بن حبتور در گفتگو با العالم:

محور مقاومت در تبادل تجربیات و اطلاعات جهت ارتقای سطح دانش نظامی یمن، نقش زیادی ایفا کرد/ ابتکار مشاط نشان دهنده قدرت ما است/ نشست ریاض یک دروغ بزرگ است

محور مقاومت در تبادل تجربیات و اطلاعات جهت ارتقای سطح دانش نظامی یمن، نقش زیادی ایفا کرد/ ابتکار مشاط نشان دهنده قدرت ما است/ نشست ریاض یک دروغ بزرگ است
سه شنبه 9 فروردين 1401 - 22:53

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: یمن دارای یک "محور مقاومت" بسیار قوی است که پشتیبان قدرتمندی است، این مقاومت از تهران آغاز و به  عراق ، سوریه ، لبنان و یمن و همه آزادگان جهان عرب و اسلام امتداد یافته است.

العالم - یمن

عبدالعزیز بن حبتور، در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم در برنامه « لقاء خاص » درباره آغاز هشتمین سال تجاوز عربستان سعودی به یمن و برجسته ترین نقاط عطف پرونده یمن خاطرنشان کرد: 7 سال از آغاز تجاوز در سال 2015 می گذرد و اکنون سال 2022 هستیم، تحولات جدید بسیاری در داخل و خارج و در سطح منطقه و بین المللی به وجود آمد و همه عوامل مستقیم و غیر مستقیم با وضعیت ما در یمن مرتبط است.

وی افزود: ما در یمن، از آغاز حملات ، خود را از نظر نظامی، امنیتی، اقتصادی و انسانی وفق داده‌ایم و تا حد امکان سعی می‌کنیم با بی‌عدالتی که با آن روبرو هستیم، به گونه‌ای همزیستی کنیم که درعزم یمنی‌ها خللی وارد نشود و اراده اشان سست نشود.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛

العالم: وضعیت کنونی، حقایق و داده ها حاکی از برتری سیاسی و نظامی صنعا پس از گذشت این سال ها است، فکر می کنید صنعا چگونه توانست موازنه قوا را به نفع خود در عرصه نظامی یا سیاسی و با وجود جنگ و محاصره تحمیلی و رویارویی با ائتلاف متشکل از چندین کشور با تسلیحات و امکانات زیاد تغییر دهد؟

بن حبتور: به ملت یمن تجاوز و مورد بی عدالتی قرار گرفته اند و پروردگار یاور مستضعفان است اما مردم بر این باورند که باید با این تجاوز به هر شکلی مقابله کرد از سوی دیگر رهبران سیاسی دیدگاه روشنی برای ادامه همکاری با اراده مردم یمن و تاریخ و میراث و تمدنش دارند زیرا یمن با هرگونه ظلم و تجاوز و هرگونه اشغالگری از هر کشوری مقابله می کند.

ما یک محور مقاومت داریم که آن را بسیار قوی می دانیم و پشتیبان قدرتمندی است و این مقاومت از تهران شروع و تا عراق، سوریه، لبنان، یمن و همه آزادگان جهان عرب و اسلام امتداد می یابد.

العالم:به نظرشما آیا در حال حاضر محور مقاومت در موفقیت صنعا وبرتری نظامی وسیاسی آن نقشی دارد؟

بن حبتور: البته ، قطعا بدون این محور، مقاومت وجود دارد، اما ضعیف است ، ولی با وجود این محور گسترده و قوی و تبادل اطلاعات، توانمندی ها و تجربیات، مقاومت پرقدرت است زیرا یمن محاصره زمینی دریایی و هوایی است. و ورود هر چیزی از خارج از یمن فقط با موافقت سازمان ملل و یا کشورهای متجاوز است. تجربیات در فضای مجازی منتقل می شود و تأثیر عمیقی بر توسعه داخلی یمن داشته است.

العالم: در سطح نظامی، یکی از برجسته ترین نقاط برتری نظامی صنعا، از نظر نظامیان، توانایی در توسعه تسلیحات در زمینه موشک های بالستیک و پهپادها است، چگونه این اقدام معادلات نظامی را تغییر داد؟

بن حبتور : اگر بخواهیم در برابر تجاوزات یمن که از7 سال پیش آغاز شده و همچنین ائتلاف متجاوزانه و وحشیانه متشکل از ثروتمندترین کشورهای منطقه عربی ، که از حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و دشمن صهیونیستی برخوردارند، مقاومت کنیم باید توانمندی های یمن بر اساس تجارب مختلف افزایش یابد . محور مقاومت در تبادل تجربیات و اطلاعات جهت ارتقای سطح دانش نظامی ، نقش زیادی داشت.

العالم: برخی تحولات سیاسی اخیر و ابتکاراخیر مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی مبنی بر توقف اقدامات نظامی علیه عربستان و سایر جبهه های داخلی را از موضع ضعف می دانند ،نظر شما چیست؟

بن حبتور: برعکس، زمانی که رئیس جمهور ابتکار خود را مطرح کرد، ابتکاری که با حضور فرماندهان انقلاب و رهبران سیاسی درمیان گذاشته شد، ما مرحله موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته بودیم و شما خسارت های موشکی و جنگنده های ما در یک لحظه به 11 نقطه این کشور را دنبال کردید. حمله به 11 نقطه حساس اقتصادی و نظامی در یک جغرافیای بسیار وسیع از ریاض تا جنوب عربستان یک رویا نبود.

ما می خواهیم به دنیا ثابت کنیم که در مرحله قدرت هستیم، می گوییم ابتکار ما از روی ضعف و برای عقب نشینی نبود ، و یک بار که به ریاض پا گذاشتیم می توانیم بارها و بارها با این سلاح ها و سلاح های پیشرفته تر بدان دست یابیم و رهبر انصارالله نیز تصریح کرد: با توسعه بیشترهواپیماها ، موشک ها و بالاترین سطح آمادگی نظامی به استقبال سال هشتم خواهیم رفت.

العالم: آیا عربستان به ابتکار عمل یمن واکنش رسمی نشان داد؟

بن حبتور : امیدواریم که اینطور باشد، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

العالم: چرا امارات از این ابتکار مستثنی شد، و اقدامات نظامی فقط در عمق عربستان متوقف شد؟

بن حبتور: عربستان سعودی سر افعی است و عملیات را رهبری می کند و جنگنده ها را ارسال و مزدوران را اعزام می کند ، سودانی ها را می خرد بنابراین عربستان دشمن اصلی است اما امارات بعدا به عربستان ملحق شد و در عدن و حضرموت به مسئله مزدوران مشغول شد و یک بار با این مزدوران صلح میکند و یک بار با آنان می جنگد.

العالم: موضع گیری اخیر عربستان حل بحران یمن از طریق کنفرانس ریاض بود ؟

بن حبتور: نشست ریاض یک دروغ بزرگ است، در واقع عربستان سعودی مزدوران خود را جمع می کند و به آنها پول می دهد تا صورتجلسه ویژه ای را در مورد آنچه می خواهد امضا کنند، اما دو طرف معادله درگیری اکنون صنعا و ریاض هستند نه عدن و ریاض.

عربستان به سادگی باید تجاوز و محاصره را متوقف کند، این بی عدالتی را پایان دهد و نیروهای خود را از سرزمین اشغالی فرابخواند سپس صلح به شکل خودکار از راه خواهد رسید.

پربیننده ترین خبرها