حمله گسترده آمریکا به عمران خان برای براندازی او ... آیا نتیجه می دهد؟

حمله گسترده آمریکا به عمران خان برای براندازی او ... آیا نتیجه می دهد؟
چهارشنبه 17 فروردين 1401 - 11:43

عمران خان، نخست وزیر پاکستان فقط به این دلیل که تسلیم آمریکا نشد و به این کشور اجازه ایجاد پایگاه نظامی در پاکستان نداد، همچنان با چالش های آمریکا و عوامل و مزدوران داخلی این کشور رو به روست و با فشارها و تهدیدهای علنی آمریکا – که تا حد حذف فیزیکی وی پیش رفته است - دست و پنجه نرم می کند.

العالم - کشکول

دیوان عالی پاکستان به جلسه بررسی مبانی قانونی درخواست نایب رئیس پارلمان این کشور مبنی بر ابطال طرح اپوزیسیون برای رأی گیری درباره سلب اعتماد از عمران خان پایان داد، زیرا این طرح را بخشی از "توطئه بیگانگان" دانسته است که پاکستان را به سمت گرداب بحران قانون اساسی پیش می برد.

جنگی که آمریکا و مزدوران داخلی اش علیه امنیت ملی پاکستان به راه انداخته اند، قبل از هر چیز به دنبال براندازی عمران خان است. جلسه دیوان عالی که قرار بود تصمیم نهایی را علیه عمران خان بگیرد، بدون صدور حکم نهایی به پایان رسید.

به این ترتیب عمران خان هنوز فرصت دارد که به مقابله و ایستادگی در برابر آمریکا و مزدوران داخلی اش ادامه دهد.

عمران خان اعلام کرده است که پاکستانی ها برده نیستند و این کشور با اینکه شرایط اقتصادی دشواری را پشت سر می گذارد و مخالفان از این شرایط برای از بین بردن محبوبیت مردمی وی بهره برداری می کنند، به زانو در نمی آید.

در حال حاضر موضوع اصلی، تلاش عمران خان برای جلوگیری از گرفتار شدن پاکستان در خلأ قدرت است و به همین منظور رئیس سابق دادگستری را به عنوان رئیس دولت پیشبرد امور معرفی کرده است تا مخالفان، نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند و مقدمات برگزاری انتخابات آینده ظرف 90 روز فراهم شود.

فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان در دولت عمران خان گفته است قانون به موجب ماده 224 (ا) از قانون اساسی پاکستان گفته است که رئیس کابینه اداره امور طبق توافق بین نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان در پارلمان منصوب می شود.

چنانچه این دو درباره شخص خاصی به توافق نرسند، باید ظرف سه روز از انحلال پارلمان دو نفر را معرفی کنند و یک کمیته فوری از سوی رئیس پارلمان با مشارکت هشت تن از اعضای پارلمان یا سنا یا هر دو تشکیل شود مشروط بر اینکه کابینه قبلی و مخالفان به یک اندازه در این کمیته نماینده داشته باشند تا تصمیم های مشترک اتخاذ کنند.

عمران خان برای پیروزی در انتخابات پیش رو به محبوبیت مردمی خود متکی است مخصوصا که با موضع گیری های قدرتمندانه در مقابل مخالفان در داخل و نیز در مقابل آمریکا و غرب در خارج و اثبات خود به عنوان یک سیاستمدار قدرتمند، محبوبیت مردمی خود را دو چندان کرده است.

وی همچنین از تکنولوژی رأی گیری الکترونیکی در انتخابات آینده استفاده خواهد کرد. این تکنولوژی در حال حاضر برای اتباع پاکستان در کشورهای دیگر – که حدود شش میلیون نفر هستند – برای مشارکت در انتخابات فراهم می شود.

به این ترتیب عمران خان بیش از شش میلیون رأی بلا منازع در خارج و آرای بسیاری در داخل خواهد داشت زیرا هوادارانش او را قهرمان ملی می دانند که با قدرت در برابر آمریکایی ها ایستاده است. البته این نتیجه مشروط بر این است که ارتش هنگام برگزاری انتخابات یا قبل یا بعد از آن اقدام به توطئه نکند.

مسئله امنیت ملی پاکستان در حال حاضر فقط درگیری بین عمران خان و رقبای مخالف یا ارتشی که مطیع اوامر آمریکاست، نیست بلکه امروزه این مسئله، منوط به فاکتورهای مهم و اثرگذاری چون شخصیت قدرتمند عمران خان و صف آرایی ملت پاکستان کنار او و در مقابل مخالفان و دیوان عالی و ارتش است و این کشمکش یا به بقای عمران خان در قدرت می انجامد یا به حذف او در جهت تأمین منافع آمریکا که خود را برای حفظ پاکستان به عنوان حیاط خلوتش به آب و آتش زده است.

* ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها