ما از همه می خواهیم که به مسیر توافق بازگردند و از نادیده گرفتن دیگران دست بردارند.

پربیننده ترین خبرها