عضو ارشد حماس: تغییر نظام بین‌المللی تأثیر مثبتی بر مسئله فلسطین دارد

عضو ارشد حماس: تغییر نظام بین‌المللی تأثیر مثبتی بر مسئله فلسطین دارد
جمعه 16 ارديبهشت 1401 - 11:52

رئیس دفتر روابط خارجی حماس که به تازگی در صدر هیأتی به روسیه سفر کرده، ضمن تشریح برنامه سفر این هیأت، گفت که نظام بین‌المللی در حال تغییر است و این تغییرات اسرائیل را ضعیف می‌کند.

العالم - فلسطین اشغالی
«موسی ابومرزوق» رئیس دفتر روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که تغییرات نظام بین‌المللی رژیم اسرائیل را ضعیف می‌کند و تأثیر مثبتی بر مسئله فلسطین خواهد گذاشت.

رئیس دفتر روابط خارجی حماس که در صدر هیأتی بلندپایه به روسیه سفر کرده است، در گفت‌و‌گو با روزنامه «الاخبار» ابتدا به هدف سفر به مسکو پرداخت و در این باره اظهار داشت که در دیدار با «دوستان روس»، «بسیاری از پرونده‌ها و مسائل و مهم‌ترین آن‌ها اقدامات تحریک‌آمیز خطرناک در قدس که ممکن است به یک تنش بزرگ در منطقه بیانجامد، و کارشکنی‌های اسرائیل در کرانه باختری، محاصره نوار غزه توسط اسرائیل و همچنین پاره‌ای از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مهم» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موسی ابومرزوق در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «رویدادهای جاری در عرصه جهان به سمت تثبیت معادله‌های جدید در نظام بین‌المللی در حال حرکت است. این یک فرصت واقعی برای تغییر وضعیت موجود به نفع مردم مظلوم جهان در برابر هژمونی غرب است.»

عضو ارشد حماس همچنین به تنش در روابط تل‌آویو و مسکو در پی اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پرداخت و در این خصوص گفت: «این اظهارات اساس علمی دارد و حقیقت این است که نشانه‌های زیادی وجود دارد که به درستی سخنان او اشاره دارد. بیشترین چیزی که اسرائیل را آزار می‌دهد این است که این حقایق روایت صهیونیست‌ها را نابود و آن‌ها را رسوا می‌کند. به همین دلیل، آن‌ها از هر کشور، فرد یا نهادی که به سمت این نتیجه‌گیری می‌رود، دیو می‌سازند.»

وزیر امور خارجه روسیه، روز یکشنبه، در گفت‌وگو با شبکه ایتالیایی «مدیاست» در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل در حالی‌ که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خود یک یهودی است، روسیه می‌گوید لازم به «نازی‌زدایی» اوکراین است، گفت که هیتلر نیز اصالت یهودی داشته است. این سخنان لاوروف با واکنش شدید مقامات رژیم صهیونیستی همراه شد.

ابومرزوق در بخش دیگری تأکید کرد: «مسجد الاقصی خط قرمز است و نمی‌توان بر سر آن چانه زد یا طرح‌های اسرائیل برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد یا یهودی‌سازی شهر قدس مماشات کرد.»

وی در ادامه به دور جدید خیزش فلسطینیان در بخش‌های مختلف فلسطین اشاره کرد و در این باره گفت: «ما از اهمیت راهبردی مردممان در اراضی ۱۹۴۸ با خبریم. اهمیت آن‌ها در جنگ "سیف القدس" نمایان شد. این اهمیت در مرحله کنونی نیز در مهجز سازی مسجد الاقصی به یک منبع انسانی برای دفاع بدون سلاح از آن نمود می‌یابد. در هر حال، ما آزادسازی و بازگشت را بسیار نزدیک می‌بینیم. سپیده‌دم پیروزی نزدیک شده است. این وعده الهی به ما بود و به لطف خداوند ملت ما امروز مقاومت بسیار شجاعانه‌ای دارد.»

منابع فلسطینی، بامداد چهارشنبه و در بحبوحه تنش در روابط تل‌آویو و مسکو خبر دادند که یک هیأت از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به منظور انجام گفت‌و‌گوهایی «مهم» با مقامات روسیه عازم مسکو شده‌ است.

یک منبع ویژه در این خصوص به خبرگزاری «صفا» گفته بود که ریاست این هیأت را «موسی ابو مرزوق» رئیس دفتر روابط خارجی حماس برعهده داشته و دو عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به نام‌های «فتحی حماد» و «حسام بدران» او را در این سفر همراهی کرده‌اند.

منابع روسی، شامگاه پنجشنبه، گزارش دادند که اعضای هیأت حماس با «مخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» در امور خاورمیانه دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها