عاقبت تکیه بر شیطان بزرگ؛ آل سعود سرخورده از کمک نظامی آمریکا درجنگ یمن

عاقبت تکیه بر شیطان بزرگ؛ آل سعود سرخورده از کمک نظامی آمریکا درجنگ یمن
جمعه 16 ارديبهشت 1401 - 11:04

تحلیلگران یمنی می گویند آمریکا در جنگ یمن هرگونه کمکی در اختیار حکومت سعودی قرار داد اما این، خطای بسیار بزرگ مقامات سعودی بود که تصور می کردند واشنگتن هر چه بخواهد، می تواند انجام دهد.

العالم _ سعودی

ناظران معتقدند اظهارات ترکی الفیصل شاهزاده سعودی و رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی این کشور، درباره ناامیدی ریاض از روابط با آمریکا نتیجه تشدید اختلافاتی است که محصول دیروز و امروز نیست.

نه تنها ترکی الفیصل بلکه دیگر مقامات عربستانی نیز پس از آن درباره روابط با آمریکا ابراز ناامیدی و مطرح کرده اند که اختلافات با آمریکایی ها بسیار جدی و واقعی است هرچند که روابط استراتژیک دو کشور به سال ها قبل و به سال 1932 باز می گردد.

به گفته ناظران، سعودی آنچه را در منطقه رخ می دهد، از زاویه دیگری می بیند و راه حلی برای آن نمی یابد و این در حالی است که آمریکا براساس منافع خود به روابط با سعودی می نگرد.

ناظران معتقدند مقامات سعودی گمان نمی کردند که بحران بین دو کشور در برخورد با مشکلات تا این حد عمیق شود و این در حالی است که مشکل فقط مربوط به حمله و تجاوز به یمن و ضرورت توقف آن نیست بلکه قضیه سوریه، فلسطین، موضوع فشار آمریکا در باره مسکو در ارتباط با بحران اوکراین، اوپک و اوپک پلاس نیز در میان است و این امور به نوعی با هم در ارتباطند و عربستان را به شدت تحت فشار قرار داده است.

تحلیلگران تاکید می کنند این، سرنوشت کسی است که کار خود را به شیطان واگذار کند درست مانند عربستان که سال های متمادی است کارهای خود را به شیطان بزرگ واگذار کرده است، غافل از اینکه آمریکا هر گاه احساس کند منافعش در خطر است، به آسانی هم پیمانان خود را قربانی می کند.

تحلیلگران تاکید می کنند اختلاف بین سعودی و آمریکا از آغاز جنگ یمن تشدید شده است زیرا دولت سعودی نتوانست خواسته های آمریکا را برآورده سازد، به ویژه پس از آنکه سعودی به آمریکا تعهد داد که جنگ در یمن را در سه روز یا در سه هفته به پایان ببرد اما جنگ عربستان سعودی با یمن به جای سه هفته، تا هفت سال ادامه یافته و در این میان آبروی سامانه ضد موشکی پاتریوت آمریکا از میان رفته است تا آنجا که آمریکا مجبور شد این سامانه را از عربستان خارج کند.

هم زمان تحلیلگران یمنی می گویند، اظهارات ترکی الفیصل نشان می دهد که سخنان مقامات یمنی کاملا درست بوده است که می گفتند جنگ سعودی ضد مردم یمن در واقع جنگ آمریکا ضد آنان است هرچند عربستان با گرفتن تضمین از آمریکا، آن را آغاز کرد و در باتلاق عمیق جنگ یمن گیر افتاد.

تحلیلگران یمنی در همین حال تاکید کردند که آمریکا هرگونه کمک تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیکی را به عربستان در جنگ با یمن انجام داد اما این، خطای بسیار بزرگ مقامات سعودی بود که تصور می کردند آمریکا هر چه بخواهد، می تواند انجام دهد و جنگ را در یمن به نفع سعودی به پایان ببرد.

این در حالی است که ملت یمن نقشه های آمریکا و سعودی را در میدان نبرد به شکست کشاندند و رهبران آمریکا به این حقیقت رسیدند که شکستن اراده ملت یمن غیر ممکن است و البته آنان تا این حد عاقل بودند که نیروهای زمینی خود را همانند سودان، راهی میدان جنگ در یمن نکنند تا به جای نیروهای سعودی بجنگند، زیرا می دانستند از کوره آتشین یمن زنده بیرون نخواهند رفت.

پربیننده ترین خبرها